درمان سل رایگان است

بیماری سل یک بیماری کاملا قابل درمان می باشد. خدمات تشخیصی و درمان بیماری سل در مراکز بهداشتی درمانی کشور کاملا رایگان می باشد.
به گزارش صبای سلامت ، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، انتقال بیماری سل از راه تنفسی می باشد و مهمترین منبع عفونت، بیمار مبتلا به سل ریوی است که سرفه می کند و معمولا دارای آزمایش خلط مثبت است .
علایم بیماری سل ریوی عبارتند از : سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر که می تواند با دفع خلط، عرق شبانه، کاهش وزن، تب خفیف ، بی اشتهایی، خستگی و ضعف عمومی همراه باشد .
درمان بیماری سل، شش ماه طول می کشد و در صورت مصرف دقیق و منظم دارو، بهبودی کامل را در پی خواهد داشت .
در اکثر موارد ، خطر انتقال بیماری سل به سایرین بعد از دو هفته از شروع مصرف دارو از بین می رود .
تکمیل دوره درمان و بهبودی کامل بیمار، باعث حذف منبع عفونت سل از جامعه خواهد شد و مهمترین اقدام در جهت پیشگیری از گسترش بیماری به شمار می رود .
خطرات مصرف نامنظم و ناکامل داروهای ضد سل عبارتند از: بازگشت مجدد بیماری بعد از یک دوره بهبود نسبی ، عدم بهبود بیماری ، مقاوم شدن میکروب سل نسبت به داروهای موجود، تداوم انتقال بیماری به دیگران، پیشرفت بیماری و حتی مرگ بیماران مبتلا به بیماری قند، مصرف کنندگان داروهای کورتونی و یا داروهای ضد سرطان، مبتلایان به سوءتغذیه، نارسایی مزمن کلیه یا عفونت اچ آی وی ، در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به این بیماری قرار دارند .
هر فرد مبتلا به سل ریوی در صورت عدم درمان می تواند سالانه 10-15 نفر را به میکروب این بیماری آلوده کند .

خبرنگار : حمید رضا مهدی پور

کد خبر: # 1499102511064