جنوب کرمان در تهدید مالاریا

دغدغه اصلی اعضای شورای سلامت قلعه گنج روز دوشنبه این بار بررسی خطر و احتمال شیوع مالاریا در این شهرستان به دلیل بروز این بیماری در استان همجوار یعنی سیستان و بلوچستان بود.

به گزارش صبای سلامت، از ایرنا بررسی، کنترل و پیشگیری از بیماری های هاری، تب کریمه کنگو و سرخک در کنار مالاریا و همچنین نظارت بر توزیع بهداشتی گوشت و ذبح دام در قصابی های شهرستان و روستاهای شهرستان از دیگر موضوعات مورد بررسی این نشست بود.

فرماندار قلعه گنج در این جلسه گفت: حساسیت های اجتماعی در سطح شهرستان برای مقابله با بیماری های هاری، مالاریا و سرخک باید از طریق آموزش به روستاییان و شهروندان بالا برده شود.

محمد فلاح کهن ضمن تاکید بر انجام آموزش های لازم به روستاییان و شهروندان قلعه گنج در برای پیشگیری و ایجاد حساسیت های لازم در پیشگیری از برخی بیماری ها در بین مردم افزود: آموزش های ما در همه زمینه ها به ویژه در حوزه پیشگیری از بیماری ها در حوزه بهداشت باید عمیق و تاثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: جلسات آموزشی باید تخصصی باشند چون آموزش زمانی تاثیرگذار خواهد بود که مخاطبان پرسشگر باشند و سئوالاتی را در ذهن مخاطبان و مردمی که آموزش دیده اند نسبت به موضوع آموزش به وجود آورد.

فلاح کهن ادامه داد: بهورزان، دهیاران و اعضای شوراها در سطح روستاها باید حساسیت های اجتماعی را در بین مردم نسبت بیماری ها ایجاد کنند و همکاری لازم را در خصوص پیشگیری و مقابله با بیماری های هاری، سرخک و مالاریا انجام دهند.

 

لزوم آزمایش مالاریا برای مسافران از استان همجوار

مدیر شبکه بهداشت و درمان قلعه گنج هم در این نشست گفت: انجام آزمایش مالاریا برای سربازان و مسافران دارای علائم که از استان همجوار سیستان و بلوچستان به قلعه گنج آمده اند، ضروری است.

محبوبه صادقی اضافه کرد: با توجه به شیوع مواردی از مالاریا در استان سیستان و بلوچستان و به دلیل همجواری با این استان لازم است مسافران و سربازان وظیفه و سایر کارکنانی که برای ماموریت مرزبانی به این استان عزیمت کرده اند حین برگشت یا مرخصی در صورت وجود و بروز علائم مالاریا به درمانگاه و مراکز بهداشتی مراجعه و آزمایش بدهند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود از نشتی و ترکیدگی شبکه آبرسانی در برخی روستاهای شهرستان خبر داد و افزود: با توجه به حساسیت، ضرورت کنترل و جلوگیری از ابتلا به بیماری مالاریا ضروری است ترکیدگی و نشتی لوله های آب که موجب تجمع آب های آلوده و منجر به ایجاد مشکلات غیربهداشتی در سطح معابر روستاها می شود در کوتاهترین زمان ترمیم و بهسازی شوند.

قلعه گنج در ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

کد خبر: # 1402041218088