معاون بهداشت وزارت بهداشت ؛

جمعیت سالمندان کشور تا ۳ دهه آینده به ۲۵ درصد می‌رسد

معاون بهداشت وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و این آمار در ۲ تا ۳ دهه آینده به ۲۵ درصد می رسد.

به گزارش صبای سلامت ، علیرضا رییسی روز سه شنبه در نشست شبکه ملی تحقیقات دیابت کشور که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: شبکه ملی تحقیقات دیابت کشور در سطح کشور شاید از محدود مکان هایی است که تولیدات و رویکرد قابل لمسی در شبکه درمان کشور دارد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: در ۲ تا سه دهه آینده جمعیت سالمندان کشور به ۲۵ درصد می رسد که هنوز فکری به حال این موضوع نشده است. سوال مهم این است آیا دیابت را به عنوان یک بیماری در گروه های سنی مثل گروه سنی سالمندان، گروه سنی زنان یا مردان و گروه سنی زیر ۵۰ سال بررسی کنیم. این موارد جزو سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: در مورد هر بیماری غیر واگیری که صحبت می کنیم، چند رویکرد داریم. نخست شناخت بیماری است که یک سری تحقیقات در مورد شناخت بیماری صورت می گیرد. دوم ارتباط با سایر بیماری ها به عنوان یکی از حیطه های تحقیقاتی؛ سوم، شیوع و بروز یک بیماری است که در حیطه همان بیماری در مورد آن تحقیقات گسترده ای صورت می گیرد.

رییسی حیطه های بعدی را پیشگیری، درمان و توان بخشی آن بیماری عنوان کرد و گفت: نمی توان در مورد یک بیماری غیرواگیر حرف زد، اما در مورد توانبخشی آن صحبتی به میان نیاورد. یا در مورد پیشگیری صحبت کنیم، اما بروز و شیوع بیماری مورد غفلت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از دیابت، شبکه ای از یک بیماری به نام شبکه مراقبت و درمان با یک سری اجزا در ذهن خود دارم که باید روی همه این اجزا کار کنیم. شبکه مراقبت و درمان دیابت از فرد شروع می شود، یعنی باید یک سری آموزش فردی داشته باشیم که فقط در مورد درمان دیابت نیست، بلکه باید در حوزه های یاد شده اعم شناخت، پیشگیری، درمان و توان بخشی روی فرد و خانواده کار کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین به نقش خانواده در درمان فرد دارای دیابت تاکید کرد و افزود: یک سطح پایه هم باید برای اعضای خانواده فرد دیابتی تعریف کنیم تا وارد شبکه مراقبت و درمان شوند.

وی همچنین تاکید کرد که ایران از مراحل کیفی اولیه در حوزه دیابت و فشار خون به خوبی فعال شده است.

کد خبر: # 1400022812304