جانمایی ۲۰ دوربین نظارتی در جنگل‌های هیرکانی گلستان انجام شد

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که جانمایی ۲۰ دوربین نظارتی جدید در جنگل‌های هیرکانی استان به پایان رسیده و نصب و راه‌اندازی آن نیازمند تامین اعتبار است.

به گزارش صبای سلامت ، محمد آریان‌فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: برآورد اعتبار برای ایجاد زیرساخت نصب و بهره برداری هر دوربین نظارتی در عرصه های منابع طبیعی گلستان به طور میانگین بین هفت تا هشت میلیارد ریال است.

وی افزود: با اجرا و بهره برداری از این طرح، نظارت بر تصرفات اراضی ملی و ورود دام به جنگل، پیشگیری از خسارت وقوع سیلاب، جلوگیری از قاچاق چوب و مقابله با وقوع آتش سوزی ، بیشتر خواهد شد.

به گفته وی شعاع دید هر دوربین نظارتی به کارگرفته شده در عرصه های منابع طبیعی استان بیش از ۱۰ کیلومتر است.

آریان فر افزود: پارسال و برای اولین بار در عرصه های جنگلی استان، سه دوربین در عرب داغ کلاله، ریگ چشمه آزادشهر و درازنو کردکوی نصب و پایش این مناطق به صورت لحظه ای آغاز شد.

به گفته جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به زودی سه دستگاه دوربین دیگر در عرصه های منابع طبیعی استان  نصب و راه اندازی خواهد شد.

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین از اختصاص اعتبار برای جذب موقت حدود ۳۰ دیده بان در عرصه های منابع طبیعی استان در سال جاری خبر داد و گفت: از این افراد بیشتر در فصل تابستان (زمان برداشت محصولات کشاورزی) و پاییز برای کمک به مهار آتش استفاده می شود.

مطابق گزارش منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، این اداره کل پنج پایگاه اطفای حریق، ۳۲ سرجنگلبانی و ۱۳ پاسگاه ویژه با ظرفیت ۵۰۰ نیروی جنگلبان و ستادی دارد.

به گفته مسوولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، ۷۰ درصد فعالیت های این اداره کل در حوزه حفاظت، پیشگیری از آتش سوزی، مقابله با قاچاق درخت و ممانعت از تصرف اراضی است.

پارسال ۵۸۴ هکتار از عرصه های منابع طبیعی ( جنگل و مرتع) در گلستان دچار حریق شد که بیشتر وسعت آتش سوزی در منطقه سخت گذر توسکستان گرگان با ۲۰۰ هکتار رخ داد.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن ها برپایه کشاورزی استوار است.

تیرماه سال ۹۸ جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران بعد از کویر لوت، در فهرست جهانی قرار گرفت.

جنگل‌های هیرکانی با مساحت ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار که برخی دانشمندان قدمت آن را ۴۰ میلیون سال برآورد کرده اند؛ نمادی از فسیل‌های زنده‌ای محسوب می‌شود که از این عرصه‌های جنگلی منحصر به فرد واقع در ساحل جنوبی خزر، سهم استان مازندران ۵۳ درصد، گیلان ۲۶ درصد و گلستان ۲۱ درصد است.

کد خبر: # 1400013011995