سرپرست سازمان بیمه سلامت ؛

بیمه سلامت به کسانی که کمتر بیمار شوند جایزه می دهد

سرپرست سازمان بیمه سلامت از ارایه بسته های تشویقی به بیمه شدگانی خبر داد که با مراقبت های لازم، مانع از بروز بیماری و افزایش هزینه های درمانی در کشور می شوند.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از ایرنا، طاهر موهبتی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه طرح مشوق‌های بیمه‌ای جهت خدمات پیشگیرانه و مراقبت‌های ارتقای سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: هرکسی که سالم یا بیمار باشد، می‌تواند برای بیمه شدن ابتدا به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت مراجعه کرده و اطلاعات خود را تکمیل کند. برای سال بعد، اگر شخص برای تمدید بیمه مراجعه کرد و به طور مثال فشار خون خود را کنترل کرده باشد، تشویق‌هایی به او داده می‌شود.

وی یادآور شد: از مدتها پیش بیمه‌های تجاری برای یک اتومبیل که دو سال تصادف نداشته باشد، تشویق می‌گذارند، اما برای سلامت مردم تاکنون چنین تشویقی وجود نداشت.

رییس سازمان بیمه سلامت خاطرنشان کرد: از زمانی که سازمان بیمه خدمات درمانی به سازمان بیمه سلامت تبدیل شد، حرکت به سمت سلامت محوری نیز آغاز شد و اکنون با اجرای طرح بسته های تشویقی به مردم، از درمان محوری خارج شده و به سمت سلامت محوری می‌رویم.

موهبتی توضیح داد: این طرح بر اساس مطالعه‌ای در دهها کشور انجام شده است. در دنیا چهار عامل خطر، پرفشاری خون، میزان قند خون بالا، افزایش توده بدنی یا چاقی و میزان چربی بالا داریم. برای همه این موارد، بسته‌های مراقبتی داریم که اگر بین این موارد و پرداخت حق بیمه، رابطه معنی داری برقرار شود، مردم به سلامت خود توجه خواهند کرد.

وی افزود: در زمینه خود مراقبتی باید توجه داشته باشیم که این حرکت از لحاظ اقتصادی هم قابل توجه است چرا که به عنوان مثال، اکنون ۶۰۰ میلیارد تومان برای بیماران دیالیزی هزینه می‌کنیم که ورودی آن قند خون بالاست.

سرپرست سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه رابطه مهمی بین سلامت و پرداخت حق بیمه وجود دارد، اما در این بخش در گذشته در بیمه‌های درمانی کشور اقدامات جدی نشده بود، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای سازمان بیمه سلامت و یکی از مطالبات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حرکت به سمت دانش محوری و دانش بنیان کردن این سازمان بود تا تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر دانش باشد. یکی از اقدامات ما، تاسیس مرکز تحقیقات بیمه سلامت بود که سه اتفاق در این حوزه انجام شد. اولین اصلاح ما، طراحی نظام کارآمد بیمه سلامت و اصلاحات در نظام کنونی بود. همچنین تعریف بسته‌های متنوع بیمه‌ای یکی از اقدامات دیگر است که در آینده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: البته قبل از این، مشوق‌هایی برای پزشکان در نظر گرفته بودیم و نشست‌هایی با پزشکان داشتیم. نگاه سازمان بیمه سلامت اقتصادی نیست، بلکه به دنبال صیانت از سلامت مردم هستیم زیرا تعداد فراوان آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها که سلامت مردم را به خطر می‌انداخت، با اجرای راهنماهای بالینی مدیریت شده است.

کد خبر: # 1499061710128