مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی ؛

بعضی از تبلیغات صدا و سیما باعث گم راهی خانواده‌ها می‌شود

مدیر کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی گفت: صدا و سیما باید محتوای تبلیغ‌ها را تغییر دهند، بعضی از اطلاعات و گفته‌ها در این تبلیغات باعث گم راهی خانواده‌ها می‌شود.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از ایلنا، «حسین عزیزی» مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی در نشست خبری دو شنبه با موضوع پویش غذای سالم در کرونا، در رابطه با موضوع فواید مواد لبنی و افزایش قیمت‌های موجود بیان کرد: افزایش قیمت برای همه‌ مواد خوراکی اتفاق افتاده و در مورد مواد لبنی هم وجود دارد، البته در این مورد صحبت‌ها و مکاتبانی شده، اما با توجه به شرایط خاص، این موضوع گویا خیلی مقدور نبوده است.

وی ادامه داد:اما ما پیگیریم تا به شکل خاص این مسئله را انجام دهیم که حتی در مجلس هم بحث عرضه‌ کوپن مطرح شده بود، حداقل به دهک‌های پایین کمک شود تا به این مواد دسترسی داشته باشند.

عزیزی در مورد استفاده از داروهای مقوی، افزود: البته در نظر داشته باشید که اگر از همین مفید مثل سبزیجات، مغزها و مواد ویتامینی استفاده کنیم، دیگر نیازی به استفاده از قرص‌های تقویتی نخواهد بود، البته ما غنی سازی ویتامین دی را هم در برنامه داریم تا در تهیه نان از ویتامین دی استفاده شود.

تخلفاتی در واردات نداریم، هر تخلفی است برای داخل کشور است

وی در مورد تخلف در واردات مواد خوراکی، گفت: در زمینه مواد وارداتی، هیچ ماده‌ غذایی چه به صورت فرآوری شده و چه نیمه فرآوری وارد نمی‌شود، مگر اینکه در سامانه تیتک ثبت شده و بعد دوباره نمونه‌گیری می‌شود، بعد از بررسی‌های کامل که مشخص انجام می‌شود، اجازه‌ ترخیص می‌گیرد، با وجود این مقدار کنترل موضوع تخلفاتی در زمینه واردات نداریم و معمولا این تخلفات بیشتر مربوط به تخلافی است که در داخل انجام می‌شود.

موضوع تبلیغ مواد غیر مفید در صدا و سیما نیاز به تعامل دارد

عزیزی در مورد مواد خوراکی غیر مفید در تبلیغات صدا و سیما افزود: هر ساله در مورد این موضوع به صدا و سیما و سایر مراکز مرتبط ما این مسائله اعلام میشود، البته آنها هم مراعات‌هایی می‌کنند، ولی باید در نظر بگیریم که انها هم مشکلات خود را دارند.

وی ادامه داد: حداقل کار این است، که محتوای تبلیغ‌ها را تغییر دهند، بعضی از اطلاعات و گفته‌ها در این تبلیغات باعث گم راهی خانواده‌ها می‌شود، مثلا بعضی مواد اصلا در داخل آن محصول وجود ندارد ولی تبلیغ می‌شود.

عزیزی بیان کرد: این موضوع نیاز به تعامل با صدا و سیما دارد تا در این زمینه به موفقیت برسیم، امیدواریم صدا و سیما در پویش غذای سالم به ما کمک کند.

وی افزود: با توجه به طرح بعضی ادعاها در تبلیغات، ما پیگیری آن ادعاها را می‌کنیم و تذکرهای لازم را می‌دهیم، در این موضوع خیلی از محتواها را حل کردیم، اما در کل اختیارات ما محدود است و باید مشکلات صدا و سیما و تولید کننده را هم در نظر بگیریم.

تخلفات را به ۱۹۰ گزارش دهید

عزیزی در جواب خبرنگار ایلنا، در مورد تغییر تاریخ در بسته بندی بعضی محصولات بیان کرد: هر محصول یک تاریخ انقصا خاص خود را دارد، ممکن است، افراد تاریخ بعضی محصولات را دست کاری کنند و با دقت اگر به تاریخ روی بسته نگاه کنیم کاملا این موضوع مشخص است، مثلا برچست تاریخ کم رنگ یا نامفهوم است، یعنی مشخص است که دستکاری شده است.

وی ادامه داد: این طور اجناس معمولا در فروشگاه‌ها وجود ندارد و بیشتر در مکان‌های غیر رسمی، مثل دست فروشی دیده می‌شوند، اما اگر افراد مورد مشکوک دیدند با ۱۹۰ تماس بگیرند.

عزیزی با اشاره به وضعیت این شکل تقلب‌ها در سال‌های اخیر افزود: خوشبختانه در این سال‌ها ما افزایشی در این تخلف نداشتیم، به زودی هم ثبت محصولات تولید داخل را روی سامانه تیتک خواهیم داشت و محصولات کد خواهند گرفت، در این شرایط امکان ندارد محصول خارج از این لیست عرضه و تولید شود.

مصرف نان‌های صنعتی ۲۰ درصد افزایش داشته

عزیزی در ادامه گفت: مصرف نان‌های صنعتی و بسته بندی شده حدود ۲۰ درصد در کشور افزایش یافته و اتفاقا یکی از مکان‌هایی که باعث شیوع ویروس کرونا است، همین نانوایی‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنیم که مردم به نوبت وارد نانوایی شده و فاصله را رعایت کنند و نان‌ها را داغ در سفره یا بسته‌ای که همراه دارند بگذارند و حتما در منزل نان‌ها را هوا بدهند تا خنک شود و بعد بسته بندی کنند و حتما در زمان خرید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

عزیزی افزود: تعداد نانوایی‌های سنتی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار واحد است و اگر هر روز بازرسان بهداشتی به این مراکز سر بزنند امکان پذیر نیست، پس ما از خود نانوایی‌ها نیز می‌خواهیم که محل کار خود را ضد عفونی کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هرچه بیشتر از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند.

کد خبر: # 1499081310401