سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد ؛

برگزاری مراسم‌های ماه رمضان در شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از شروع خیز جدید بیماری جهش یافته کرونا در بیشتر استان‌های کشور خبر داد.

به گزارش صبای سلامت ، «علیرضا رییسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پس از پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رییس جمهور و همه اعضا برگزار شد. در این جلسه آخرین وضعیت بیماری در سطح دنیا و کشور مرور شد.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که داشتیم و با وجود ترددها، دورهمی‌ها، خریدهای شب عید و عدم توجه به پروتکل‌ها و ازدحام متاسفانه شاهد خیز جدید بیماری در خیلی از استان‌های کشور هستیم و روند بیماری در کشور صعودی است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: الگوها نشان دهنده افزایش بیماران مبتلا به ویروس انگلیسی جهش یافته است که در اکثر استان‌ها خیز جدیدی از بیماری برداشته شده است.

رییسی با اشاره به سفرهای نوروزی گفت: در ایام تعطیلات ترددها افزایش پیدا کرده بود و این افزایش قطعا نسبت به سال گذشته زیادتر شده بود. همانطور که همه به یاد دارند ترددها در سال گذشته بسیار کم بود و شاید نزدیک به صفر رسیده بود و کاهش داشت. در حال حاضر وضعیتی که در سطح کشور روبرو هستیم خیز بسیار بلند در حال شروع شدن است. برخی از استان‌ها وارد پیک شدند و اگر رعایت پروتکل‌ها صورت نگیرد شاهد خیز بلندی خواهیم بود همانطور که در گذشته در استان خوزستان شاهد بودیم البته با توجه به رعایتی که انجام دادند روند بیماری در این استان در حال نزولی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر البرز و ایلام وارد پیک جدید شده ‌اند و برخی از استان‌ها در آستانه ورود به پیک هستند. استان‌های مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری و لرستان در آستانه ورود موج جدید بیماری هستند. همچنین در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، فارس و خراسان جنوبی و سمنان روند صعودی بیماری شروع شده است.

به گفته رییسی از ده روز آینده اثرات مسافرت‌ها در افزایش بیماری مشاهده خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان بستری‌ها در بیمارستان به هزار و 300 نفر رسیده و مرگ‌های سه رقمی تا روزهای آینده ادامه خواهد داشت و مرگ‌ها بیش از 100 نفر خواهد شد و این خبر خوبی نیست.

رییسی بیان کرد: آن افرادی که از سفر برگشند دیگر دورهمی برگزار نکنند زیرا امکان دارد که آلوده به ویروس باشند و دیگران را هم آلوده کنند. آن افرادی که هم که به سفر نرفتند بهتر است کسانی که به سفر رفتند را به خانه خود دعوت نکنند زیرا ممکن است آن‌ها ناقل باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: کسانی که به سفر رفتند باید حدود ۵ روز از دورهمی امتناع کنند و اگر علائمی داشتند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند و در صورت علائم مثبت قرنطینه شوند.

وی یادآور شد: از امروز شنبه تا جمعه آینده یک بازه زمانی یک هفته را داریم که بسیار مهم است. بنابراین باید بسیار دقت کنیم تا مبتلا به کرونا نشویم. خیلی از افرادی که به سفر رفتند ممکن است سالم بوده باشند و در سفر مبتلا شده‌ باشند و علاوه بر اینکه ممکن است، اعضای خانواده خود را آلوده کنند، امکان دارد اقوام، قوم و خویش و یا اداراتی که در آن کار می‌کنند را با مشکل درست کنند.

رییسی تاکید کرد: کارمندان ادارات توجه داشته باشند که معمولا بعد از عید دید و بازدیدها در ادارات میان همکاران شروع می‌شود و ممکن است عده‌ای از همکاران در یک اتاق جمع شوند، در حالی که این اقدام می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باید از آن پرهیز کنند.

وی بیان کرد: در روز طبعیت در شهرهای قرمز ۸۴ درصد، در شهرهای نارنجی ۸۳درصد و در شهرهای آبی و زرد ۷۸ درصد مردم‌عدم حضور در طبعیت در روز سیزده بدر را رعایت کردند و در خانه ماندند. البته آن‌هایی که سفر نرفتند، در روز طبیعت هم به سیزده بدر نرفتند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت رنگ‌بندی کشور گفت: طبق آخرین آمار متاسفانه تعداد شهرهای قرمز به ۴۷ شهر، شهرهای نارنجی به ۱۲۶ شهر، شهرهای زرد به ۲۴۷ شهر رسیده و فقط ۱۴ شهر آبی باقی مانده است. بنابر این از مردم می‌خواهیم که مردم پروتکل‌ها را به ویژه در این هفته با دقت رعایت کنند. زیرا در این هفته یک‌خیز بلند را خواهیم داشت.

رییسی درباره تصمیمات ماه مبارک رمضان گفت: دراین ماه برگزاری مراسمات با رعایت پروتکل‌ها در شهرهای آبی و زرد و آن درصدی که مد نظر هست، امکان‌پذیر است. ترجیحا باید مراسمات در فضای باز باشند. درباره شب‌های احیا کمیته و قرارگاه بررسی خواهد کرد.

منبع : ایلنا

کد خبر: # 1400011411780