اهمیت غربالگری سرطان در خانم ها

غربالگری در خانم ها اهمیت زیادی دارد . زیرا می توان بیماری را قبل از اینکه علامت دار و درمان آن دشوار گردد ، تشخیص داد . سه سرطان قابل غربالگری می باشد :

  1. سرطان روده بزرگ
  2. سرطان پستان
  3. سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم

یکی از سرطان های مهم ، سرطان دهانه رحم می باشد ، که غربالگری آن شامل بررسی ویروس پاپیلوما ، hpv یا انجام پاپ اسمیر است که انجام آن به درمان این سرطان کمک می کند . نباید اجازه داد سرطان به مرحله ای پیشرفت کند که غیر قابل درمان باشد .

روش های غربالگری سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم به دو روش انجام می شود :

  1. تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر با استفاده از برس و ویاری که مایع خاصی ( نگهدارنده ) در آن وجود دارد ، انجام می شود . خانم در پوزیشن معاینه ژنوکولوژی قرار می گیرد . پزشک با استفاده از این برس ، سلول های دهانه رحم را می تراشد و در این محلول قرار می دهد . این محلول حداکثر می تواند تا ۷۲ ساعت به آزمایشگاه منتقل شود و در دمای معمولی اتاق قرار بگیرد . در آزمایشگاه به وسیله سانتریفیوژ های خاصی ، سانتریفیوژ می شود و سلول ها جدا می شود . این سلول ها توسط سیتوپاتولوژیست مورد بررسی قرار می گیرد . در صورتی که جواب تست منفی باشد همه چیز خوب است ویال در وضعیت ژنیکولوژیسلول های غیر طبیعی دیده نمی شود. در صورتی که سلول های غیرطبیعی مشاهده شد پزشک تصمیم می گیرد آزمایش بعدی را انجام بدهد .

  1. تست HPV یا هیومن پاپیلوما

برای بررسی ویروس hpv دستگاه تناسلی خانم ها از همان محلولی که برای سیتولوژی گرفته شد ، استفاده می شود و نیازی به آزمایش مجدد نیست. این تست از سن ۲۵ یا ۳۰ سالگی به بعد انجام می شود . درصورتی که جواب تست منفی باشد به معنای اینست که ویروس hpv در دهانه رحم وجود ندارد . بنابراین در صورتی که این تست و تست پاپ اسمیر منفی باشد هر ۳ سال یکبار باید این آزمایش ها تکرار شود. به طور کلی غربالگری تا سن ۶۵ سالگی باید ادامه می یابد. در صورتی که فرد تا ۶۵ سالگی به بیماری سرطان دهانه رحم مبتلا نشود دیگر نیازی به غربالگری نیست .

سن غربالگری سرطان دهانه رحم

سن شروع غربالگری این نوع سرطان از ۲۱ سالگی می باشد اما اگر از این سن شروع کنید انجام تست پاپ اسمیر است . و تست بررسی ویروس هیوماپاپیلوما در این زمان انجام نمی شود بلکه بعد از سن ۲۵ سالگی می توان این تست را انجام داد .

انتهای پیام/

دکتر اعظم السادات موسوی

کد خبر: # 1400101715154