انتظارات از توافقات، شاید گره‌ای باز شود

معیارپرس – سفر رییس جمهوری ایران به روسیه چه میان موافقان و چه بین مخالفان بازتاب گسترده‌ای داشته است.
و این خود به تنهایی نشان از اهمیت این سفر دارد. یعنی مخالفان نگران منافعی هستند که از این دیدار نصیب طرفین به ویژه ایران می‌شود، و موافقان منتظر اثرات این منافع در جامعه دو طرف علی‌الخصوص سفره مردم کشورمان هستند. گرچه روسیه نیز به نحوی در تحریم اروپا و آمریکا قرار دارد ولی شدت تحریم‌ها علیه ایران طبعا موجب می‌شود منافع توافقات — در صورتی که جامه عمل بپوشند — بیشتر نصیب ایران شود. البته در زمینه مسایل سیاسی شاید مورد چندانی برای توافق یا اجرا نباشد چرا که این تفاهم‌ها و عمل به آن‌ها حداقل در مسایل بین‌المللی در حال انجام است و همان‌گونه که رییس جمهوری بیان کرده است؛”میان ایران و روسیه نسبت به تحولات خارجی مواضع و ادراک مشترکی وجود دارد و این ادراک مشترک موجب گسترش همکاری‌ها می‌شود.” به همین دلیل پر واضح است که انتظار از این سفر بیش ازهمه چیز انتظار تفاهم و توافق‌های اقتصادی هست. بنا به گفته رییسی؛ “در حوزه مسائل تجاری بر رفع موانع تجاری و جهش تجارت بین دو کشور توافق شد. در حال حاضر سطح تعاملات تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست، لذا دو کشور توافق کردند در گام اول تعاملات تجاری فی‌مابین را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند. وزیر نفت نیز توافقات خوبی با مسوولان انرژی روسیه در حوزه توسعه میادین نفت و گاز داشت.”
آنچه در زمینه تجارت بین ایران و روسیه بررسی شده، بخشی هم به مبادلات کالاهای کشاورزی مربوط است. به گزارش رسانه‌ها؛ “ایران و روسیه هم چنین توافق کردند که ظرفیت‌های کشاورزی و نیز زمینه‌های مناسب مبادلات کالا‌های کشاورزی دو طرف را به شکلی دقیق‌تر مورد شناسایی قرار دهند تا بتوانند نسبت به افزایش تبادل کالا‌های کشاورزی اقدام کنند.”
البته علی‌الاصول، بحث استفاده از ظرفیت‌های بالقوه ایران درزمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا نیز مورد توجه بوده و احتمالا توافق‌هایی با طرف روسی شده است.
قاعدتا ثمرات اقتصادی این سفر اگر طرفین به جد درپی عملیاتی کردن توافقات باشند باید خودش را در بهار سال آتی نشان دهد و از ثمرات این توافقات و هم‌چنین اثرات آنچه میان ایران و چین توافق شده در بخش‌های مختلف اقتصادی شمایی مشاهده شود.
نکته مهم در توافقات میان ایران و روسیه — گرچه علی‌الظاهر توافق طولانی مدت و یک بسته کلی مانند آنچه میان ایران و چین عیان شده، طرح نشده، این هست که همان توافقات محدود نیز بهتراست گزارشش به مردم داده شود. طبیعی است که سخن رییس جمهوری در بازگشت به میهن شامل کلیات خواهد بود ولی ضروری است در آینده نزدیک از سوی وزرای ذی مدخل، گزارش‌های روشن درباره توافقات دراختیارجامعه قرارگیرد.
تجربه این سال‌هانشان داده است که توافقات سیاستمداران که با لبخند شیرین به امضاء می‌رسد در عمل با موانع بسیاری روبه‌رو خواهد شد که توافقات را ابتر خواهدکرد. آگاهی جامعه از توافقات دربخش اقتصادی کمک می‌کند گره‌های آتی که چنبره بر اجرا خواهدزد سهل‌تر باز شود زیرا جامعه ازاین توافقات، انتظارات بجایی دارد. در حقیقت بایستی ثمرات این رفت و آمدها به قول معروف در جیب و سفره مردم دیده شود!

انتهای یادداشت/

کد خبر: # 1400110315386