افراد مبتلا به فشارخون بالا در جهان دوبرابر شد

بنابر مطالعات صورت گرفته، شمار افراد مبتلا به فشار خون بالا در جهان طی سه دهه گذشته دو برابر شده است.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، تعداد بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا در ۳۰ سال گذشته دو برابر شده و اکثریت چنین مواردی در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​(LMIC) متمرکز شده است.

بر اساس مطالعه مجله معتبر لنست، به طور تکان دهنده‌ای، تقریبا ۴۱ درصد از زنان و ۵۱ درصد از مردان مبتلا به فشار خون بالا یا فشار خون بالا از وضعیت پزشکی خود بی خبر بودند. در نتیجه، بیش از نیمی از بزرگسالان در سال ۲۰۱۹ برای درمان بیماری ود اقدامی انجام نداند و  همین موضوع آنها را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار داد.

این گزارش می‌افزاید:هرچند راه‌های ساده‌ای برای تشخص و درمان این بیماری وجود دارد اما مطالعات بعمل آمده از سوی سازمان جهانی بهداشت  نشان می‌دهد سالانه  هشت میلیون ۵۰۰ هزار نفر از مبتلایان به فشار درجهان  جان می‌بازند؛ فشار خون بالا باعث لطمه به عروق قلب، مغز و دیگر اورگان‌های بدن از جمله کلیه می‌شود.

محققان تأکید می‌کنند، علاوه بر این افرادی که از این بیماری رنج می‌برند در معرض جدی خطر سکته مغزی، بیماری‌های قلبی ایسکمیک و بیماری‌های کلیوی هستند.کارشناسان بهداشتی خاطر نشان کردند که کاهش فشار خون می‌تواند سکته‌های مغزی را تا ۴۰-۳۵ درصد ، حملات قلبی را ۲۵-۲۰ درصد و نارسایی قلبی را حدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

این مطالعه داده‌های فشار خون ۱۰۰ میلیون نفر از ۱۸۴ کشور را برای محاسبه جمعیت جهانی مبتلا به فشار خون بالا تجزیه و تحلیل کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: # 1400060313386