رئیس سازمان مدیریت بحران ؛

از زلزله بم درس‌آموخته نداریم

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: یکی از مشکلات این است که درس‌آموخته‌های زلزله بم را مکتوب، دسته‌بندی و جمع بندی نکردیم.

به گزارش صبای سلامت ، اسماعیل نجار روز یکشنبه در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله بم که به مناسبت هجدهمین سالروز این حادثه فاجعه بار در این شهرستان برگزار شد افزود: حتی آمار جانباختگان زلزله بم را دقیق نداریم تا ببینیم در بم کجاها را اشتباه کردیم زیرا آثار روانی این فاجعه را نمی‌دانیم.

وی تصریح کرد: ما باید از حادثه بم عبرت بگیریم زیرا متاسفانه از حوادث عبرت نمی‌گیریم و به بحران باور نداریم؛ همچنین به این نکته توجه نمی‌کنیم که حادثه خبر نمی کند.

نجار افزود: زیبنده ما نیست با وجود این همه ابزار و امکانات که در اختیار داریم در مقابل زلزله ۶.۶ ریشتری، شهرمان ویران شود و قریب به ۳۴ هزار نفر جان خود را از دست دهند.
وی در ادامه به سه سفر مقام معظم رهبری به بم اشاره و بیان کرد: رهبر انقلاب به خاطر دیدار، دلجویی و نحوه رسیدگی به مردم همچنین تسهیل در امداد و نجات و در نهایت بازسازی به بم سفر کردند که این سفرها منجر به سیاست های ابلاغی شد که نقطه عطفی در ارتباط با حوادث طبیعی در کشور است.

نجار با بیان اینکه روح سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری سه بخش است که کمتر به آنها توجه شده است اظهارداشت: نکته اول مدیریت واحد و منسجم در حوادث بود که در ماده ۱۱ قانون بوضوح مشخص است؛ نکته دوم پیشگیری و آخرین نکته استفاده از تمامی ظرفیت های کشور حتی نیروهای مسلح بود.

معاون وزیر کشور رییس سازمان مدیریت بحران ادامه داد:  اگر به آیین نامه ۲۸۰۰ که پس از حادثه گیلان، منجیل و رودبار تصویب شد عمل می شد هیچ فرد جان‌باخته ای در حوادث نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: حتی ساختمان بانک ها هم در بم ویران شده بود و تنها مسجد جامع بم باقی ماند زیرا بانی این مسجد در آن زمان مسجد را مستحکم ساخته بود.

۲.۵ میلیون واحد مسکونی نیازمند نوسازی

نجار در ادامه گفت: براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن حدود پنج میلیون و ۳۶۰ هزار واحد مسکونی در روستاها داریم که براساس ابلاغ دولت از سال ۸۷ سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی شده است.

به گفته وی در مجموع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قبال خسارت های حوادث ساخته شده و هنوز ۲.۵ میلیون واحد مسکونی دیگر باقی مانده و نوسازی نشده است.
نجار در ادامه به قاتون بیمه اجباری حوادث ساختمان ها اشاره و بیان کرد: قانون اجباری بیمه حوادث پس از ۵۰ ماه در مجلس شورای اسلامی نهایی شد؛ اگرچه در این زمان قوانین دیگری که شاید به اندازه قانون ما ضرورت برای تصویب نداشت، مصوب شده بود.

وی اظهارداشت: تمامی ساختمان هایی که فیش و کنتور برق دارند بیمه هستند و در سال اول ۱۰ میلیون تومان و دولت ۹۰ میلیون تومان و در سال دوم مردم ۱۵ میلیون تومان و دولت ۸۵ میلیون تومان پرداخت می شود تا در انتها مالکان ۹۰ درصد حق بیمه و دولت ۱۰ درصد را بپردازد و از بحث پرداخت خسارت خارج و وارد بیمه شود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: امسال در بودجه ۱۴۰۰ دولت اعتبارات این موضوع را دیده است تا بتواند اجرایی و عملیاتی شود که در کیفیت ساختمان ها نیز حائز اهمیت خواهد بود.

به گزارش ایرنا ساعت ۵:۲۶  صبح روز جمعه پنجم دی‌ماه ۸۲ بود که خبری تلخ نه تنها ایران بلکه جهان را لرزاند؛ خبر کوتاه بود اما عمیق، عمقی که پس از گذشت ۱۸ سال همچنان خبرساز است: بم لرزید.

در حادثه دلخراش زلزله ۶.۶ ریشتری در عمق ۷.۵ کیلومتری زمین، طبق آمار ارایه شده ۳۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و به همین مناسبت هر سال مراسم گرامیداشت یاد و خاطر این جانباختگان در سطح ملی برگزار می شود.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان واقع شده است.

انتهای پیام/

ایرنا

کد خبر: # 1400100514953