گزارشی از برنامه‌ای که به سلامت سالمندان می‌اندیشد:

شور زندگی در دوران سالمندی

حفظ سلامت روان سالمندان در دنیای مدرن امروزی یکی از امور مهم و اساسی است.

به گزارش صبای سلامت، در گذشته به واسطه کنار هم زندگی‌کردن خانواده‌ها بسیاری از اعضای خانواده می‌توانستند از یک سالمند مراقبت کنند؛ اما هم‌‌اکنون به لحاظ موقعیت کاری، وضعیت و شرایط خاص کنونی، جامعه حالت‌های سنتی گذشته را ندارد تا یکی از اعضای خانواده‌ قادر باشد در منزل بماند و از یک سالمند به طور مداوم نگهداری کند، لذا سالمندان تنها می‌مانند و دچار چالش و مشکل می‌شوند و از لحاظ روحی و روانی در رنج هستند.
سلامت سالمندان و توجه به مسائل پزشکی سالمندی ضرورتی است که نهادهای حوزه سلامت و رسانه‌های جمعی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. از این رو شبکه رادیویی سلامت، در راستای ارتقای دانش افراد جامعه و آگاهی از مشکلات دوران سالمندی و چگونگی رفع آنها، برنامه‌ای را با عنوان «شور زندگی» برای قشر سالمند جامعه روی آنتن می‌برد.
پیری پایان زندگی نیست
فاطمه بی‌تقصیر فدافن، تهیه‌کننده این برنامه است که از سال ۷۵ وارد صدا وسیما شده و در حوزه‌های مختلف نویسندگی، تهیه‌کنندگی وگزارشگری فعالیت کرده است. او سال ۸۵ در دانشکده صدا و سیما در رادیو ایران به نویسندگی پرداخته و سال ۹۴ وارد رادیو سلامت شده است. این دانشجوی ارشد رشته ادبیات نمایشی در این شبکه رادیویی برنامه‌هایی از قبیل یاد یاران، شور زندگی، پشت پلک صبح، دارچین و‌… را روی آنتن می‌برد.
به گفته بی‌تقصیر، «شور زندگی» برنامه‌ای از گروه بهداشت روان رادیو سلامت، ویژه سالمندان است که با مباحث کارشناسی در ساعت ۱۳ و ۱۵ دقیقه روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته پخش می‌شود.
وی در باره عنوان برنامه هم می‌گوید: نام این برنامه شور زندگی است و اینکه هر دوره از زندگی شوری دارد؛ از کودکی بگیر تا میانسالی وکهنسالی. در این برنامه با پخش گزارش‌هایی از سالمندان و موضوعاتی که به بهداشت، سلامت، تندرستی و تغذیه سالمندان مربوط می‌شود، تلاش می‌کنیم به سالمندان بگوییم که سالمندی دوره‌ای از زندگی است. پیری پایان زندگی نیست؛ بلکه ورود به دوره‌ای جدید است با کوله‌باری از تجربه و دانایی.
این تهیه‌کننده در ادامه به موضوعات این برنامه رادیویی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این برنامه رادیویی با امید و آگاهی به موضوعات مختلف در سالمندی همچون سلامت جسم، سلامت بهداشت روان، نوع تغذیه، نحوه رو‌به‌روشدن با مسائل دوران سالمندی می‌پردازد. سالمندی در سفر، عوامل خطر‌ساز در سالمندی، سالمندی و آرتروز، سالمندی و سقوط، سالمندی بدون افسردگی یعنی حیات همراه با نشاط، سالمندی و اختلال درتعادل، سالمندی و زخم بستر، اصول آموزش خاطره‌گویی از جمله موضوعاتی است که در این برنامه رادیویی به آن پرداخته می‌شود.
به گفته وی، رادیو سلامت مدت‌هاست که برای تولید برنامه در تمام دوره‌های زندگی برنامه‌سازی می‌کند و سالمندان هم از این مقوله جدا نیستند. سالمندی دوران حساسی است هم از جهت بهداشت روان و هم سلامت جسم سالمندان نیاز به توجه دارند و این که تجربه و سواد این عزیزان مورد توجه قرار گیرد. شور زندگی یعنی این‌که سالمندی هم برای خود شادابی و نشاطی دارد. مرحله‌ای از زندگی است که باید شاد زیست و دوران سالمندی شادی را تجربه کرد.پس شور زندگی از کودکی شروع می‌شود و تا کهنسالی هم ادامه دارد. از این رو، هدف برنامه‌سازان شور زندگی این است که شور زندگی همچنان در سالمندی به قوت خود باقی است و افزایش سن قرار نیست، زندگی را در دوران سالمندی مختل کند بلکه این را باید بدانیم نشاط در همه مراحل زندگی وجود دارد.

اجرا برای سالمندان، زیبا و دوست داشتنی است

مجری برنامه شور زندگی گفت: دوران سالمندی همانند دیگر دوره‌های زندگی زیباست، به شرط این‌که سالمندان از خودشان مراقبت کنند و به سلامت خود اهمیت دهند .
مژگان اسدی از سال ۱۳۷۹ کارش را در رادیو مرکز فارس آغاز کرده است و از سال ۱۳۸۳ در حرفه گویندگی با یک برنامه تولیدی با عنوان «کیمیای سلامت» وارد شبکه رادیویی سلامت شد. او در حال حاضر اجرای برنامه‌هایی همچون: نقطه سر خط، ره اورد، شور زندگی و به رنگ زندگی را به‌عهده دارد.
او معتقد است : یک مجری اولین فاکتور جذب و جلب مخاطب است. به شرط این که بداند چگونه با مخاطب ارتباط برقرار کند لحن، کلام و صمیمیت مجری با مخاطب امری بسیار مهم و ضروری است و در کنار آن مجری باید دانش لازم و فن بیان عالی داشته باشد.
اسدی درباره اجرا در برنامه‌های سلامت‌محور رادیو هم می‌گوید: من عاشق کار اجرا هستم؛ چون می‌توانم در شبکه رادیویی سلامت پیام‌ها و نکات سلامتی را به شنونده‌های صدای دانش، نشاط و آرامش انتقال دهم و ارتباط صمیمانه‌ای با مخاطبان برقرار کنم.
این گوینده جوان درباره بهره‌گیری از موسیقی در برنامه‌های رادیویی و اهمیت آن هم می‌گوید رادیو بدون موسیقی هیچ جذابیتی ندارد. اساسا رادیو یعنی کلام و موسیقی؛ پس موسیقی زیبا می‌تواند برنامه را بسیار دلخواه و جذاب کند.
اسدی در‌خصوص ارتباط صمیمانه و کاری عوامل و برنامه‌سازان رادیو با یکدیگر نیز می‌گوید در یک برنامه رادیویی وقتی عوامل با هم تعامل داشته باشند و قبل از شروع برنامه اتاق فکر تشکیل شود و در مورد موضوع برنامه گفت‌وگو انجام شود قطعا اجرای برنامه بسیار بهتر خواهد بود.
به گفته مجری برنامه شور زندگی، این برنامه کاری ویژه برای مخاطبان سالمند است. این برنامه رادیویی در جهت بالا بردن و افزایش سلامت روان سالمندان تهیه می‌شود. اینکه دوران سالمندی مثل دیگر دوره‌های زندگی زیباست، به شرط این‌که سالمندان از خودشان مراقبت کنند و به سلامت خود اهمیت دهند یا با گروه‌های دوستان ارتباط صمیمانه داشته باشند و به داشتن نشاط اهمیت بدهند.

کد خبر: # 149610184514

دیدگاهتان را بنویسید