انتقاد دبیر صنفی بیست و دومین دوره سمینار دانشجویان داروسازی ایران ؛

تاسیس دانشگاه علوم پزشکی خصوصی مغایر منافع سلامت است

دبیر صنفی بیست و دومین دوره سمینار دانشجویان داروسازی ایران از تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر تاسیس دانشگاه علوم پزشکی خصوصی انتقاد کرد و این تصمیم را مغایر منافع دانشجویان و جامعه دانست.

به گزارش صبای سلامت ،رسول  مرکزی با بیان این مطلب اعلام کرد: در دی‌ماه سال‌ جاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آیین‌نامه‌ای را ابلاغ فرمودند که طی آن به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بدون توجه به تخصص تحصیلی آنها اجازه می‌دهد تا دانشگاه علوم پزشکی خصوصی تاسیس کنند.

در این میان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای این اقدام را اینگونه توجیه کرده است که این آیین‌نامه جهت تاسیس دانشگاه توسط سرمایه‌گذاران خارجی است و  اگر این آیین‌نامه ابلاغ نمی‌شد امکان داشت عده‌ای با گرفتن مجوز از نهادهای غیر از وزارت بهداشت اقدام به تاسیس کنند. از سوی دیگر اعلام شده که تاسیس دانشگاه علوم پزشکی خصوصی بسیار سخت (با توجه به الزامات ذکر شده در آیین‌نامه) بوده و سودآور نیست.

اما در پاسخ به این توجیهات باید گفت:حضور دانشگاه‌های خارجی در کشور زمانی مفهوم دارد که دانشگاه‌های داخلی نتوانند پاسخگوی نیاز کشور باشند. وقتی در حال حاضر قراتر از نیاز داخلی نیرو تامین می‌شود نیازی به حضور دانشگاه‌های خارجی و خصوصی کردن آموزش حس نمی‌شود کمااینکه ابلاغ قانون تاسیس پردیس‌های بین الملل برای دانشگاه‌های علوم پزشکی با همین هدف و در جهت ارزآوری برای کشور بود اما هم‌اکنون به وسیله‌ای برای جبران کمبودهای اقتصادی دانشگاه‌ها تبدیل شده است.

بنابراین اگر هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود در همان ایده پردیس‌های بین‌الملل قابل اجرا بود، اکنون با طرح این موضوع بیم آن می‌رود که با توجه به تجربه در این موضوع هم شاهد سرمایه‌گذاری خارجی نبوده و فقط شاهد حضور سرمایه‌گذاران پول‌پرستی باشیم که با دور زدن مفاد آیین‌نامه از طریق نفوذ و رانت‌های سیاسی به تاسیس دانشگاهای علوم پزشکی خصوص بی‌کفایت دست بزنند و جان مردم را به خطر بیندازند.

از سوی دیگر عده‌ای از افرادی که با استفاده از نفوذ خود توانستند نهاد متولی امور آموزش علوم پزشکی کشور را دور بزنند و تلاش کنند از مسیرهای غیرقانونی مجوز تاسیس دانشگاه بگیرند حال با این آیین‌نامه به راحتی قدرت قانونی تاسیس را پیدا می‌کنند و از رانت خود جهت دور زدن مفاد آیین‌نامه استفاده می‌کنند و بدون رعایت کامل مفاد دست به تاسیس دانشگاه علوم پزشکی می‌زنند و از این طریق جان مردم را تهدید می‌کنند.

در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های کشور که زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت متولیان امور بهداشت، درمان و سلامت آینده جامعه را تربیت می‌کنند با کمبود شدید امکانات آموزشی مواجه‌اند، چطور یک نهاد خصوصی می‌تواند متضمن تاسیس دانشگاهی شود که تمامی این امکانات مورد نیاز را تامین کند و در عین حال سود هم ببرد؟

توجیه آخر ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین توجیه وزارت بهداشت در مورد ابلاغ این آیین‌نامه است. این توجیه پس از مواجه شدن وزارت بهداشت با حملات شدید دانشجویان علیه این آیین‌نامه نمایان شد.

اساسا تاسیس دانشگاه علوم پزشکی خصوصی هیج اساس علمی ندارد، زمانی که نیاز کشور نسبت به همه نیروهای لازم در بحث درمان و علوم پزشکی از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی حاضر تامین می‌شود.

اگر اساسا درخواستی برای تاسیس وجود نداشته یا به علت هزینه‌های سنگین به وجود نخواهد آمد پس توجیه وزارت بهداشت برای این ابلاغ چیست؟ آن هم در زمان امتحانات که احیانا بتواند از موج حملات دانشجویان بکاهد، طبیعتا خواسته مطلق تمای دانشجویان علوم پزشکی کشور لغو هرچه سریع‌تر این آیین‌نامه خسارت بار است بدون هیچ پیش‌شرطی، وزارت بهداشت با این عمل پیش‌زمینه لازم جهت کاهش کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی و نهایتا  به خطر افتادن سلامت مردم را مهیا کرده است.

طبیعتا در صورت عدم لغو این ابلاغیه دانشجویان علوم پزشکی ایران حق اعتراضات گسترده‌تر و جدی‌تری را جهت دفاع از سلامت مردم و فدا نشدن آن به پای انگیزه‌های مالی عده‌ای  برای خودشان قائل خواهند بود.

کد خبر: # 149710205629

دیدگاهتان را بنویسید