مهم ترین انواع هذیان که بسیاری افراد با آن درگیر می‌شوند؛

آشنایی با انواع هذیان و سندروم همزاد خیالی

هذیان انواع مختلفی دارد که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به هذیان خودمعشوق پنداری و هذیان فرگولی اشاره کرد.

هذیان خودمعشوق پنداری

در این شکل از هذیان ، فرد بیمار به این باور دارد که فردی مشهور و معروف، عاشق دلباخته‌ی اوست و همواره او را تحسین و ستایش می‌کند. این هذیان در بیشتر موارد در زنان معمولی یا غیر جذاب بروز می‌کند و در بسایری از موارد به خشنوت، زندان و غیره نیز منجر می‌شود.

در این شکل از هذیان، فرد بیمار نه تنها باورهای عجیب و غریبی در مورد دلباختگی دیگران دارد بلکه بر مبانی آنها نیز رفتار می‌کند.

به عنوان مثال ممکن است برای عاشق خیالی خود هدیه بخرد، نامه بنویسد و یا قرار ملاقات بگذارد. در برخی موارد نیز فرد بیمار، ممکن است عاشق خیالی خود را دنبال کند و برای او ایجاد مزاحمت کند که عواقب قانونی به دنبال خواهد داشت.

نکته ی جالب توجه آن است که بیماران دچار این هذیان، انکار طرف مقابل را روشی برای پیشگیری از آبروریزی رسانه‌ای می‌دانند و هرگز حاضر نیستند اشتباه بودن باور خود را قبول کنند.

سندروم همزاد خیالی (SSD)

برای درک هر چه بهتر این هذیان، باید فردی را تصور کرد که احساس می‌کند همسایه وی شخصیت او را ربوده است. از لباس‌ها گرفته تا اندام و حتی صورت. در چنین حالتی فرد باور دارد که رباینده، همزاد اوست که دقیقا در همسایگی وی زندگی می‌کند و احساسات توام با ترسی به دلیل احساس دوپارگی شخصیتی و از دست دادن هویت در فرد وجود دارد.

فرد بیمار با احتملا بالایی دست به خودکشی خواهد زد تا از این طریق بتواند به یکپارچگی برسد و بی هویتی خود را پایان دهد. کاملا بارز است که درگیری با چنین هذیان‌هایی با گوشه گیری، ترس، صرع و سایر مشکلات روانشناسی نیز همراه است.

هذیان کاپگراس یا دغل باز

در این شکل از هذیان که در زنان بیشتر از مردان است، فرد مبتلا باور دارد که اطرافیان وی واقعی نیستند بلکه بدلی از افراد اصلی هستند که در حال دغل بازی و نقش بازی کردن هستند.

به عنوان مثال یک بیمار پس از تصادف شدید رانندگی و بیرون آمدن از کمای ۵ هفته‌ای، ممکن است اعضای خانواده خود را به‌ عنوان کلاهبردار تصور کند و باور داشته باشد که آنها پدر و مادر واقعی وی نیستند.

اگرچه علل اصلی ایجاد این هذیان کاملا مشخص نیست اما آسیب‌های مغزی به ویژه در پشت نیمکره راست مغز، آلزایمر، اسکیزوفرنی پارانویید، سوءمصرف آمفتامین‌‌ها و دوقطبی می‌تواند در بروز این هذیان نقش قابل توجهی داشته باشد.

هذیان فرگولی

در این هذیان فرد باور دارد که فرد یا افراد غریبه، کسانی هستند که تغییر قیافه داده‌اند و او آنها را می‌شناسد. این هذیان نقطه‌ی مقابل کاپگراس است و در آن باور به تغییر قیافه دادن افراد وجود دارد. لئوپارد فرگولی، هنر پیشه‌ی ایتالیایی است که تبحر خاصی در تغییر قیافه داشته و نام این هذیان از نام او اقتباس شده است.

اینترمتامورفوزیس (Intermetamorphosis)

در این نوع از هذیان، فرد بیمار، افراد آشنا را با هم اشتباه می‌گیرد. به عوان مثال ممکن است فروشنده را با همسر خود اشتباه بگیرد. در این هذیان، بر خلاف فرگولیو کاپگراس، هر دو فرد آشنا هستند و خبری از فرد غریبه نیست. در شکل وارونه‌ی این هدیان، ممکن است فرد چنین تصور کند که خودش به شخص دیگری تبدیل شده است.

هذیان گزند آسیب

در این نوع از هذیان فرد باور دارد که دیگران در حال برنامه ریزی برای آسیب زدن به او هستند و همواره در حال توطئه چینی هستند. بنابراین بیمار همواره تلاش می‌کند تا از خودش در برابر آسیب محافظت کند.

هذیان بزرگ منشی یا عظمت

فرد بیمار باور دارد که انسانی بسیار بزرگ و با عظمت است و برای نجات بشریت به زمین آمده است. افکار و باورهای افراطی در خصوص بزرگ منشی و عظمت، مشخصه‌ی اصلی این هذیان هستند.

هذیان تنی

باور به اینکه شدیدا فرد در معرض آسیب ناشی از بیماری است و در اثر یک بیماری خطرناک، هر لحظه ممکن است بمیرد که اعتقاد افراطی مبتلایان به این نوع هذیان است.

هذیان حسادت

فرد بیمار باور محکمی مبنی بر خائن بودن شریک عاطفی خود دارد و حتی ممکن است برای اثبات باورش، صحنه سازی کند. این در حالی است که هیچ شاهد خارجی برای اثبات خیانت وجود ندارد.

 

کد خبر: # 149807107597

دیدگاهتان را بنویسید