آنچه از مسمومیت باید بدانید ؛

مراقب قارچ های سمی باشید

در فصل بهار و بارندگی‎ های اخیر و رشد انواع قارچ‎ ها در طبیعت، برای جلوگیری از مسمومیت با قارچ های سمی باید به چه مواردی توجه کنیم.
به گزارش صبای سلامت، جلال پوران فرد، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد درخصوص پیشگیری از مسمومیت با قارچ های سمی گفت: با توجه به فصل بهار و بارندگی ‎های اخیر و رشد انواع قارچ‎ ها در طبیعت از هموطنان می خواهم که هشدارهای زیر را جدی بگیرند.
۱- از مصرف قارچ های خودرو در طبیعت، بویژه قارچ هایی که در کنار تنه درختان( علی الخصوص تنه درختان خشک) می رویند و یا قارچ های جمع آوری شده توسط افراد عادی و یا قارچ های که به صورت فله ای یا منشأ نامشخص عرضه می‌شوند خوداری کنند.اگر خود را دوست دارید نه تنها باید از خوردن قارچ‎ های وحشی و نا آشنا خودداری نمایید، بلکه به آن‎ها دست هم نزنند زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست نیز در برخی از این گونه قارچ‎ ها وجود دارد .
۲-تشخیص سمی یا خوراکی بودن قارچ کار ساده ‎ای نیست و از خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده است و تنها راه دقیق از طریق آزمایشگاه و متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی امکان پذیراست بنابراین به هیچ عنوان به توصیه های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ به هیچ وقت توجه نکنید.
۳-تنها از قارچ ‎هایی که در فروشگاه ‎های مجاز و در بسته ‎بندی‎ های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان پزشکی عرضه می شوند استفاده نمایید.
۴-برخی از روش ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، با وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی متقن و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.
۵-هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید.
۶-برخی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پزکردن، سرخ کردن و یا بخارپزکردن قادر به تخریب کامل موادسمی موجود در آن قارچ ها نیست.
۷–در صورت مصرف قارچ خودرو و یا قارچ‎ هایی که از افراد متفرقه خریداری کرده ‎اید و مشاهده علائم و نشانه‌های گوارشی(تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری ۴الی ۱۲ ساعت پس از مصرف هرچه سریعتر به مراکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها انتقال دهید.در مواردی که علایم گوارشی بیشتر از ۶ ساعت از مصرف قارچ رخ می دهد سمیت بیشتری دارند و علت حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنان در سال گذشته نیز همین مسئله بوده است.
۸-انتقال سریع بیمار مسموم به یکی از مراکز درمانی تخصصی مسمومیت ها ، امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و تاخیر در این کار موجب مرگ بیمار می شود . از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان انتقال دهید.
۹- در صورت امکان ، نمونه باقیمانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارایه به کادر پزشکی، به همراه داشته باشید .

خبرنگار : رقیه واعظ نژاد

 

کد خبر: # 149802115912

دیدگاهتان را بنویسید