سرپرست اورژانس کشور در برنامه تلویزیونی «انس»:

شهرک اورژانس راه اندازی می‌شود/ضرورت تاسیس دانشگاه فوریت‌های پزشکی

به گزارش صبای سلامت، پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور شب گذشته در برنامه تلویزیونی «انس» با بیان اینکه اورژانس کشور به همت وزیر بهداشت و همکاری نمایندگان مجلس و دولت تبدیل به سازمان شده و اساسنامه آن به تصویب دولت و شورای نگهبان رسیده است، گفت: ما باید سطح آگاهی مردم را ارتقا بدهیم و همیاران اورژانس را تربیت کنیم تا در حوادث و مواقع اضطرار به کمک ما بیایند، در این راستا باید یک سیستم داوطلبانه حرفه ای برای عضویت گروه های پزشکی و مردم به عنوان همیار اورژانس ایجاد کنیم دهیم و این اقدامات در اساسنامه سازمان اورژانس گنجانده است.

وی در ادامه از راه اندازی شهرک اورژانس خبر داد و افزود: ما در حال راه اندازی شهرک اورژانس هستیم تا در این شهرک مردم و تکنسین ها در سطوح مختلف آموزش ببینند. ما باید از تجارب بین الملی موفق استفاده کنیم و خوشبختانه در اساسنامه اورژانس مفاد منطقی و عملیاتی به خوبی دیده شده است.
سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: در شهرک اورژانس فعالیت ها به صورت شبیه سازی شده و با تمرین های واقعی آموزش داده می شود، یکی از برنامه های ما این است که در این شهرک به دانش آموزان و دانشجویان آموزش بدهیم زیرا اگر در هر خانواده ها یک فرد آموزش های لازم را در حوزه فوریت های پزشکی دیده باشد در حین خدمت رسانی کار نیروهای اورژانس آسان تر می شود.

وی با بیان اینکه اورژانس مزاحم های زیادی دارد، اظهارداشت: برخی تماس با ۱۱۵ غیر ضروری است و اصلا ارتباطی با اورژانس ندارند بسیاری از مردم حتی نمی دانند که چه خدماتی در حیطه کاری اورژانس نیست، اگر مردم آموزش های اولیه را ببینند بسیاری از این تماس های غیر ضروری با مرکز دیسپچ اورژانس کاهش پیدا می کند.

کولیوند در ادامه به بخش تخصصی شهرک اورژانس اشاره و تاکید کرد: به تکنسین ها در شهرک اورژانس آموزش های تخصصی داده می شود، به عنوان مثال کسی که در مرکز دیسپچ اورژانس فعالیت می کند باید به اندازه بسیاری از پزشکان اطلاعات داشته باشد همچنین از نظر ویژگی های اخلاقی و روحی به قدری توانمند باشد که بتواند کسانی را که در شرایط سخت با اورژانس تماس می گیرند راهنمایی و به موقع اقدام کند.

سرپرست اورژانس کشور با تاکید بر تخصصی شدن رشته های فوریت های پزشکی عنوان کرد: باید رشته های تخصصی فوریت های پزشکی موتورلانس، فوریت‌های پزشکی شهری، جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی ایجاد شوند و امروز دنیا به سمت آموزش های تخصصی در حوزه اورژانس حرکت می کند.

وی با اشاره به راه اندازی اورژانس هوایی در طرح تحول سلامت تصریح کرد: تعداد زیادی بالگرد در قالب اورژانس هوایی به مردم خدمت رسانی می کنند و تاکنون بیش از ۲۰ هزار مصدوم با اورزانس هوایی منتقل شده که ۶۵ درصد مصدومان مستقیم به اتاق های عمل جراحی انتقال یافته اند.

کولیوند در ادامه بیان کرد: در دنیا خلبان یا کمک خلبان اورژانس هوایی فوریت های پزشکی را آموزش دیده اند یا یک تکنسین فوریت های پزشکی دوره خلبانی دیده و خلبان شده است.

سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: عموم مردم می توانند در شهرک اورژانس آموزش ببینند و پس از آزمون بر اساس سطح آموزش افراد کارت شناسایی صادر می شود و این افراد در قالب همیار اورژانس در مواقع بحران و اضطرار به کمک ما خواهند آمد.

وی اضافه کرد: ما در شهر ها مجبور هستیم از اورژانس هوایی و موتورلانس به دلیل ترافیک استفاده کنیم و به همین دلیل اکنون در حال راه اندازی اورژانس ریلی با همکاری شرکت مترو هستیم، افزون بر این موتورلانس ها را در پایتخت فعال کرده ایم که موجب شده است تا زمان رسیدن بر بالین مصدوم به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا کند.

کولیوند در پایان این برنامه با تاکید بر ضرورت راه اندازی دانشکده یا دانشگاه فوریت های پزشکی گفت: ما باید به سمت تاسیس دانشگاه اورژانس حرکت کنیم و در سازمان اورژانس باید دانشگاهی چون دانشگاه افسری شکل بگیرد، زیرا نیروهای ما افزون بر توانایی بالا در تخصص خود از نظر فقهی و دینی نیز باید آموزش های لازم را ببیند، زیرا عوامل اورژانس در حین عملیات باید بسیاری از مسائل را با دین و اخلاق تطابق دهند و به همین دلیل آموزه های دینی باید در آموزش ها حتما گنجانده شود.

کد خبر: # 149703095122

دیدگاهتان را بنویسید