استاد روانپزشکی؛

اضطراب و استرس متفاوتند

فربد فدایی، استاد روان پزشکی، در پاسخ به این پرسش که «چه تفاوتی بین استرس و اضطراب وجود دارد؟»، اظهار داشت: اضطراب یک هیجان و عاطفه است که می‌تواند طبیعی و یا جنبه بیمارگونه داشته باشد.

وی ادامه داد: برای نمونه وقتی که فرد با مسائل ناشناخته روبه‌رو می‌شود و کارهایی که تاکنون انجام نداده را می‌خواهد انجام دهد، دچار اضطراب می‌شود و این وضعیت طبیعی است و بعد از مدتی برطرف می‌شود؛ اما گاهی از اوقات اضطراب باقی می‌ماند با وجود اینکه فرد با مسائل آشناست اما احساس نگرانی می‌کند.

این استاد روانپزشکی خاطرنشان کرد:اضطراب به این مفهوم است که فرد حس می‌کند اتفاق بدی می‌افتد و خبر بدی به او می‌دهند؛ ضمن آنکه همراه با این حالت نشانه‌های جسمی مانند سردرد، سرگیجه، عدم تعادل، تغییرات فشار خون، احساس ناراحتی، گوارشی و تکرر ادرار و همچنین مسائل عمده دیگر ممکن است فرد داشته باشد که اینها نشانه‌های جسمی اضطراب است.

فدایی با اشاره به مشخصه‌های داشتن استرس، اظهار کرد: اضطراب می‌تواند یکی از نشانه‌های استرس باشد. وقتی که فرد با یک مسئله جدید و عامل فشار روانی روبه‌رو می‌شود، مثلاً تغییرات شغلی، ازدواج و طلاق و… که سازگاری دوباره را ایجاب می‌کند، فرد حالتی پیدا می‌کند که به آن استرس گفته می‌شود.

وی متذکر شد: عامل ایجادکننده استرس به استرسور معروف است. استرس ممکن است به شکل اضطراب و افسردگی خود را نشان دهد، یا به شکل حالت‌های تحریک‌پذیری و عصبانیت خود را نشان دهد.

وی افزود: در واقع استرس یک وضعیت عمده ترس و گسترده‌تر از اضطراب است. به هر حال زمانی که فرد دچار اضطراب است باید ببینیم عامل اضطراب وی چه چیزی است.

این استاد روانپزشکی یادآور شد:‌گاهی اضطراب می‌تواند نشانه یک بیماری جسمی باشد؛ برای نمونه افزایش فعالیت تیروئید می‌تواند با اضطراب توأم باشد که در این صورت باید بیماری تیروئید را درمان کرد.

فدایی اضافه کرد: به همین دلیل خیلی مهم است که پزشک تشخیص این وضعیت‌ها را بدهد؛چراکه گاهی اوقات اضطراب می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری روانپزشکی دیگر باشد. برای نمونه ممکن است یک فرد ضمن اینکه افسرده است دچار اضطراب نیز باشد.

وی تصریح کرد: گاهی اضطراب یک واکنش طبیعی نسبت به حالت‌های عادی است که به طور ناشناخته برای فرد ایجاد نگرانی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: # 1401030216745