چگونگی تشخیص افسردگی شدید

صبای سلامت – افسردگی شدید ، نوعی از افسردگی است که تقریباً تمام طول روز و در تمام روزها بمدت حداقل 2 هفته یا ماه ها در بیمار وجود دارد و شامل نشانه ها و رفتارهایی است که عملکرد شغلی، روابط بین فردی و رفتارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و شخص را بطور کلی از محیط خود دور می سازد. در افسردگی شدید فرد افسرده به انجام فعالیت‌ها، داشتن روابط و انجام امور روزانه و طبیعی تمایل و علاقه‌ای ندارد. اگر این ویژگی‌ها هر روز به‌ مدت حداقل دو هفته به طول بینجامند، جزو نشانه های افسردگی شدید در فرد هستند.
همیشه تشخیص افسردگی شدید از نظر بالینی آسان نیست. همچنین، خانم ها تقریبا 2 برابر مردان از افسردگی رنج می برند و ممکن است ابتلاء به بیماری افسردگی شدید در هر سنی اتفاق بیفتد که البته شروع افسردگی بطور متوسط در نیمه دوم 20 سالگی می باشد. زنان دوبرابر مردان به افسردگی بالینی دچار می‌شوند. تغییرات هورمونی در سن بلوغ، دوران قاعدگی، دوران بارداری، سقط جنین و یائسگی احتمال و خطر ابتلا به افسردگی شدید را افزایش می‌دهد.

گاهی اختلال افسردگی به علت ناملایمات زندگی، بیماری های جسمی یا سایر عوامل محرک بروز می کند، با این حال ممکن است ناگهانی و بدون اینکه با هیچ یک از این عوامل در ارتباط باشد ظاهر گردد. دانشمندان معتقدند که عوامل بسیار زیادی برای بروز این بیماری در افراد وجود دارد که از جمله نشانه های افسردگی شدید می توان به تروما یا ضربه روحی، ژنتیک، شرایط زندگی، ساختار مغز، سایر شرایط پزشکی ، مواد اعتیادآور و … اشاره داشت.

چرا افسردگی اتفاق می افتد

برای افسردگی روز مره‌ای که همه ما گاه به گاه تجربه می ‌کنیم، معمولا بیش از یک دلیل وجود دارد.این دلایل در افراد مختلف  می توانند متفاوت باشند.  ممکن است گاهی اوقات کاملاً واضح به نظر برسند و یا بر عکس آشکار به نظر نرسند. این عوامل  می‌توانندیک چیز ناامید کننده ویاس آور باشند یا به خاطر از دست دادن چیزی یاشخصی باشد.

اما گاهی اوقات، مشخص نیست که چرا احساس افسردگی می ‌کنیم. فقط بی ‌حوصله هستیم، قوز می ‌کنیم، حس غم داریم، و انگار که از دنده چپ بلند شده‌ایم. واقعا نمی ‌دانیم چرا. به هر ترتیب این احساسات می ‌توانند به قدری بد باشند که ما نیاز به کمک داشته باشیم .
حس افسردگی بعد از یک رویداد عذاب آور، مثل سوگواری، طلاق و یا از دست دادن شغل، طبیعی به نظر می ‌رسد. ممکن است چند هفته یا چند ماه بعد هم به فکر کردن و صحبت کردن راجع به آن رویدادتلخ بپردازیم، ولی پس از مدتی این رویداد تلخ را به تدریج می پذیریم و سعی می کنیم که با آن کنار بیاییم. ولی عده‌ای از ما نمی توانیم با آن کنار بیاییم و دچار افسردگی می شویم .

 

زمانی افراد افسردگی جدی دارند که

  • احساس افسردگی سریع برطرف نشود .
  • به قدری حالشان بد باشد که زندگی روزمره آنها دچار اختلال گردد .

علائم افسردگی شدید

•    تغییر اشتهاء از علائم افسردگی شدید است که ممکن است به صورت افزایش یا کاهش وزن نمایان گردد.
•    بیماران افسرده در 90 درصد موارد اضطراب و دلشوره هم دارند. تمایلات جنسی آن ها کم می شود و بعضی علایم جسمی مثل یبوست و دردهای پراکنده در بدن هم دارند.
•    بی خوابی و یا پرخوابی از نشانه های افسردگی شدید است.
•    از علائم افسردگی شدید تاخیر در گفتار و یا انجام وظایف و یا برعکس عدم آرامش و بی قراری است.
•    مشکلات عدم تمرکز و تصمیم گیری از علائم افسردگی شدید است.
•    در افسردگی شدید فرد، احساس پوچی و یا احساس گناهکاری می کند.
•    افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی در فرد مبتلا به افسردگی شدید نمود پیدا می کند.
•    در افسردگی شدید فرد در بیشتر اوقات احساس خمودی و کمبود انرژی می کند.
•    از دیگر علائم افسردگی شدید می توان به کاهش میل جنسی، احساس نا امیدی و علائم فیزیکی مانند سردرد، دردهای غیر قابل توصیف یاعلائم گوارشی نام برد.

•    کاهش علاقه و لذت محسوس در انجام تقریبا تمام فعالیت‌های روزانه که به این حالت در روانشناسی، انهدونیا (anhedonia) یا ناتوانی در لذت گفته می‌شود و بنا بر مشاهدات دیگران از فرد، مشخص می‌شود.
•    تلاطم و پریشانی و بی‌تحرکی؛
•    اضافه وزن یا کاهش وزن محسوس، (تغییر پنج‌درصدی به‌شکل افزایش یا کاهش وزن در طول یک ماه)
•    افکاری مانند (من به هیج دردی نمی خورم) یا (دنیا خیلی جای بدیه) بر افکار و ذهن این افراد چیره می گردد. این افکار معمولا پس از شکست عشقی و عاطفی یا ناکامی در روابط عاطفی در افراد به وجود می آید.
مجموعه ی این علایم موجب می شود که بیمار کارایی قبلی را نداشته باشد و قادر به انجام وظایف و حتی کارهای روزمره ی خود هم نباشد و روابطش نیز با دیگران به هم بخورد.
البته تغییرات خلقی در همه ی افراد وجود دارد. روحیات انسان ها همیشه ثابت و یکنواخت نیست. در ارتباط با وقایع روز و وضعیت زندگی، ‌خلق انسان می تواند تغییر کند و گاهی تغییرات خلقیِ بدون علت نیز وجود دارد. در ارتباط با تغییر فصل یا تغییرات ماهانه ی زنان، خلق نیز تغییر می کند. گاهی ممکن است برای مدت چند روز خلق کسی پایین بیاید یا در مواقعی شادتر از معمول باشد، ولی این تغییرات اغلب خیلی شدید نیستند و علاوه بر آن، ‌تداوم نیز ندارند و نمی توان فرد را مبتلا به افسردگی دانست .در واقع علائم ذکر شده ی افسردگی بین افراد متفاوت بوده و ممکن است با گذر زمان تغییر کند. برای تشخیص افسردگی توسط پزشک پنج مورد یا بیشتر از این علائم باید طی یک دوره دو هفته‌ای در فرد وجود داشته باشد.

 

افسردگی شدید چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص افسردگی حاد نیاز به مراجعه به روان شناس یا روانپزشک است تا ارزیابی های کامل پزشکی انجام شود.متخصصین سلامت مانند پزشکانِ مراقبت‌های اولیه یا روان‌پزشکان می‌توانند با ارزیابی و معاینه‌ی پزشکی وضعیت افسردگی را بررسی کنند. مشکل افسردگی شدید با آزمایش و بررسی معمولی در ملاقات با پزشک قابل‌شناسایی است. پزشک با پرسش از سابقه‌ی شخصی و خانوادگی فرد در زمینه‌ی افسردگی شدید و بررسی علائم این بیماری می‌تواند به تشخیص درستی از وضعیت فرد دست یابد.

برای تشخیص افسردگی شدید نیازی به آزمایش خون، عکس‌برداری یا سایر تست‌های آزمایشگاهی نیست. با این وجود ممکن است پزشک معالج به کمک آزمایش خون به شناسایی سایر مشکلات پزشکی بپردازد که نشانه‌هایی مشابه افسردگی دارند؛ برای مثال، کم کاری تیروئید می‌تواند موجب بروز علائمی مشابه علائم افسردگی شود. مصرف و سوءمصرف الکل و موادمخدر، برخی داروها و سکته مغزی نیز علائم مشابهی دارند. معمولاً، مبتلایان به افسردگی بوسیله مشاوره، روان‌درمانی و دارو درمانی، داروهای ضدافسردگی تحت درمان قرار می‌گیرند.
افسردگی شدید و درمان نشده می تواند منجر به مارپیچ نزولی ناتوانی، وابستگی و خودکشی شود. میزان خودکشی در مردان مبتلا به افسردگی شدید ۴ برابر بیشتر از زنان است، گرچه زنان مبتلا به افسردگی شدید بیشتر اقدام به خودکشی می کنند.
علایم هشدار خاصی می تواند نشاندهنده افسردگی شدید و احتمال خودکشی باشند. هنگام ابتلا به افسردگی شدید با جدیت هر درمانی را برای پیشگیری از خودکشی به کار گیرید حتی اگر فرد تحت درمان افسردگی است.

دکتر نازنین حبیبی

کد خبر: # 149812249492

دیدگاهتان را بنویسید