نقش حیاتی مسئولان فنی در تولید موادغذایی جدی گرفته شود

 رئیس هیأت مدیره جامعه مسئولان فنی صنایع غذایی:

نقش حیاتی مسئولان فنی در تولید موادغذایی جدی گرفته شود

اشاره:

پایگاه خبری صبای سلامت با توجه به اهمیت امر نظارت بر تولید مواد غذایی در افزایش ماندگاری محصول و نزدیکی زمان برگزاری اولین همایش تخصصی روش‌های افزایش ماندگاری فرآورده‌های غذایی آن هم بدون مواد افزودنی، بهانه خوبی دانست تا به سراغ «دکتر محمدتقی انوشه» برود و گفتگویی اختصاصی با وی داشته باشد.

 این متخصص که علاوه بر طبابت در حوزه تغذیه و رژیم درمانی، رئیس هیئت مدیره جامعه صنفی مسئولان فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی نیز می‌باشد، با وجود مشغله فراوان، سابقه ۳ دوره ریاست متوالی بر این مسند نشان از توانمندی و اهتمام «دکتر انوشه» در این حوزه دارد. مطالب زیر ماحصل این نشست است.

دکتر انوشه ابتدا در خصوص جامعه مسئولان فنی صنایع غذایی و وظایف آنان توضیح می‌دهد: جامعه به آن دسته از متخصصان رشته‌های مهندسی علوم و صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و رشته‌های مرتبط با صنایع مذکور اطلاق می‌شود که از سوی اداره کل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت دارای پروانه بوده و به‌عنوان مسئول فنی مورد تأیید قرار گرفته‌اند تا بر روند سلامت تولید محصول «نظارت» نمایند.

به گفته وی، طبق مانیفست اساسنامه شأن، این جامعه علاوه بر نظارت، به‌دنبال ارتقاء سطوح علمی و جایگاه شغلی اعضاء نیز می‌باشد و در ایجاد فرصت‌های جدید و یا هر عاملی که به سلامت غذایی و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مربوط می‌شود نیز تأکید دارد.

زمانی که از وی درباره کارهای انجام‌شده می‌پرسیم، ترجیح می‌دهد ابتدا از چالش‌های فرارو و مشخص نبودن جایگاه شغلی مسئولان فنی سخن بگوید.

دکتر انوشه، به نارسایی‌ها و عدم صراحت قوانین در این حوزه اشاره دارد. چنانکه به گفته او ارتباط ناقصی از تعریف مسئول فنی نماینده و ناظر وزارت بهداشت در واحدهای تولیدی وجود دارد که همین عامل، سبب بروز مشکلات متنوعی می­گردد.

این متخصص، می­گوید: طبق تعریف وزارت بهداشت، بار مسئولیت مادی و معنوی نظارت بر تولید سلامت محصول متوجه آنان است در حالی‌که مسئول فنی حقوقش را از کارفرما دریافت می‌کند، اما در عمل باید بر همان کارفرما عمل نظارتی انجام بدهد! و این به‌معنای یک موقعیت متناقض است. زیرا نمی‌توان از جایی تأمین مالی شد بعد هم بر همان واحد عمل نظارتی هم انجام داد!

وی، با تأکید بر این که برخی از راهکارها در این زمینه مغفول واقع شده است، ادامه می­دهد: به‌عنوان انجمن صنفی به طور جدی به‌دنبال حل این مشکل هستیم. چون با سلامت جامعه سر و کار داریم.

دکتر انوشه در ادامه با تشریح پارامترها و روش‌های آزمون در اداره بهداشت و استاندارد مواد غذایی ، به نقش مسئول فنی خبره در کمک به افزایش کیفیت تولید محصول اشاره می‌کند و می­افزاید: نظارت به دو گونه مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود که شامل نظارت بر مرحله تهیه مواد اولیه ، تولید و حتی توزیع محصول است.

این متخصص در زمینه سلامت موادغذایی، حتی مسئولیت خرابی محصول ناشی از حمل و نقل نادرست را نیز متوجه مسئولان فنی می‌داند و معتقد است: سلامت یک محصول از زمان تولید تا مصرف برعهده مسئولان فنی است، چنان که نظارت بر دما ، رطوبت ، انبارداری ، مواد اولیه، خطوط تولید، سیستم فاضلاب کارخانه، انجام آزمایش مکرر بر روی محصول و حتی نظارت بر مسائل محیط‌زیست، جملگی نتیجه تلاش فعالان این حوزه است.

رئیس هیأت مدیره جامعه مسئولان فنی صنایع غذایی، با اشاره به مشکلات فعالان این بخش، ادامه می دهد: قرارگیری بیشتر کارخانه‌های تولیدی در خارج از شهرها یکی دیگر از مصائب پیش روی این جامعه است زیرا مشکل تردد نیز به سایر موانع پیش‌روی آنان افزوده می­گردد.

وی، در ادامه از سختی کار در محیط تماس مستقیم با مواد شیمیایی در صنایع غذایی، توضیح می­دهد: این در حالی است که برای مسئول فنی، هیچ امنیت شغلی وجود ندارد.

انوشه، می‌افزاید: شناسنامه شغلی فعالان فنی بر پایه شناسنامه شغلی پرستاری در وزارت کار تعریف شده و این در حالی است که این دو فعالیت، هیچگونه ارتباطی با یکدیگر ندارند.

رئیس هیأت مدیره جامعه مسئولان فنی صنایع غذایی، قوانین اجرایی حال حاضر را مربوط به سال ۱۳۴۸ عنوان می‌کند و می­گوید:، در حالی‌که با توجه به گسترش صنایع غذایی کشور در طول ایام، بازنگری در این قوانین جزء ضرورت‌هاست.

ایشان همچنین با اشاره به اهمیت مقوله سلامت، خواستار حمایت همه‌جانبه از سوی صاحبان صنایع به‌ویژه وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی جهت تهیه و تصویب قوانین می­شود و تشکیل صندوق خاص برای تأمین حقوق مسئولان فنی در وزارت بهداشت به‌منظور تفکیک جایگاه شغلی و حقوقی از کارفرمایان را یکی از ضرورت‌های حال حاضر توصیف می­کند.

وی، همچنین با انتقاد از تداخل برخی موازی‌کاری‌ها و وظایف با اداره استاندارد خواستار تفکیک این دو فعالیت از هم گردید.

دکتر انوشه با تأکید بر این که وزارت بهداشت و اداره استاندارد همچنان در حال صدور پروانه فعالیت جداگانه برای یک واحد تولیدی هستند، ادامه می­دهد: این موازی‌کاری به جز  اتلاف هزینه و وقت، نتیجه­ای ندارد و در ‌صورت ادامه این روند، به فرآیند تولید ضربه خواهد خورد.

از نظر این متخصص، یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط جامعه مسئولان فنی، جلوگیری از اخذ وثیقه و سفته از مسئولان فنی توسط معدودی از کارفرمایان بود. زیرا این عمل موجب تضعیف موقعیت نظارتی می‌گردید.

وی با توضیح این که برگزاری همایش‌های تخصصی و دوره های بازآموزی از دیگر خدماتی است که باید در جامعه مورد توجه قرارگیرد، از برگزاری نخستین همایش «روش‌های افزایش ماندگاری فرآورده‌های غذایی، بدون مواد افزودنی» اظهار خرسندی می­کند و می­گوید: از آنجا که نظارت مسئولان فنی موجب افزایش امنیت در حوزه سلامت موادغذایی است، نقش مستقیم این عده در تولید محصول سالم، حیاتی است.

وی با اعلام حمایت از برگزاری همایش، از این رویداد به عنوان عاملی جهت توانمندسازی مدیران ارشد و ارتقاء فرهنگ تولید و مصرف جامعه مخاطب نام برد و در پایان، با اشاره به چالش‌های عصر حاضر اعم از کمبود منابع طبیعی و کاهش ذخایر آبی، توجه به این رویکرد را امری اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد.

مصاحبه کننده : حمید رضا مهدی پور

 

کد خبر: # 14951007794

دیدگاهتان را بنویسید