به گزارش صبای سلامت به نقل ازخبرگزاری سلامت  دکتر معصومه گیتی  در ارتباط با افزایش آمار سرطان در ایران و نقش رادیولوژیست ها در تشخیص به موقع این بیماری گفت: با توجه اینکه در کشور ما افراد جوان و زنان حدود ۲۵ سال مبتلا به سرطان می شوند غربالگری و اسکرینگ برای این افراد لازم است.

وی افزود: افرایش آمار مبتلایان به سرطان ممکن است به دلیل مصرف بی رویه کودهای شیمیایی، امواج رادیوی یا پارازیت ها، امواج زیست محیطی و… باشد لذا بروز سرطان به ابعاد مختلفی بستگی داشته و رعایت اصول مهم در زندگی در کاهش آن می تواند نقش داشته باشد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: باید نگرانی خود را به مجامع علمی ابراز کرده که ما بیشتر از نرم استاندارد دنیا انواع سرطان های همچون ریه و روده  که بسیار نادر بوده را در سنین بسیار پایین مشاهده می کنیم و از طرفی آمار سقط جنین نیز بالا است.

گیتی در پاسخ به این سوال که رادیولوژیست ها چقدر نقش موثر در کاهش و تشخیص نابهنجاری های جنین دارند، گفت: بهترین روش برای تشخیص نابهنجاری ها سونوگرافی بوده و تقریبا انواع نابهنجاری ها را تشخیص می دهد ولی با دقت تشخیص متفاوت در نوع بابهنجاری؛ همچنین برخی نابهنجاری ها در سونوگرافی خوب تشخیص و برخی که مخفی یا تشخیص آنها مشکل در سونوگرافی دیده نمی شوند.

این رادیولوژیست با اشاره به ارزان و در دسترس بودن سونوگرافی گفت: اولین پیشنهاد ما به زنان باردار غربالگری جنین در ۳ ماهه اول، حدود ۱۳ هفتگی و یکبار دیگر در ۳ ماهه دوم است.

وی ادامه داد: اگر در این ۲ غربالگری هیچ مشکلی وجود نداشت بررسی دیگری لازم نیست اما اگر مشکلی بود ضرورت دارد که روش های تکمیلی انجام شود.

گیتی عنوان کرد: آنچه که اهمیت دارد این بوده که زنان باردار و جامعه از انجام غربالگری اضطراب نداشته باشند چراکه اگر هر یک از آزمایش ها غیر طبیعی بود معنی آن الزاما مبنی بر غیر طبیعی بود جنین نیست بلکه باید بررسی بیشتری انجام شود و ممکن است مشخص شود که مثبت کاذب بوده و جنین کاملا سالم است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت برنامه غربالگری جنین را تصویب کرده و قرار است برای تمام زنان باردار بررسی اولیه و در صورت توان آنها بررسی دوم انجام شود.

وی تأکید کرد: یکی از روش های که به کمک سونوگرافی آمده MRI است که بسیار کمک کننده بوده اما به دلیل گران بودن و اثرات مغناطیسی که بر روی جنین گذاشته و ممکن در آینده مشخص  شود، توصیه و پروتکل ما این بوده که MRI برای زنان باردار به طور روتین انجام نشود و اگر مشکلی بود یا به شدت به آن مشکوک شدیم انجام آن ضرورت دارد.

گیتی در ارتباط با انجام سونوگرافی در برخی از مطب های متخصصان زنان گفت: سونوگرافی وسیله ای تشخیصی است و بنده با انجام آن توسط متخصصان دیگر مخالف نیستم اما توصیه ما مبنی بر این بوده که هزینه اضافه به بیمار تحمیل نشود.