راه های کسب عادات غذایی سالم برای کودکان

همواره تشویق کودکان برای داشتن رژیم غذایی متعادل کار آسانی نیست، تحقیقات نشان می دهد که اکثر نوزادان و کودکان باید هر غذای جدیدی را ۷ تا ۱۰ بار تجربه کنند تا از آن خوششان بیاید. بنابراین از معرفی مزه‌های جدید یا بسیار عجیب و غریب به کودکان نترسید.

روش خوب برای اینکه کودکان تنوع زیادی را در غذاهایشان داشته باشند، این است که به آنها بگویید مزه کردن چیزهای جدید علامت بزرگ شدن آنهاست یا آنها را به خرید ببرید و اجازه دهید غذایی جدید و سالم را به همراه چیزهای عادی که دوست دارند، انتخاب کنند تا در خانه میل کنند.

خوردن صبحانه حتی به اندازه یک موز و یک لیوان شیر، به آغاز فعالیت بدن کمک می‌کند و حفظ انرژی مداوم را در کل روز آسان می‌سازد. اگر کودکتان عادت خوردن صبحانه را از همان سنین کم‌ ،تجربه کند، این عادت‌ها در دوران بزرگسالی با آنها خواهد ماند.

استفاده از چیپس و بیسکویت برای شما و فرزندانتان در زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید کار آسانی است، اما این خوراکی‌ها دارای مواد مغذی کم و پرکالری هستند. در عوض، سعی کنید در کمدهای خود خوراکی‌های سالم‌تر، مانند میوه، ذرت بوداده، آجیل‌های بدون نمک و ماست شیرین‎نشده نگه دارید.

 

در وعده‌های غذایی خود، آب را به‌ عنوان نوشیدنی انتخاب کنید. از آبمیوه و نوشیدنی‌های شیرین گه گاه استفاده کنید. درحالی‌که آبمیوه دارای مواد مغذی ارزشمند بوده و به شما انرژی متمرکز برای افزایش فعالیت‌ها و رشد را فراهم می‌آورد، کودکان در زمان تشنگی به جای نوشیدنی‎های شیرین‎شده با شکر، باید آب بنوشند.

پرورش سبزی‌ها و گیاهان در خانه می‌تواند راهی مفرح برای آموزش به کودکان باشد تا بدانند غذاها از کجا آمده‌اند. آنها را تشویق کنید تا رژیم غذایی متنوعی داشته باشند. اگر کودکان، خود هویج و بروکلی را بکارند و بچینند، تمایل بیشتری به خوردن آنها خواهند داشت. اگر باغچه‌ای ندارید، گلدان‌های لب پنجره نیز کفایت می‌کنند.

خوردن شام جلوی تلویزیون، خوردن عجولانه ناهار، و خوردن تنقلات، کاری وسوسه‌انگیز است. اگر کودکان خود را تشویق کنید تا وعده‌های غذایی منظم را با شما دور میز بخورند، نه‌تنها منجر به کاهش خوردن تنقلات شده، بلکه مهارت‌های اجتماعی ارزشمندی را به آنها آموزش می‌دهید.

اگر کودکان بدانند که چگونه آشپزی کنند، با اشتیاق بیشتری غذا می‌خورند. این کار را با دادن پیشبند و انجام وظایف کوچک در آشپزخانه به کاری جذاب و جالب تبدیل کنید. با بزرگ‌تر شدن فرزندتان و کسب آمادگی بیشتر، به آنها اجازه دهید یکبار در هفته شام تهیه کنند. اگر فکر می‌کنید تصور حضور کودکان در آشپزخانه مساوی یک فاجعه است، چرا در تابستان آنها را در کلاس‌های آشپزی نمی‌فرستید؟

آرام خوردن غذا، روشی عالی برای کنترل وزن در هر سنی است. به کودکان نشان دهید که حدود ۲۰ دقیقه وقت می‌برد تا پیام، از شکم به مغز برسد. به همان اندازه که دوست داریم فرزندانمان به‎جای ساعت‌ها، در چند دقیقه غذایشان را تمام کنند، مهم است که به آن‌ها بیاموزیم که غذا را به‌ آرامی و به‌ درستی بجوند.

تمامی رنگ‌های پرطراوت میوه‌ها و سبزی‌ها برگرفته از حالت‌های شیمیایی طبیعی گیاهان هستند که بر سلامتی بدن ما تأثیر می‌گذارند. رنگ‌های گوناگون تأثیرات متفاوتی دارند، بنابراین خوب است که هرروز رنگ‌های مختلف و متنوعی را در وعده‌های غذایی استفاده کنیم. برای کودکان خود خوراکی‌های رنگی از گیاهان و توت‌ها یا سبزی‌های خردشده به شکل‌های جالب تهیه کنید تا خوشحال‌تر و هیجان‌زده‌تر شوند.

و در آخر تحقیقات جدید نشان می دهد اگرچه کودکان با توانایی دست کشیدن از خوردن در زمان سیری به دنیا می‌آیند، اغلب برای والدین قضاوت در این مورد که آیا کودکانشان غذاهای درست و کافی خورده‌اند، کاری سخت است. به کودکان بیاموزید که به حرف شکمشان گوش دهند و از خود سئوالاتی در خصوص میزان و کیفیت غذا بپرسند، مانند “آیا سیر هستم؟” یا “اگر بیسکویت بیشتری بخورم، حالم به هم می‌خورد؟”. این کار به آنها این فرصت را می‌دهد تا توانایی خود را در خصوص حس سیری توسعه دهند.

کد خبر: # 149709065468

دیدگاهتان را بنویسید