عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛

انگیزه تحصیل در رشته‌های تخصصی به ویژه داخلی کاهش یافت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نسبت به کاهش استقبال جوانان برای تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی به ویژه رشته طب داخلی و افزایش میزان مهاجرت پزشکان از کشور هشدار داد.

به گزارش صبای سلامت، محمدعلی محسنی بندپی، در مورد اظهارنظرهایی در کنگره سالانه پزشکان متخصص داخلی ایران مبنی بر اینکه مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت به ویژه وزارت بهداشت باید به رشته متخصص طب داخلی توجه بیشتری کرده و برنامه‌ریزی خود را برای حمایت و تقویت از این رشته بهبود بخشند، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی تمامی پزشکان، واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی چه در بخش خصوصی و چه دولتی است که متأسفانه باعث کاهش سطح استقبال از تحصیل در رشته‌های تخصصی به ویژه داخلی که مادر رشته‌های تخصصی و یکی از رشته‌های بسیار مهم است، شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بسیاری از صندلی‌های رشته‌های تخصصی خالی مانده و عدم استقبال جوانان از رشته‌های تخصصی مورد نیاز کشور زنگ خطری برای نظام سلامت است. کما اینکه مدتی قبل یکی از نمایندگان مجلس نیز از تریبون صحن در قالب تذکری اعلام کرده بود که اگر با همین وضعیت جلو برویم و متخصصان داخلی که ۲۵ سال از عمر خود را به تحصیل اختصاص می‌دهند، مورد بی‌توجهی قرار گیرند، مجبور می‌شویم همچون زمان قبل از انقلاب از کشورهایی همچون پاکستان، بنگلادش و هندوستان پزشک جذب کنیم که قطعاً این اقدام در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست.

بندپی تصریح کرد: به تازگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکان را در دستورکار خود قرار داده است ضمن اینکه بنده بارها در صحن مجلس تذکر داده‌ام که مشکل ما در حوزه پزشکی کمبود نیروهای تربیت شده نیست، بلکه نبود انگیزه کافی برای ماندن این پزشکان در بخش دولتی و تمایل آنها به مهاجرت است.

وی با اشاره به یکی از مشکلاتی که باعث کاهش انگیزه جامعه پزشکان برای طبابت در کشور شده است، اظهار کرد: هزینه‌های درمان در بخش خصوصی از تجهیزات پزشکی تا تأمین داروها و سایر امکانات به دلار است، اما تعرفه‌های پزشکی این بخش شاید کفاف هزینه‌های جاری پزشکان را هم ندهد. از سوی دیگر در بخش دولتی به دلیل تعرفه‌های پایین‌تر و تأخیر زیاد در پرداختی‌های پزشکان، این مشکلات بیشتر است و به همین دلیل انگیزه آنها برای فعالیت در بخش خصوصی را مضاعف می‌کند.

محسنی بندپی افزود: شرایط اقتصادی کنونی نه تنها باعث بی انگیزگی در پزشکان بلکه جامعه تحصیلکردگان کشور شده است و عاملی برای سیل خروج نخبگان از کشور بیش از گذشته شود و هرچند افرادی که دل در گرو مملکت دارند، قطعاً با همه سختی‌ها می‌سازند و به جامعه خدمت می‌کنند اما نباید فراموش کنیم که ما به عنوان مسئولان کشور باید منابع موجود را به درستی مدیریت کنیم که یکی از این منابع، نیروی انسانی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: ما نباید نیروی انسانی را به تفکری که دارند، واگذار کنیم چرا که بخش اعظمی از نخبگانی که از کشور خارج می‌شوند از خدمات تحصیل رایگان بهره‌مند شده‌اند و از بیت‌المال استفاده کرده‌‎اند بنابراین هر فردی که خواسته یا ناخواسته جوانان تحصیلکرده را تشویق کند که از کشور خارج شوند، هم به مملکت و هم آرمان شهدا خیانت کرده و مغایر با منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتار کرده است.

وی تاکید کرد: ما باید موانع موجود در مسیر فعالیت نخبگان را احصاء کنیم و با رفع آنها به درستی منابع انسانی را مدیریت کنیم. ضمن اینکه قرار شده است وزارت بهداشت، برنامه‌های خود را در جهت ایجاد انگیزه برای پیشگیری از خروج نخبگان به ویژه متخصصان داخلی از کشور ارائه دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: هم‌اکنون ظرفیت محدودی که در دوره‌های دستیاری برای اغلب رشته‌ها وجود دارد، خالی می‌ماند که می‌طلبد قبل از اینکه برای افزایش ظرفیت رشته‌ها اقدام کنیم، علل خالی ماندن ظرفیت‌های موجود را مورد بررسی قرار دهیم. ضمن اینکه برای ماندگاری نیروی انسانی تربیت شده در کشور برنامه‌ریزی کنیم و تا این شرایط را فراهم نکرده و انگیزه اساسی برای آنها ایجاد نکنیم که مهمترین آن انگیزه مادی است، قطعاً آنها به طرق مختلف سعی می‌کنند از انجام وظایف خود شانه خالی کنند و از فرصت‌های دیگری که در کشورهای همسایه برای پزشکان ایجاد شده است که حتی آزمون زبان هم برای آنها برگزار نمی‌کنند و منابع انسانی تحصیلکرده را در این شرایط سخت اقتصادی به خوبی و تنها از طریق مدیریت منابعی که دارند، جذب می‌کنند، استفاده کنند و اگر در این خصوص تدبیری نیاندیشیم به زودی ممکن است دچار آسیب جدی در حوزه تأمین نیروی انسانی متخصص شویم.

انتهای پیام/

مهر

کد خبر: # 1401031816865

دیدگاهتان را بنویسید