استحکام خانواده با برقراری ارتباط سالم زوجین میسّر می شود

با کاهش استروژن زمینه بی میلی جنسی فراهم می شود؛ اما مهم تر از آن رفتارهای خود زوجین است که به بی میلی دامن می زند.

به گزارش صبای سلامت، عفت السادات مرقاتی خویی، رفتارشناسی جنسی در پاسخ به این پرسش که «در سنین ۵۰ سالگی که که متوسط یائسگی است بهداشت جنسی چه تغییراتی خواهد کرد؟ آیا می توان برای ان یک تنظیم خاصی داشت؟» گفت: زندگی جنسی افراد مشمول هیچ زمان بندی خاصی نیست و منحصر به هر زوج است. توجه داشته باشیم که هورمون ها هم در رفتار های جنسی نقش مهمی دارند. در ورود به سنین یائسگی، هورمون های زنانه به ویژه استروژن کاهش می یابد که موجب کاهش میل جنسی می شود و اگر روابط جنسی همچنان ادامه داشته باشد مثل گذشته و یا حتی نصف آن باز هم بی میلی از بین خواهد رفت. لذا بی میلی جنسی مشخصه یائسگی نیست بلکه علت آن قطع روابط جنسی است.
وی در ادامه افزود: یعنی با کاهش استروژن زمینه بی میلی جنسی فراهم می شود اما مهم تر از آن رفتارهای خود زوجین است که به بی میلی دامن می زند. زوجین باید در دوران یائسگی تغییراتی در سبک زندگی جنسی شان بدهند. توجه به اینکه در این دوران نگرانی از حاملگی وجود ندارد و طبیعتا بچه ها از والدین دور شده اند در نتیجه فضای صمیمیت و تماس جنسی بیشتر است و هرچه این تماس ها بیشتر باشد به آزاد شدن هورمون ها و ورود آنها به داخل خون از چربی های محیطی شان کمک می کند.
این دکترای رفتارشناسی جنسی ادامه داد:از نظر روانی هم هرچه صمیمیت بیشتر باشد، رابطه موفق تر است. متاسفانه خیلی از زوجین در این دوران دست به اقدامات غلطی می زنند؛ مثلا محل خوابشان را از هم جدا می کنند. بیشتر به دوستان خود توجه می کنند و کمتر به همسرشان اهمیت می دهند و لذت های گذشته را فراموش می کنند. متاسفانه در فرهنگ ما گاهی اوقات افراد صحبت کردن در مورد روابط جنسی را در سنین بالای ۵۰ سال ناشایست می دانند در حالیکه باید زوجین سعی کنند در این دوران روابط صمیمانه ی خود را حتی در جمع خانواده و فرزندان حفظ کرده و بعضا با در آغوش گرفتن همدیگر به جوان تر ها بیاموزند.
وی در برنامه «حریم آرامش» شبکه رادیویی سلامت  تاکید کرد: توجه داشته باشید که روابط جنسی خود بخشی از معنویت است که نباید فراموش شود. همانطور که در آیه ی ۲۲سوره روم آمده که می گوید : ما شما را از دو جنس آفریدیم تا در کنار هم به آرامش برسید “. افراد در واقع در گذراز سنین یائسگی بوسیله ی ارتباط جنسی و جسمی می توانند این آرامش را تجربه کنند .در جوامع غربی شاید زوجین در سنین جوانی کمتر دست در دست هم راه بروند اما در سنین بالای ۵۰ سال حتما دست در دست در کنار هم راه می روند و این را بسیار مهم می دانند ،چیزی که در فرهنگ ما بعضا جا نیافتاده و حتی گاهی اوقات ان را زشت می دانند در حالیکه بچه ها با دیدن چنین زوج هایی ارتباط بهتر و بیشتری با انها برقرار می کنند و روابط بچه ها را با والدین قوی تر و مستحکم تر می کند و در عین حال از نظر بدنی و از نظر فیزیولوژیک هم تغییراتی در وجودشان احساس خواهند کرد .
خویی در پایان اظهارداشت: رابطه ی جنسی فقط آمیزش نیست و زوجین باید بدانند که که ممکن است در برخی مواقع به دلایل مختلف ممکن است زن چه به لحاظ شرعی یا چه به لحاظ بهداشتی قادر به امیزش نباشد پس زن و شوهر می توانند از راه معاشقه هم به ارضای جنسی برسند .ارتباط جنسی انواع مختلفی دارد مثل لمس کردن، ماساژ دادن، بوسیدن، در آغوش گرفتن و …که زوجین باید حتما راه های مختلف را بیاموزند تا در مواقع مختلف بتوانند از این موهبت الهی بهره و لذت ببرند.

کد خبر: # 149701144990

دیدگاهتان را بنویسید