داور بخش موسیقی جشنواره سیمرغ ؛

ارتقای سطح سلامت جامعه با استفاده از ظرفیت‌ هنرمندان

حسین علیشاپور، داور بخش موسیقی جشنواره سیمرغ معتقد است برگزاری جشنواره‌های موضوعی از این دست بر ارتقای فرهنگ عمومی جامعه نقش موثری دارد.

به گزارش صبای سلامت ؛ جشنواره سیمرغ امسال هم میزبان هنرمندان جوان و مستعدی است که علاقه‌مند به محک‌زدن توانایی هنری خود هستند. بخش موسیقی جشنواره سیمرغ هم یکی از پربارترین بخش‌های این جشنواره است که هر دوره شاهد ظهور استعدادهای نو است.

حسین علیشاپور، خواننده موسیقی ایرانی و از داوران بخش موسیقی دهمین دوره جشنواره سیمرغ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا از ویژگی شرکت‌کنندگان و همچنین آثار ارائه شده در این جشنواره گفت.

وی در ابتدای گفت و گو و در پاسخ به اینکه بخش موسیقی جشنواره دهم سیمرغ را چطور ارزیابی می‌کند؟ توضیح داد:در حوزه آواز پاپ خوشبختانه استعدادهای بسیار خوبی را دیدم و بعضا جوانانی بودند که از خوانندگان حرفه‌ای پاپ که در حال حاضر فعالیت می‌کنند بسیار قوی‌تر و کاردان‌تر بودند.

علیشاپور اظهار کرد: کیفیت آثار و شرکت کنندگان در حوزه موسیقی اصیل ایرانی از وضع حاکم بر این حوزه در کشور که چندان مناسب نیست تبعیت می‌کرد. البته یکی دو مورد خوب دیدم که نیاز به آموزش و پختگی بیشتر داشتند. مقوله موسیقی ایرانی که در جشنواره شاهد آن بودیم نمونه‌ای از حال و روز امروزه این هنر است و مسئولان باید براساس جامعه آماری این جشنواره فکری به حال وضعیت موسیقی ایرانی کنند.به نظرم یکی از حسنات جشنواره، این است که با توجه به جامعه آماری که حضور دارند یک آسیب شناسی درستی از حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد.»

این هنرمند درباره اینکه هنرمندان تا چه اندازه بر آگاهی بخشی جامعه در حوزه سلامت تاثیرگذار هستند، توضیح داد: «به نظرم تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد و در حوزه سلامت می‌توان به جزییات مسایل هم فکر کرد. جشنواره سیمرغ یک رویداد کلی در حوزه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی است و ما می‌توانیم موسمی با عنوان ارائه آثار هنری در موضوعات مختلف به عنوان مثال بهداشت محیط زیست و … بپردازیم و از ظرفیت‌های هنرمندان در حوزه ارتقای سطح سلامت جامعه استفاده کنیم چون بدین ترتیب توجه عموم جامعه به آن موضوع جلب می‌شود.پیشنهادم این است که جشنواره سیمرغ را به شکل موضوعی در قالب مسابقه یا غیرمسابقه برگزار کنیم.»

علیشاپور در پاسخ به اینکه هنرمندان به عنوان سفیران سلامت با توجه به مقبولیتی که دارند چقدر بر فرهنگ عمومی تاثیرگذار هستند؟ بیان کرد:« تاثیر زیادی دارنداما این مسئله نیاز به تعامل دو سویه بین بخش حکومتی مرتبط با بهداشت و هنرمندان دارد. به نظرم یک کمیته دائمی در این حوزه باید تشکیل شود و مثلا در حوزه موسیقی کنسرت‌هایی برگزار کنند و وزارت بهداشت در بخش جنبی آن به آگاهی‌سازی درباره یک موضوع بهداشتی و سلامتی بپردازد.»

او درباره اینکه برگزاری جشنواره‌های موضوعی تا چه اندازه برای جامعه مثبت است، گفت:«ما در حوزه فرهنگ عمومی با چالش‌های زیادی مواجه هستیم و جامعه به سمت یک نوع کم‌سوادی و بی‌سوادی پیشرونده در حال حرکت است و متأسفانه این اتفاق در حال گسترش است. آموزش فرهنگ و هنر باید از سال‌های نخست ابتدایی توسط آموزش و پرورش آغاز شود که متأسفانه این وزارتخانهعملکرد قابل قبول و مناسبی نداشته است و ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم کار بزرگی در این حوزه انجام شود، بچه باید از همان سال‌های نخست یادگیری اطلاعات کلی درباره موسیقی کسب کرده و رشد کند. حال که این اتفاق رخ نمی‌دهد، هر حرکتیمانند جشنواره سیمرغ که انجام می‌شود تا این خلا بسیار بد را جبران کند ارزشمند و مناسب است .»

این داور جشنواره درباره سطح کیفیت دهمین دوره این رویداد نسبت به سالیان گذشته، نظرش را اینطور بیان کرد: «امسال به نظرم شرکت کنندگان جاافتاده‌تر از سال‌های گذشته بودند و تنوع کار بیشتری نسبت به سالیان گذشته داشتند.»

دهمین جشنواره بین المللی سیمرغ؛ این دوره از جشنواره برای سومین سال متوالی به میزبانی پردیس تئاتر تهران از ۲۵ تا ۲۹ آبان برگزار می شود.

اجرای تئاتر و موسیقی برگزیدگان، نمایش آثار در بخش فیلم، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه های آموزشی با حضور هنرمندان، جامعه پزشکی و اهالی رسانه و برپایی نمایشگاه آثار و محصولات فرهنگی از جمله برنامه‌های دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ است.

کد خبر: # 149808128507

دیدگاهتان را بنویسید