اختلالات سیستم عصبی؛ علائم، علت و اثرات

صبای سلامت – علت چنین اختلالاتی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. نخاع و مغز هر دو توسط غشاهایی عایق شده‌اند. اعصاب محیطی که در عمق و زیر پوست هستند نیز آسیب پذیر هستند. اختلالات سیستم عصبی می‌تواند یک مسیر کلی عصب یا یک نورون را تحت تاثیر قرار دهند.

اختلالات سیستم عصبی بیماری‌هایی هستند که بر مغز و سیستم عصبی مرکزی و محیطی تاثیر می‌گذارند. در شناخت علائم و نشانه‌های بیماری‌های عصبی، ابتدا مهم است که انواع مختلف اختلالات سیستم عصبی را بشناسیم.

انواع اختلالات سیستم عصبی چیست؟

انواع مختلفی از اختلالات سیستم عصبی وجود دارد، از جمله می‌توان به بیماری آلزایمر، صرع، مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس MS، بیماری پارکینسون و میگرن اشاره کرد.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به اختلالات عصبی مبتلا هستند، حدود 24 میلیون نفر به بیماری آلزایمر و 326 میلیون نفر به میگرن دچار هستند. طبق آمار مؤسسه‌ی ملی اختلالات عصبی و سکته‌ی مغزی آمریکا، حدود 50 ‌میلیون نفر در این کشور یعنی 1 نفر از هر 5 آمریکایی به اختلالات عصبی و سکته‌ی مغزی دچارند.

علت اختلالات سیستم عصبی چیست؟

اگر شما یا یکی از عزیزان شما از یکی از این مشکلات سیستم عصبی رنج می‌برید ممکن است کنجکاو باشید که علت به وجود آمدن این اختلالات چیست. علت چنین اختلالاتی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. نخاع و مغز هر دو توسط غشاهایی عایق شده‌اند. اعصاب محیطی که در عمق و زیر پوست هستند نیز آسیب پذیر هستند. اختلالات سیستم عصبی می‌تواند یک مسیر کلی عصب یا یک نورون را تحت تاثیر قرار دهند. حتی یک اختلال کوچک در مسیر ساختاری سیستم عصبی می‌تواند منجر به نارسایی شود. اختلالات سیستم عصبی می‌توانند نتیجه‌ی برخی از عوامل باشند که می‌توان به علل مربوط به شیوه زندگی، عفونت‌ها، ژنتیک، علل مربوط به تغذیه، عوامل محیطی و آسیب‌های جسمی اشاره کرد.

علائم اختلالات عصبی چیست؟

علائم اختلالات سیستم عصبی می‌تواند به طور قابل توجهی بسته به نوع اختلال و همچنین منطقه‌ی مورد آسیب، متفاوت باشد. در برخی موارد ممکن است علائم احساسی را تجربه کنید در حالی که در برخی موارد علائم فیزیکی نمود پیدا می‌کنند.

علائم احساسی اختلالات سیستم عصبی

در حالیکه بسیاری از مردم اغلب برای اولین بار به دنبال علائم فیزیکی یک اختلال هستند، مهم است که درک کنیم نشانه و علائم احساسی نیز وجود دارند. افرادی که از اختلالات سیستم عصبی رنج می‌برند ممکن است افسردگی و توهم را تجربه کنند.
این علائم همچنین می‌توانند نشان دهنده‌ی اختلالات و شرایط دیگر نیز باشند.

علائم فیزیکی اختلالات سیستم عصبی

علائم فیزیکی اختلالات عصبی اغلب شامل موارد زیر است:

فلج جزئی یا کامل، ضعف عضلانی، از دادن جزئی یا کامل احساس، تشنج، اختلال در خواندن و نوشتن، ضعف توانایی شناختی، درد ناگهانی و کاهش هوشیاری.

اثرات بلند مدت و کوتاه مدت بی ثباتی سیستم عصبی

آیا تستی وجود دارد که بتوانم خودم تشخیص دهم؟

اگر نگران وجود یکی از انواع اختلالات عصبی در خود هستید مهم ترین اقدام این است که به دنبال کمک یک پزشک حرفه‌ای بروید. تعدادی از معاینات پزشکی جهت تشخیص وجود بیماری عصبی انجام می‌شود. چنین آزمایش‌هایی ممکن است شامل غربالگری ژنتیکی، آزمایش عصبی، اسکن مغزی و سایر آزمایشات باشد. اگر هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید حتما از متخصص مغز و اعصاب کمک بگیرید:

سردرد، تاری دید، خستگی، تغییرات رفتاری، سستی در پاها یا بازوها، تغییر در هماهنگی یا تعادل، ضعف، لکنت زبان و لرزش

کد خبر: # 149812209465

دیدگاهتان را بنویسید