توسط یک شرکت دانش بنیان ؛

نقشه شاخص‌های سلامتی گیاه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تهیه شد

یک شرکت دانش بنیان موفق به تهیه نقشه شاخص‌های سلامتی گیاه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای بررسی وقایع و دعاوی در پهنه وسیع ایران شد.

به گزارش صبای سلامت ، یاسر ابراهیمیان قاجاری رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ارائه نقشه شاخص‌های سلامتی گیاه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که توسط یک شرکت دانش بنیان انجام گرفته است، گفت: استفاده از تصاویر پردازش شده ماهواره‌ای یکی از روش‌های به صرفه و سریع برای بررسی وقایع و دعاوی در پهنه وسیع ایران به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه یکی از شرکتهای دانش بنیان درصدد بر آمده تا با ارائه نقشه شاخص‌های سلامتی گیاه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، دسترسی به نقشه‌های پردازش شده ماهواره از پروژه کوپرنیکوس سازمان فضایی اروپا را در دسترس قرار دهد، گفت: با استفاده از این نقشه‌ها، کنترل روی کشاورزان خصوصاً برای پایش اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است، فراهم می‌آید.

به گفته ابراهیمیان، این شرکت با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تحلیل با روش‌های سنجش از دور و هوش مصنوعی، نقشه‌ها و توصیه‌هایی را برای کشاورزان ارائه می‌دهد که می‌تواند مدیریت و تخصیص بهینه نهاده‌ها و محل وقوع آسیب‌ها را در اسرع وقت به بهره‌بردار اطلاع دهد؛ این اقدام سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید می‌شود.

وی گفت: تعیین کاربری اراضی، تعیین نوع کشت به صورت محلی (با استفاده از داده‌های زمینی)، مکان یابی تغییرات اراضی کشاورزی به مسکونی، قطعه بندی مزارع، تعیین پهنه مرطوب (کنترل آبیاری) از کاربردهای این سامانه طراحی شده در شرکت دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه این شرکت از سوی معاونت علمی حمایت شده است، گفت: محققان این شرکت با سه شرکت برتر فعال در زمینه اینترنت اشیا و کشاورزی، برای ارائه خدمات مشترک دارای زیرساخت یکپارچه همکاری می‌کند تا خدمات ماهواره‌ای و سنسورهای زمینی همکاران خود را به صورت مشترک به کاربران ارائه کند.

وی با بیان اینکه این شرکت با شرکای تصویر بردار پهپادی، خدمات برداشت داده و پردازش تصویر مشترکی را حسب نیاز کارفرمایان ارائه می‌کند، عنوان کرد: ارائه تخمین میزان تبخیر و تعرق با اطلاعات ماهواره‌ای و تخمین میزان رطوبت موجود در خاک از جمله اقداماتی است که توسط سامانه این شرکت دانش بنیان انجام می‌گیرد.

ابراهیمیان قاجاری ادامه داد: بهره برداران می‌توانند با این داده‌ها زمین خود را هوشمندتر مدیریت کنند.
همچنین مدیران مزارع می‌توانند صحت عملکرد خود و میزان تأثیر اقلیم و مدیریت را به صاحبان زمین‌ها اطلاع دهند و صاحبان زمین‌ها نیز از عملکرد مدیران مزارع مطلع شوند.

به گفته رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی می‌توانند دشت‌هایی که محصولات خود را از آن تأمین می‌کنند را پایش کنند و زودتر از میزان تأثیر اقلیم و میزان ترمیم گیاهان پس از وقوع رخدادها آگاه شوند.

وی گفت: به واسطه سامانه این شرکت دانش بنیان، امکان بررسی داده‌های ماهواره‌ای به طور منظم که در طول سالیان گذشته در حال برداشت بوده‌اند و به صورت رایگان در دسترس عموم هستند وجود دارد.

وی با بیان اینکه امکان ارائه این خدمات در سراسر دنیا وجود دارد، گفت: برای استفاده از این سامانه نیاز به سنسورهای زمینی برای تولید نقشه‌های شاخص‌های نسبی نیست.

به گفته رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، این سامانه ارائه خدمات ارزان صرفاً برای هزینه تحلیل تصاویر را فراهم می‌کند.

ابراهیمیان قاجاری خاطر نشان کرد: در این طرح، سعی بر آن است تا با فراهم‌آوری دسترسی نقشه‌های گوناگون به کارگزاران بیمه و آموزش آنها، میزان کارایی این نقشه‌ها در عمل به دست آید.

وی با بیان اینکه تصاویر ماهواره‌ای حدود هر شش روز یکبار یک تصویر از هر نقطه در ایران را در دسترس قرار می‌دهد، عنوان کرد: نقشه‌های مختلفی از این تصاویر چند طیفی برای بررسی مزارع و مدیریت کشاورزان بر روی آن‌ها توسط یک شرکت دانش بنیان دانلود و پردازش می‌شود.

به گفته وی با توجه به سطح وسیع مزارع در ایران و سطح پوشش بیمه‌ای نسبتاً مناسب، نظارت بر بیمه‌شدگان و صحت دعاوی آنها امر حیاتی برای بیمه‌گزاران به شمار می‌رود، این پایش ماهواره‌ای توسط شرکت دانش بنیان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح با حمایت معاونت علمی به مرحله انعقاد قرارداد پژوهشی رسیده است، گفت: در همین راستا، استفاده از فناوری‌های نوین برای نظارت بر بیمه‌شدگان قراردادی بین این شرکت دانش بنیان و صندوق بیمه کشاورزی از پیشروترین سازمان‌های دولتی بخش کشاورزی منعقد شد.

خبرنگار : میترا سعیدی کیا

کد خبر: # 1400041712736