رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛

مصرف آنتی بیوتیک در کشور بسیار بالاست

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۵۰ درصد بیماران در کشور آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند که این آمار بسیار بالاست و باید تجویزهای دارویی بدون نسخه ساماندهی شوند.

به گزارش صبای سلامت، محمدتقی بیگ محمدی روز شنبه در یک نشست خبری که در دانشکده پزشکی تهران برگزار شد، افزود: مصرف زیاد و خودسرانه آنتی بیوتیک ها عوارض زیاد و مخربی بر سلامت دارد و در واقع باعث فعال شدن میکروب ها و انگل ها در بدن شده و منجر به بیماری می شوند.

وی اظهار داشت: بسیاری از مردم تصور می کنند که با شروع هر دردی در بدن باید سریعا آنتی بیوتیک مصرف کنند، در حالیکه به عنوان مثال فقط ۱۵ درصد گلودردها نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک ها دارند، از آنجایی که آنتی بیوتیک ها جزو داروهای بدون نسخه نیستند، اما داروخانه‌ها بدون نسخه هم این داروها را عرضه می‌کنند که به دلیل درخواست بیمار اتفاق می‌افتد.

تاثیرگذاری آزیترومایسین در درمان کرونا رد شده است 

بیگ محمدی تصریح کرد: مصرف آزیترومایسین در دوران کرونا به شدت افزایش یافت در حالیکه موثر بودن این دارو رد شده یا در بخش‌های ICU بیشتر شاهد عفونت‌های میکروبی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها هستیم.

به گفته وی، مصرف آنتی بیوتیک ها افزایش یافته و این موضوع تبدیل به معضل جهانی شده است،  برخی از میکروب ها به مصرف آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند باید دانش مردم در این زمینه افزایش یابد.

بیگ محمدی ادامه داد: میکروب ها به طور ذاتی توانایی مقاومت در برابر داروها را دارند و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در زمان بیماری می تواند مقاومت میکروب ها را افزایش دهد.

رئیس دانشکده پزشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه کشورها به دنبال راه های جایگزین آنتی بیوتیک ها هستند و در کنگره بین اللمللی میکروب شناسی که هشتم تا ۱۰ شهریور برگزار می شود، روشهای نوین در این مورد توسط دانشمندان خارجی و داخلی تبادل نظر می شود.

بیگ محمدی اظهارداشت: تلفات ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها رو به افزایش است و باید به دنبال روشهای جایگزین استفاده از این نوع داروها مانند اسانس های طبیعی گیاهی باشیم.

افزایش مرگ های بیمارستانی با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها 

محمد مهدی فیض آبادی رئیس انجمن میکروب شناسی ایران نیز در این نشست نسبت به افزایش مرگ های بیمارستانی در اثر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و تشدید عفونت های میکروبی هشدار داد.

وی گفت: مصرف بی رویه و غیر اصولی آنتی بیوتیک ها، فرایند مقاوم شدن میکروب‌ها را سرعت می بخشد. مقاوم شدن میکروب‌ها باعث می‌شود مصرف آنتی بیوتیک ها بی اثر شود.

فیض آبادی با بیان اینکه تجمع مقاومت‌های میکروبی در بیمارستان‌ها موجب پیدا شدن نمونه‌هایی از چند میکروب به نام میکروب‌های مقام به چند دارو می‌شود، گفت: این شرایط باعث می‌شود بیمار که برای یک جراحی بستری شده است، در اثر عفونت‌های بیمارستانی فوت کند.

رئیس انجمن میکروب شناسی ایران افزود: آنتی بیوتیک ها باید به اندازه و درست مصرف شوند تا مقاومت میکروبی با آهنگ کندی پیش برود و امکان پیشگیری فراهم شود. آنتی بیوتیک ها جان میلیاردها انسان را نجات داده اند، ولی داریم این داروها را بر اثر مصرف بی رویه و غیر اصولی، تباه می‌کنیم.

فیض آبادی تاکید کرد: مقاوم شدن میکروب‌ها به آنتی بیوتیک ها، مشکلات درمان را پیچیده‌تر می‌کند و مرگ‌های بیمارستانی را افزایش می‌دهد

بررسی واکسیناسیون و کنترل کرونا در رویداد بین المللی 

مژده حاکمی والا دبیر علمی کنگره بین المللی میکروب شناسی نیز در این نشست گفت: ۷۲۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده و  ۱۸ سخنران خارجی از آمریکا، سوئد، کانادا، هند، یونان و غیره داریم که بصورت مجازی سخنرانی خواهند داشت و دستاوردهای جدید دنیا با دانشمندان ایرانی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

مریم پورحاجی دبیر اجرایی این کنگره، نیز اظهار داشت: وضعیت درمان، واکسیناسیون و کنترل بیماری کووید ۱۹، بررسی بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله بیماری آبله میمونی، مقاومت دارویی و روش‌های جدید تعیین آن، کنترل عفونت‌های بیمارستانی، نقش پروبیوتیک ها در بیماری‌های عفونی، وضعیت عفونت‌های ادراری، وضعیت بیماری سل در ایران و جهان و غیره در این رویداد بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد.

ایرنا
کد خبر: # 1401060617249