دکتر محسن امامی؛

هوش مصنوعی در صنعت گردشگری نقش بسیار پررنگی دارد

دکتر محسن امامی مدیرعامل انجمن متخصصان گردشگری ایران گفت: هوش مصنوعی در صنعت گردشگری بسیار پر کاربرد بوده است.

به گزارش صبای سلامت، به نقل از پایگاه خبری اقتصاد و فناوری، دکتر محسن امامی مدیرعامل انجمن متخصصان گردشگری ایران در نشستی که با محوریت “حکمرانی هوش مصنوعی در صنعت گردشگری ایران و جهان” در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد اظهار داشت: گردشگری یک علم جدید در حوزه علم کلاسیک است و تقریبا از نیمه دوم قرن بیستم همه گیر شده است.

امروزه جهان از گردشگری به عنوان یک صنعت یاد می‌کند. طبیعی است با توجه به اینکه امروزه این صنعت بخش وسیعی از اقتصاد دنیا را در بر گرفته و همچنین با توجه به اینکه هوش مصنوعی و توسعه تکنولوژی باعث شده به نیروی کار کمتری نیاز داشته باشیم، طبیعتاً سفرهای بیشتری اتفاق می‌افتد. استفاده از تکنولوژی‌ها از لحاظ سخت افزاری و نرم‌افزاری در صنعت گردشگری همیشه مورد توجه بوده است ولی یکی از پایه‌های مربوط به گردشگری و مسئله راهنمایان تور موضوع اطلاعات است که همیشه گردشگران و همه کسانی که خدمات گردشگری را ارائه می‌دهند از آن استفاده می‌کنند.

طبیعی است با روی کار آمدن هوش مصنوعی صنعت گردشگری نیزتوانسته از این پدیده نو ظهور به خوبی استفاده نماید. هوش مصنوعی تاکنون در حوزه گردشگری کاربرد بسیاری داشته است از قبیل: شخصی‌سازی سفر، شرایط اقلیمی و سوالاتی که یک گردشگر می‌تواند راجع به سفرش داشته باشد که همه را به خوبی پاسخگو بوده است. همچنین در یکی از بخش‌های هتل‌ها به نام “Cost Control” از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. این دستگاه با توجه به اینکه افراد مختلف و لوازم آنها را آنالیز می‌کند می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مفیدh C باشد.

همچنین در سایر حوزه‌های دیگر مانند تبلیغات و بازاریابی، بخش‌های مختلف اداری، بحث کمک به گردشگران در مواقع بحرانی و مسئله تاثیر عبور و مرور در فرودگاه‌ها مثل فناوری تشخیص چهره و… را برای ما آسان کرده است و کمک بزرگی به رونق صنعت گردشگری نموده است. یکی از موضوعاتی که اخیرا بسیار به آن پرداخته شده است، مسئله گردشگری مجازی است در این نوع گردشگری انسان‌ها قادرند به نقاط مختلف سفر کنند و به صورت سه بعدی و کاملا مجازی خودشان را در محیط مورد نظر ببینند. حتی با توجه به گردشگری مجازی می‌توان در آن نقاط بخرید پرداخت یا سفر کرد و آن سفر را شخصی‌سازی نمود و در هنگام سفر واقعی از همین داده‌ها استفاده کرد. اما نکته مهمی که در حوزه گردشگری ایران حائز اهمیت می‌باشد این است با توجه به اینکه در وضعیت فعلی گردشگری خیلی شرایط مناسبی ندارد طبیعی است که موضوعات مربوط به تکنولوژی اطلاعات یا هوش مصنوعی و آمار مسائلی هستند در واقع دیتاها مبنای جدید ندارند. یکی از مسائلی که هوش مصنوعی به آن وابسته است “دقت و صحت” داده‌هاست که متاسفانه در ایران با این موضوع مشکل داریم و نمی‌توانیم برای کسب پاسخ مناسب آمار دقیقی را مبنا قرار دهیم.

مرجان محمدتقی/ اقتصاد و فناوری

کد خبر: # 1403120721029