علی اکبر ولایتی

۲۷ هزار‌نفر در لیست انتظار پیوند اعضا در‌کشور هستند

در حال حاضر مشکل ترین پیوند، پیوند ریه است و از در سال ۸۴ تا کنون در مرکز‌مسیح دانشوری بیش از ۱۰۰ پیوند ریه انجام شده است.

به گزارش صبای سلامت، علی اکبر ولایتی در نشست خبری اهدای عضو که در بیمارستان شهید مسیح دانشوری با اشاره به اینکه پیوند ریه و قلب یکی‌از مهمترین پیوندها است ، گفت: هیچ جایی در کشور نیست که با این نظم و فرکانس پیوند قلب را انجام دهد.

وی افزود: تعداد افرادی که سال ها پس از عمل‌ پیوند زندگی می کنند قابل مقایسه با کشور های پیشرفته دیگر است .

دکتر ولایتی تاکید کرد : در‌حال حاضر۲۷ هزار‌نفر در لیست انتظار پیوند اعضا در‌کشور هستند و روزانه ۱۰ نفر در لیست پیوند اعضا جان خود را از دست می دهند .

رییس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: سالیانه حدود ۳ هزار‌مرگ مغزی در‌کشور اتفاق می افتد که بی احتیاطی ها در رانندگی سرعت زیاد و… عامل آن است . از این میزان حدود ۷۵۰ نفر اهدای عضو می کنند و هر فرد مرگ مغزی ۸ نفر رو از مرگ قطعی نجات میده و ۵۶ نفر رو از معلولیت.

وی گفت : ریه آسیب پذیرترین عضو در مرگ مغزی است و عضوی که زودتر از بقیه از بین می رود ریه است زیرا هیچ عضوی مانند زیه ها با محیط بیرون ارتباط‌ ندارد.

دکتر ولایتی با اشاره به اینکه در هر پیوندی چندین متخصص و فوق تخصص دخالت می کنند گفت: یک تیم پیوند در اتاق عمل ۶ متخصص و تعداد ۴ نفر تکنسین و با احتساب نیروهای خدمات تعداد افراد در اتاق عمل ۱۵ تا۱۶نفر می رسد.

وی گفت: میزان شناسایی افراد مرگ مغزی ۱۰۰۰ نفر است و حدود ۲۰۰۰ نفر شناسایی نمی شوند.

ولایتی افزود: پیوند اعضا مورد تایید امام خمینی و مقام معظم رهبری بوده است اگر‌عضو یک فرد دچار‌مرگ مغزی‌به درد فرد نیازمند بخورد چه بهتر است که از آن عضو استفاده بشود و فقه شیعه چنین‌قانونی دارد و ملاک شورای نگهبان فتوای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

به گفته دکتر ولایتی مهمترین مشکل در پیوند عضو آن است که مجموعه فراهم آوری عضو از طرف وزارت بهداشت حمایت می شود و دولت باید دست وزارت بهداشت را در این‌امر باز بگذارد زیرا در برخی موارد ممکن است فرد نان آور خانواده خود را از دست دهد در مسایل‌اجتماعی و فرهنگی باید اقدامات لازم صورت گیرد. در این زمینه می تواند دولت لایحه مجلسی را برای حمایت از پیوند اعضا و مستمری را برای این افراد در نظر بگیرد .

اهدای عضو در کشور رایگان  است

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری افزود : اهدای عضو در کشور رایگان بوده و توریسم‌درمانی نیز اصلا در حوزه پیوند به مصلحت نیست. اگر موضوع پیوند به پول وصل شود یک ارزش به ضد ارزش تبدیل خواهد شد و خرید و فروش اعضا مطرح می‌شود به همین منظور به هیچ عنوان این مساله حتی در بیمارستان‌های خصوصی به مصلحت نیست.

 یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر داوطلبانه در کشور کارت اهدای عضو را دریافت کردند

وی تاکید کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر داوطلبانه در کشور کارت اهدای عضو را دریافت کردند. اگر اهدای عضو در کشور از ایرانی برای غیرایرانی مطرح شود ممکن است به خرید و فروش اعضا و تجارت در این زمینه متهم شویم؛ به همین منظور در حال حاضر مگر در موارد خاص پیوند ایرانی از فرد ایرانی برای ایرانی انجام می‌شود .


.

کد خبر: # 149602312963

دیدگاهتان را بنویسید