هوش هیجانی قابل یادگیری است

صبای سلامت – ​​​​هوش انسان همیشه موضوعی جذاب و جالب توجه برای دانشمندان، روانشناسان و همه انسان‌ها بوده است. دقیقا تا چند سال پیش هوش انسان را تنها مساوی با IQ (آی کیو) یا بهره هوشی می‌دانستند و کلا بر این باور بودن که برای پیشرفت و موفقیت فقط آی کیو مهم است. هوش هیجانی یا همان EQ نوع دیگری از باهوش بودن است.

هوش هیجانی و هوش ذاتی چه فرقی دارد؟
 شخصی که دارای آزمون هوش هیجانی بالا است، نقاط قوت و ضعف خود و دیگران را می‌شناسد، قدرت همدلی و درک احساسات دیگران را به خوبی دارد و در سخت ترین چالش‌های شخصی و اجتماعی خوش بین است

آی کیو توانایی‌های شناختی و عقلانی هر فرد (مثل حافظه، اطلاعات عمومی، درک مطلب، توانایی های ریاضی و… ) را نشان می‌دهد. آی کیو مهم است و پیش از این پایه سنجش هوش بود. اما هوش هیجانی یا همان EQ نوع دیگری از باهوش بودن است که به درک احساسات خود و دیگران برای تصمیم گیری مناسب در زندگی اشاره دارد.

آگاهی از وضعیت هوش هیجانی بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه شود که با بررسی و آشنایی با آن می‌توان دلایل شکست و یا موفقیت در زندگی شخصی و شغلی را مشخص کرد.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی (Emotional Quotient) اصطلاحی است که در روان سنجی به کار میرود. برای شناسایی هوش هیجانی افراد و دقیقا مانند بهره هوشی یا  EQ تحقیقات و تست‌های متفاوتی روی آن انجام شده و در سایت مشاورانه یا اپلیکیشن فول تست به راحتی می‌‌توان تست هوش هیجانی را به صورت رایگان انجام داد تا بیشتر با این هوش آشنا شد.

اما هوش هیجانی چیست؟ هوش هیجانی به توانایی تشخیص، ارزیابی و تنظیم احساسات خود، احساسات اطرافیان و گروه‌های افراد گفته می‌شود.

آیا هوش هیجانی من بالاست؟

شخصی که دارای آزمون هوش هیجانی بالا است، توانایی ارزیابی خود را دارد، نقاط قوت و ضعف خود و دیگران را می‌شناسد، قدرت همدلی و درک احساسات دیگران را نیز به خوبی دارد.

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند همیشه می‌دانند که چگونه حتی در سخت ترین چالش‌های شخصی، اجتماعی و کاری باید در زندگی آرام و خوش بین باشند.

یکی از مهمترین بخش‌های مفقود شده در معادله موفقیت، هوش هیجانی است، مفهومی که توسط دانیل گلمن کشف به زندگی آدم‌ها تزریق شد.

همچنین در کنار گلمن سایر دانشمندان بی شماری مانند پیتر سالووی، جان مایر، هوارد گاردنر، رابرت استرنبرگ و غیره به هوش هیجانی پرداختند و تست‌های هوش هیجانی را ابداع کردند.

برای سنجش هوش هیجانی مولفه‌ها و اجزای مختلفی توسط روانشناسان مختلف در نظر گرفته شده که بر مبنای آن پرسشنامه‌های هوش هیجانی تهیه شده است.

آیا هوش هیجانی قابل یادگیری است؟

هوش هیجانی آموختنی است و برخلاف آی کیو یا بهره هوشی که در هر فردی ثابت است و غیر قابل تغییر است، هوش هیجانی یا ای کیو یک ویژگی قابل تغییر و آموختنی است.

یعنی همه می‌توانند با سنجش میزان و سطح هوش هیجانی و مهارت‌های مربوط به آن، از طریق آموزش و تمرین به ارتقا و بهبود هوش هیجانی بپردازند و این اتفاقی بی نظیر است یعنی همه انسان‌ها می‌توانند هوش هیجانی را کسب کنند و بعد آن را تقویت کنند. پس، بهانه آوردن ممنوع! چون دیگر نمی‌توان گفت که خدا این هوش را به ما نداده است و یا اینکه مادرزادی است و از طریق وراتث منتقل می‌شود.

هوش هیجانی قابل سنجش است و سطح هوش هیجانی را مانند بهره هوشی (IQ) می‌توان به کمک تست‌های معتبر اندازه گیری کرد.

یکی از معتبرترین آنها تست سنجش هوش هیجانی است که سطح مهارت‌های مربوط به هوش هیجانی (خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه) را به صورت جداگانه بررسی و نمره کلی هوش هیجانی را می‌سنجد.

هوش هیجانی، توانایی درک و مدیریت احساسات و همچنین تأثیرگذاری بر احساسات دیگران است پس این گونه افراد می‌توانند رهبر خوبی باشند.

یک رهبر با درجه بالایی از هوش هیجانی  یا EQ، همدل و مهربان است، به طور مؤثر و دقیق ارتباط برقرار می‌کند، با تغییر سازگار است و توانایی ایجاد اعتماد به نفس در دیگران را دارد.

خوشبختانه، هوش هیجانی می‌تواند آموخته شود، پس به مدیران کسب و کارها و رهبران پیشنهاد می‌شود حتما هوش هیجانی خود را تقویت و از آن به خوبی بهره ببرند و خود را محدود به بهره هوش یا IQ (آی کیو) نکنند.

علاقه مندان می‌توانند برای شناخت بیشتر خود تست هوش هیجانی را در سایت مشاوره روانشناسی مشاورانه به آدرس moshaveraneh.com به صورت رایگان انجام دهند و یا با مشاوره فردی در مورد شخصیت خود آگاهی کسب کنند.

کد خبر: # 149807137605

دیدگاهتان را بنویسید