به بهانه هفته سلامت مردان ؛

هوای چتر را هم داشته باشیم

صبای سلامت – شاید در اولین همایش سلامت مردان کشور ، در نخستین پنجشنبه اسفندماه سال هشتاد و پنج کمتر کسی فکر می کرد موضوعات مرتبط با سلامت مردان چنان مهم و فراگیر هستند که نامگذاری یک روز در سال بتواند به تخفیف و ساماندهی بخشی از آنها بپردازد.

موضوع فراتر از اینها بود ، کمتر از یک دهه روز سلامت مردان به هفته سلامت مردان ارتقا یافت و کم کم توجه همه دستگاه های دولتی و عمومی ، انجمن های تخصصی و سمن ها و خیریه و موسسات بهداشتی درمانی و … به موضوع سلامت مردان معطوف شد .

منتهی مراتب آنچه در تمام طول یک دهه گذشته از شکل گیری ایده نام گذاری روز ملی سلامت مردان تا کنون اتفاق افتاده تاثیر چندانی بروضع عمومی سلامت مردان جامعه در معنای عام نگذاشته است  .

به طنز باید گفت اگر مردان این سرزمین در هر حوزه دیگری ظالم باشند ، این حوزه یعنی حوزه سلامت مردان دقیقا حوزه ایی است که باید پذیرفت مردان در آن شدیدا مظلوم واقع شده اند.

حوزه سلامت مردان همیشه به دلایل متعددی که ذکر برخی از آن ها در این مطلب خواهد آمد ، همیشه در حاشیه بوده و باید پذیرفت نام گذاری یک روز و یک هفته " حداقل در ۱۰ سال گذشته" نتوانسته کاری برای آن انجام دهد.  

همین هفته سلامت مردان هم دقیقا در زمانی واقع شده که هیچکس اصولا حواسش به سلامت خودش هم نیست چه برسد به سلامت مردان ، همه چیز تحت تاثیر روزهای پایانی سال و آغاز سال نوست. خود مردان هم درگیر مشکلات تمام نشدنی سال جاری و هزینه های سرسام آور مراسمات سال نو هستند .

درباب مظلومیت مردان در حوزه سلامت ذکر همین جمله معترضه بس که " نیمی از مرگ های زودرس مردان در ایران قابل پیشگیری است " ولی متاسفانه پیشگیری صورت نمی گیرد .

آمار وحشتناکی است ، نیمی از مردان ایرانی در اثر ابتلا به سرطان و سایر امراض مهلک وابسته به جنس غیر لطیف در حالی می میرند که امکان نجاتشان در سرتاسر کشور حتی استان های کمتر برخوردار فراهم است .

بیایید از منظر دیگری به موضوع نگاه کنیم : ( گاهی و البته نه در همه موارد ) انقدر گرفتاری های مادی و معنوی مردان در جامعه زیاد است که مردان هیچ مجالی برای رسیدگی به مشکلات سلامت خود نمی یابند .

درباره سلامت زنان و کودکان و نوجوانان و جوانان و غیره و ذالک سال ها گفته شده و می شود و عموما مخاطب همه این جمله گفته ها خود مردان هستند . چون در حقیقت کسی که باید توجه اش به سلامت زنان و وکودکان و دختران و پسران و … جلب شود و برای این موضوع هزینه کند و وقت بگذارد خود پدر و مرد خانواده است . ولی انگار درباره سلامت خود مردان و پدران دیگر گوش شنوایی نیست . یعنی دیگر گوش شنوا مجالی برای شنیدن نداشته یا ته جیب چیزی برای هزینه کردن در موضوع سلامت مردان نمی ماند .

مردان امروز انقد حواسشان به کرایه و و خرج و برج خانه ، هزینه ایاب و ذهاب  و شهریه این دانشگاه و آن دانشگاه و این کلاس و آن کلاس و پول توی جیبی این و آن و روز زن و دختر و پسر نوجوان و و تولد و سالگرد و چه و چه بوده که حواس شان کاملا از موضوع سلامت شان پرت شده و روز و هفته سلامت شان در روزهای پایانی سال بین هزار جور گرفتاری جور و واجور گم شده است .

درست است که بی مبالاتی و بی دقتی نسبت به همه چیز من جمله موضوع سلامت  اصولا یک صفت مردانه و دقیقا در مقابل صفت حواس جمعی زنانه است  و در جامعه مردانی هم هستند که در عین شرایط مناسب مالی و زندگی صرفا به علت همین بی خیالی  و سهل انگاری اسیر کشنده ترین سرطان ها آنهم در پیشرفته ترین مراحل شان می شوند. لیکن همه می دانیم شرایط اقتصادی و گرفتاری های خاص جامعه امروز بیشترین و بدترین تاثیرات را روی سلامت مردان گذاشته است .

از مردانی که صرفا بواسطه بی مبالاتی موضوعات مرتبط با سلامتی خود را دست کم می گیرند که بگذریم به مردان پرشماری می رسیم که سال های سال را با یک دست کت و شلوار به سر می رسانند و در طول همه این سال ها کادوی روز زن و مادرزن و دختر و این بچه و آن بچه را حتی یکبار به تاخیر نمی اندازند ، یعنی نمی توانند به تاخیر بیاندازند چراکه سنگ زیرین آسیاب اصولا نمی تواند خودش را از زیر بار آسیاب بیرون بیاورد ، سنگ زیر آسیاب ساخته شده تا تمام سنگینی ها و کم و کاستی ها را تحمل کند و این ماهیت مرد است .

هستند مردان پرشماری که از پولی که قرار است یا می تواند صرف پایش سلامتی شان بشود خرج فلان کلاس غیر واجب و فلان کادو و بهمان آرایشگاه و چه و چه را می پردازند .

عمده این مردان که حداقل بخش بزرگی از پدرهای جامعه امروز ما را هم تشکیل می دهند برای دکتر رفتن این بچه و آن بچه و خانوم و مادر و خواهر و وقت میگذارند و هزینه می پردازند و لیکن تمام سهم شان از ویزیت شدن اینست که زمانی که می روند داروی همان عزیزانی که ذکر شد را بگیرند تمام مشکلات سلامتی شان را که حتی فرصت فکر کردن به شان را هم نداشته اند از شاگرد داروخانه چی می پرسند و معلوم نیست فرصتی و مجالی و پولی حتی برای عمل به همان توصیه شاگرد داروخانه چی داشته باشند یا نه .

باز تاکید می کنم سهل انگاری در پیگیری موضوعات مرتبط با سلامتی یک صفت بیشتر مردانه است و اصولا بی مبالاتی و و به سادگی گذشتن از کنار هر چیزی گذشتن یک صفت مردانه است که اگر نمی بود مردان نمی گذاشتند هفته مرتبط با سلامتی شان بیفتد دقیقا شب سال نو !

مردان نسبت به موضوع سلامت خود مثل خیلی موضوعات دیگر بی خیال و بی توجه اند و و شاید به همین دلیل است که میزان رفتارهای پر خطر در بین آقایان بیشتر است . ولی بهر جهت و مجددا باید تاکید کرد مشکلات زندگی امروزی وقت و پولی برای پیگیری موضوعات مرتبط با سلامت مردان باقی نگذاشته است .

بنظرمیرسد در این زمینه هم باید دست به دامن بانوان مدیر و مدبر این روزهای جامعه شد که اصولا این توان را دارند که با حداقل حقوق و درآمد زندگی های پرهزینه امروزی را مدیریت کنند و با همان نوع مدیریت یک جایی هم برای موضوعات مرتبط با سلامت مردان باز کنند وقت بگذارند ، یادآوری کنند و پیگیری کنند که یادآوری و پیگیری و پایش مشکلات مردان ، امروز لابلای انبوه مشکلات مردان سخت کوش و کم سر و زبان این دوره فراموش شده است .

امروز متاسفانه قربانی اول مرگ و میر های ناشی از مشکلات قلبی و عروقی مردان هستند ایضا قربانی اول حوادث ترافیکی و تصادفات ، بماند که سرطان های مردانه نظیر پروستات و امثالهم رو به افزایش بوده و سایر سرطان های دیگر دستگاه گوارش  و پوست و غیره و ذلک بیشتر از میان مردان قربانی می گیرند .

این تازه ملموس ترین شکل سلامت است و اگر بنا باشد به سلامت مردان در معنای تام و تمام آن  نگاه شود و صحبت از سلامت روان با همه گستردگی اش به میان آید کار به مراتب سخت تر می شود .

باید پذیرفت که متاسفانه بخش عمده ایی از معتادان مرد هستند و این بیش از هرچیز ناشی از آنست که اصولا مردان به طور نسبی و به لحاظ شاخص های سلامت روانی در وضع مناسبی نیستند .

همانطور که عرض شد بنظر کار کار همه اعضا خانواده است که همانطور که همیشه زیر سایه و حمایت چتر هستند هوای چتر را هم داشته باشند .

سیدرضامیرحسینی
                                                                                                                                              

کد خبر: # 149512041843

دیدگاهتان را بنویسید