دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو :

مراقب مصرف درست داروهای سالمندان باشید

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو درباره نحوه مصرف  درست داروها به سالمندان توصیه هایی را بیان نمود.

به گزارش صبای سلامت ، فاطمه سلیمانی، دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو  " ایفدانا "،   درباره نحوه مصرف  درست داروها به سالمندان توصیه هایی را بیان نمود.

وی افزود: در ابتدا سالمندان باید داروهای خود را بشناسند و از پزشک یا داروساز خود در مورد داروهایشان اطلاعات (نام دارو، علت تجویز دارو، نحوه مصرف دارو، شرایط نگهداری، تداخل با سایر داروها و …) را کسب کنند. همچنین  داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنند.


دکتر سلیمانی اظهار داشت: دیگر مواردی که سالمندان باید برای مصرف دارو رعایت نمایند این است که،  داروهایی  را که برای دیگران تجویز شده است، مصرف نکنند.
–  اگر فکر می کنند برای متوجه شدن یا به خاطر سپردن تمام گفته های پزشک به کمک نیاز دارند، می توانند به همراه یکی از بستگان یا دوستان خود به پزشک مراجعه نمایند.
–  از داروهای مصرفی خود شامل داروهای با نسخه یا بدون نسخه، مکمل ها، داروهای گیاهی و … لیست تهیه کرده و  این لیست را به افراد دخیل در درمان خود شامل پزشک، دندانپزشک، داروساز و … نشان دهند. یک کپی از این لیست را در خانه و یک کپی از آن را به همراه داشته باشید. این لیست بهتر است شامل نام دارو،  نام پزشک تجویز کننده دارو، دلیل تجویز دارو، مقدار و زمان مصرف دارو باشد.
–  درصورتی که پزشک در زمان مصرف دارو برای آنها تست های آزمایشگاهی نوشته است، در زمان گفته شده آزمایشات لازم را انجام دهند و نتایج آن را به پزشک اطلاع دهند.
–  درصورتی که خواندن دستورات دارویی یادداشت شده روی دارو در داروخانه برای آنها مشکل است، از داروساز بخواهند با خط درشت تر دستورات پزشک را برایشان یادداشت کند.
–  هر زمان که در خصوص مصرف داروی خود دچار مشکل شدند و یا از عوارض ناشی از مصرف دارو نگران گردیدند حتما موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارند، زیرا پزشک ممکن است داروی آنها را تغییر دهد.
–  از یک راهکار برای یادآوری زمان مصرف دارو استفاده کنند. از انچا که برخی افراد از جدول، تقویم یا جعبه های مخصوص دارو برای یادآوری زمان مصرف دارو استفاده می کنند، در این زمینه از پزشک یا داروساز راهنمایی بگیرند.
–  قرص ها را نجوند یا خرد نکنند یا نشکنند، مگر اینکه پزشک یا داروساز به آنها اجازه این کار را داده باشند یا روی برچسب قرص‌ها ذکر شده باشد.
–  اگر در بلع داروهای جامد و یا دربه خاطر سپردن زمان مصرف دارو مشکل دارند، به پزشکشان اطلاع دهید.
–  داروها را در محل خنک، دور از نور و دور از رطوبت نگهداری نمایند.
–  قانون کلی: نگهداری دارو طبق شرایط ذکر شده روی جعبه دارو است.
–  از نگهداری داروها در یخچال بپرهیزند، مگر اینکه پزشک یا داروساز به آنها گفته باشد یا روی برچسب دارو ذکر شده باشد
–  برای پرهیز از بروز اشتباه، داروها را در تاریکی مصرف نکنند و از برداشتن داروی درست مطمئن شوند.
–  تاریخ انقضای داروها را بررسی و داروهای تاریخ گذشته را با روش مناسب و با راهنمایی داروساز معدوم نمایند.
–  دارو را به دلیل صرفه جویی در هزینه ها به صورت ناقص مصرف نکنند. در این مورد با پزشک یا داروساز صحبت کنند، ممکن است امکان تجویز دارویی با هزینه کمتر برای آنها وجود داشته باشد.
–  برای دریافت داروهایی که نیاز به ارائه نسخه ندارند، حتما از داروساز (مسئول فنی ) مشاوره بگیرند.

 

کد خبر: # 149511131343

دیدگاهتان را بنویسید