یک مدرس دانشگاه تاکیدکرد:

لزوم توجه به امر آموزش در جهت کاهش سوانح و حوادث

توجه به آموزش و فرهنگ‌سازی ضروری است و باید آموزش‌های هدفمند در مورد مسائل مرتبط با حوادث را برای ارتقای فرهنگ ایمنی جامعه، در بین عموم مردم و آموزش‌های تخصصی را در بین نیروهای امدادی وخدماتی، نهادینه و تقویت کرده و بصورت پیوسته و مستمر در کشور اجرا کرد و نباید این امر مهم، حیاتی و موثر را هرگز فراموش کرد.
به گزارش صبای سلامت، دکتر ریحانه احمدی دهکاء، دکتری علوم سیاسی و روابط بین الملل و مدرس دانشگاه فرهنگیان  با بیان این مطلب افزود: ضروری است دولت، از مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی و حمایت از مراکز دانش بنیان مرتبط با سوانح و حوادث حمایت بیشتری کرده، تا علاوه بر توسعه و تقویت تجهیزات و زیرساخت‌ها برای مطالعه و تحقیق در زمینه انواع حوادث، عوامل تشدید اثرات خطر، مناطق پرخطر، راهکارهای آمادگی و پیشگیرانه مؤثری ارائه کنند.
وی ادامه داد: آموزش و آگاه سازی کودکان نسبت به سوانح و حوادث یک امر مهم در ارتقای فرهنگ سازی عمومی در پیشگیری از این مساله تلقی می شود از این رو می‌توان گفت نقش آموزش و پرورش در فرهنگ سازی موثر و غیرقابل انکار است.
احمدی دهکاء در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال از آنجایی که بسیاری از دوستداران شنا قاعده و روش درستی را از شنا را آموزش ندیده اند و تنها با تکیه بر اعتماد به نفس کاذب، خود را به جریان شتابان رودخانه ها و دریا می سپارند، متاسفانه در اکثر مواقع با غرق شدن جان خود را از دست داده و تیتر خبری رسانه های مختلف می شوند.
وی تصریح کرد: متاسفانه افرادی که اقدام به شنا در مسیر رودخانه‌ها می‌کنند به این نکته توجه ندارند که پیش آمدن اینگونه حوادث تاثیرات روحی، روانی بسیار شدیدی را برای خانواده فرد غرق شده رقم می زند که با هیچ چیز قابل جبران نیست. از این رو باید تلاش بیشتری برای آگاه سازی خانواده‌ها برای جلوگیری از این دست حوادث تلخ در دستور کار قرار گیرد.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ سازی،‌ ارائه شفاف آمار و تلفات ناشی از برخی از این حوادث موضوعی است که بیش از گذشته باید به آن پرداخته شود، گفت: چرا که برخی افراد به رغم تمامی هشدارها و وجود تابلوهای راهنما در اثر بی توجهی خاطره گردش یک روز در طبیعت را به کام خود و خانواده شان تلخ می کنند. از این رو این مهم باید برای همگان زنگ خطری باشد تا با توجه به هشدارها از شنا کردن در مناطق ممنوعه که خطر غرق شدگی را به همراه دارد پیشگیری کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: ایجاد کارگروه های آموزش کاربردی در جهت کاهش سوانح که مهمترین نکته با توجه به زلزله خیز بودن کشورمان است یکی از راه کارهای موثر در این حوزه تلقی می شود که البته باید از کارستادی خارج شده و به صورت کاملا برنامه ریزی شده انجام گردد
احمدی دهکاء در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت ادامه داد: بطوری که با تعیین جایگاه، شفاف‌‌سازی وظایف و مسؤولیت‌های دولت، بخش خصوصی، تشکل‌های مردم‌نهاد و عموم مردم در سطوح مختلف ملی، استانی، شهرستانی، شهری و روستایی، باید همه اقشار مردم در این زمینه احساس مسؤولیت کرده و پاسخگو باشند و هر کسی در هر جایگاه و مقامی به عنوان یک ایرانی موظف است، بکوشد با حوادث و راه‌های مؤثر کاهش تلفات و خسارت ناشی از آن آشنا شده و علاوه بر مشارکت، اجرایی کردن و بکارگیری راهکارهای مناسب، آموخته‌های خود را نیز به دیگران بیاموزد.
وی در ادامه گفت: باید امور و برنامه‌های چرخه‌ کامل مدیریت بحران (یعنی تمامی مراحل آن) در سطح کشور مدنظر مردم و دولت قرار گیرد و نباید تنها به یک جنبه‌ آن مثلاً امور مقابله‌ای و امداد و نجات پس از حادثه توجه کرد و از طرفی باید مرتباً امور مرتبط با بحران به روز شده و در مقاطع زمانی مختلف (کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت) برای بهبود و مصونیت هر چه بیشتر مردم در شهرها و آبادی‌های کشور برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.
احمدی دهکاء توجه بیشتر به آمادگی و انجام اقدامات پیشگیرانه بیشتر و موثرتر برای کاهش اثرات حوادث در کنار مقابله (امداد و نجات)، بازسازی و بازتوانی اجتناب‌ناپذیر است، گفت: بهترین نوع و شیوه‌ آموزش در مورد سوانح طبیعی از جمله زلزله ، ایجاد ذهنیت مبتنی بر ضرورت توجه به ارتقاء ایمنی، استانداردسازی، پیشگیری و آمادگی در تک تک افراد جامعه است، که در این زمینه در کشور خلأهای فراوانی دیده می‌شود
وی ادامه داد: به طور نمونه باید به امور آموزش مهارت‌های ساخت و ساز درست و اصولی، برای معماران، بناها، کارگران ساختمانی توجه‌ ویژه کرد، در حوادث برخی نوعی ترس همراه با انتظار را تجربه می‌کنند و برخی نوعی آمادگی و توان مهار اثرات منفی آن را تدارک می بینند، عملکرد گروه دوم قابل تحسین و پیگیری است.
این مدرس دانشگاه در پایان اظهارداشت: رعایت حداقل استاندارد ایمنی در ساخت و ساز، باعث کاهش بسیار زیاد خسارت و تلفات می‌‌شود.

یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

کد خبر: # 149607023709

دیدگاهتان را بنویسید