در گفتگو با نویسنده کتاب «الگوی تعالی نظام بانکداری» مطرح شد

رفع نقایص موجود و موانع رسیدن به بانکداری اسلامی

مدل های سرآمدی و تعالی در پی تشریح و تبیین ویژگی ها و مشخصات سازمان های برتر در فرآیندی مقایسه ای و رتبه بندی نسبت به یکدیگر هستند .

به گزارش صبای سلامت، دکتر محمد رضا راضی، نویسنده کتاب «الگوی تعالی نظام بانکداری» با بیان این مطلب افزود: مدل ارائه شده در این نوشتار نیز در پی آن است تا برای شرایط خاص کشور، ویژگی های برتری و سرآمدی بانک ها را در بعد بانکداری اسلامی تشریح و تبیین نموده و از این طریق امکان انجام ارزیابی های درون سازمانی و ارزیابی بانک ها بین یکدیگر را بر اساس میزان برخورداری از معیار ها و شاخص های مربوطه فراهم کند.

وی با بیان اینکه هر چند رقابت در میان بانک ها در جهت سودآوری و جذب بازار و مشتریانِ بیشتر، لازم به نظر می رسد، لکن از آن لازم تر رقابت در حوزه رسالت و ماموریت اصلی آنان با توجه به اصول مطرح در بانکداری اسلام ی است، ادامه داد: طراحی الگوی ایجاد رقابت در بانکها به منظور سرآمدی در حوزه بانکداری اسلامی می تواند نقطه شروعی در جهت رفع نقایص موجود و موانع رسیدن به بانکداری واقعاً الگوی ارائه شده در این نوشتار ابزاری جهت ارزیابی، ایجاد رقابت و همچنین رتبه بندی بانک ها بر اساس میزان انطباق عملکرد آنان با

اصول بانکداری اسلامی است .

نویسنده کتاب «الگوی تعالی نظام بانکداری»  ادامه داد: مدل تعالی بانکداری اسلامی در پی آن است تا برای شرایط خاص کشور، ویژگی های برتری و سرآمدی بانک ها را در بعد بانکداری اسلامی تشریح و تبیین نموده و از این طریق امکان انجام ارزیابی های درون سازمانی و ارزیابی بانک ها بین یکدیگر را براساس میزان برخورداری از معیار ها و شاخص های مربوطه فراهم کند.

راضی در ادامه تاکید کرد: طراحی الگوی ایجاد رقابت در بانک ها به منظور سرآمدی در حوزه بانکداری اسلام ی می تواند نقطه شروعی در جهت رفع نقایص موجود و موانع رسیدن به بانکداری واقعاً اسلامی باشد . این رویکرد ضمن تقویت بنیان نظارتی بر عملکرد بانک ها، موجب ایجاد رقابت بیشتر در رعایت اصول بانکداری اسلامی در میان بانک ها می گردد.

نویسنده کتاب «الگوی تعالی نظام بانکداری» در پایان اظهارداشت: الگوی ارائه شده در این نوشتار ابزا ری جهت ارزیابی، ایجاد رقابت و هم چنین رتبه بندی بانک ها براساس میزان انطباق عملکرد آنان با اصول بانکداری اسلامی است . فقدان اعمال نظارت شرعی مناسب بر عملکرد بانک ها توسط مراجع ذی صلاح، هم چنین عدم وجود نظام خود ارزیابی در حوزه تطبیق با قوانین و مقررات، اهمیت تبیین الگوی تعالی بانکداری اسلامی را دو چندان نموده است.

 

کد خبر: # 149609254305

دیدگاهتان را بنویسید