رویدادهای خبری روی موج سلامت

 رادیو سلامت شبکه‌ای است که هرروز در کنار مردم در خانه، خیابان، کوچه و بازار با توصیه‌هایش به تغذیه نگاه ویژه دارد، سلامت روان را فراموش نمی‌کند و به سلامت اجتماعی اهمیت داده در عین حال سلامت جسم را هم در راس برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی‌اش قرار داده است.
به گزارش صبای سلامت؛ در این راستا یکی از رسالت‌های رادیو سلامت، آموزش و اطلاع‌رسانی درخصوص سلامت فردی و اجتماعی است و از این‌رو برنامه‌سازان گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت در تلاشند در برنامه «ره‌آورد» که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ به مدت ۶۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۲ مگاهرتز می‌رود، با حضور مسئولان و کارشناسان اخبار و موضوعات مهم روز سلامت را مورد بحث و تحلیل قرار دهند تا در مسیر ارتقای سطح آگاهی مخاطبان گامی مؤثر بردارند.

*** به‌روز بودن و موثق بودن اخبار

حسین فنایی، تهیه‌کننده برنامه ره‌آورد است. او دانش‌آموخته مبانی فقه و الهیات و فعال محیط‌زیست است و از سال ۷۲ به رادیو راه یافته و از سال ۸۹ در رادیوسلامت مشغول برنامه‌سازی است. فنایی تهیه‌کنندگی آثاری همچون «سپهر دانش»، «پشت پلک صبح»، «صبح و زندگی»، «آرام جان»، «یادیاران»، «شوق انتظار»، «سفره ایرانی» و ویژه‌برنامه‌های مختلف را در کارنامه هنری خود دارد.
او درباره ویژگی‌های برنامه می‌گوید: رویکرد برنامه اطلاع‌رسانی و گفت‌وگو درباره اخبار روز و همایش‌های حوزه سلامت اجتماعی است. همیشه در طول هفته چند همایش یا کارگاه آموزشی مرتبط با سلامت با زیرمجموعه‌های مختلف برگزار می‌شود و هدف ما اطلاع‌رسانی برای مخاطبان رادیو سلامت است. بخشی از منابع ما خود سازمان‌های مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت هستند. سوای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ سازمان محیط زیست، دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزارت علوم و موسسه‌های مرتبط با موضوعات سلامت اجتماعی نیز اخبار مرتبط با سلامت را برای ما ارسال می‌کنند. بخش دیگری از منابع روزمره ما مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر هستند. انتخاب خبرها هم به شکل روزانه است و براساس اهمیت برای اطلاع رسانی آنها را دسته‌بندی می‌کنیم که امیدوارم مورد توجه شنوندگان قرار بگیرد.
وی درباره این‌که برای جذابیت و تاثیرگذاری برنامه چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، هم می‌گوید: سعی کردیم با ارائه اخبار موثق و به‌روز که بنا به اهمیتش برای مخاطب تهیه شده‌است اعتماد مخاطب را جلب کنیم و با دعوت از کارشناسان حوزه‌های مختلف موضوعات گوناگون برنامه را پیش ببریم.
واقعیت این است که هدف اصلی ره‌آورد اطلاع‌رسانی است و ذات این کار به‌روز بودن و موثق بودن آن است. بخشی از سختی کار ما به حضور کارشناسان و مدیران مربوطه برمی‌گردد که همواره در دسترس نیستند، گاهی پیرو موافقت قبلی صحبت نمی‌کنند یا به تلفن‌شان پاسخ نمی‌دهند و ناچار دچار کمبود تنوع در بخش‌های خبری می‌شویم.

*** اجرای پرمحتوا و صمیمی، برنامه را پرشنونده می‌کند

فیروزه آدابی از سال ۷۹ در معاونت خبر با گویندگی خبر کارش را آغاز کرده و پس از آن با اجرا در شبکه جام‌جم بیشتر شناخته شده است. وی با افتتاح رادیو سلامت این رادیو را برای اجرا انتخاب کرده و علاوه بر اجرا، سردبیری برنامه‌های «کوچه سلامت» و «عصرتون سلامت» را به عهده داشته‌است. هرچند مخاطبان رادیو سلامت این مجری را سال‌ها با برنامه صبحگاهی می‌شناسند، اما مسابقه «اف ام۱۰۲» را باید از معروف‌ترین برنامه‌های این مجری دانست که با قدمت ده سال یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های این شبکه رادیویی به شمار می‌رود. وی که اجرای برنامه ره‌آورد را برعهده دارد، دانش‌آموخته میکروبیولوژی و کارشناس ارشدمدیریت بهداشت و ایمنی محیط‌زیست و در حال سپری کردن مقطع دکترا در این رشته است. او دانش مجری را از متنی که می‌خواند و با آن در ارتباط است مهم دانسته و می‌گوید: زمانی که مجری از موضوع ارائه شده دانش کافی داشته باشد تهیه‌کننده هم با طیب خاطر برنامه‌اش را روی آنتن می‌فرستد و این دو در کنار هم به جذابیت و کیفیت برنامه کمک می‌کنند. خصوصا در مورد برنامه‌های سلامت‌محور و پزشکی نمی‌توان انتظار داشت که مجری از دانش کافی بهره نبرد و بتواند اجرای فی‌البداهه یا صمیمانه‌ای داشته باشد.
آدابی مهم‌ترین ویژگی مجری را مدیریت بحران می‌داند و می‌افزاید: در‌ کنار قابلیت بداهه گفتن و مدیریت برنامه را در حضور مهمان در دست گرفتن، مجری باید باهوش باشد و بتواند اشتباهات کارشناس یا مهمان را بدون ایجاد استرس رفع کند. در این میان اگر مجری دانش لازم را هم در حوزه مورد بحث داشته باشد می‌تواند یک مبحث آموزشی شیرین را هم ارائه دهد.
مجری ره‌آورد با اشاره به این نکته که یک گوینده خوب می‌تواند برنامه متوسط یا حتی ضعیفی را با اجرای پرمحتوا و صمیمی پرشنونده ارائه کند، می‌گوید: علاقه به موضوع مورد بحث، برنامه‌ریزی دقیق با استفاده از تحقیق و پژوهش در کنار صمیمیت مجری می‌تواند موفقیت یک مجری را به همراه داشته باشد.
آدابی مهم‌ترین ویژگی اجرا را در این برنامه به‌روز بودن آن دانسته و می‌گوید: پوشش خبری موضوعات مختلف در حوزه‌های محیط‌زیست، دارو، ایمنی در محیط زندگی و شهری و… برای همه مخاطبان لازم است و همین رویکرد مخاطبان زیادی دارد.

کد خبر: # 149603273221

دیدگاهتان را بنویسید