رئیس انجمن قیر ایران :

رقابت ناسالم دلیل بی کیفیتی آسفالت‌های کشور

تاجیک گفت: بیش از ۵۰ کمپانی رقابت می کنند لذا با توجه به اینکه نمی توانند هزینه ها را بپوشانند کیفیت را پایین می آورند.

به گزارش صبای سلامت ، حسن تاجیک، رئیس انجمن قیر ایران ، درباره کیفیت قیر مصرفی در کشور گفت: قیر نقش اساسی در جاده‌سازی و بخصوص روکش دارد به طوری که  5 درصد از هزینه یک جاده معمولی و بیش از  50 درصد کیفیت آن به قیر بستگی دارد.

وی با بیان اینکه قیر نقش مهمی در کیفیت و زیبایی جاده دارد، افزود:  میزان کشسانی و یا الاستیسته از جمله عواملی هستند که در کیفیت قیر نقش اساسی دارند زیرا در صورت نبود این خاصیت بر اثر فشارهای نقطه ای که به آسفالت وارد می شود، از هم باز می شوند.

تاجیک با اشاره به اینکه درجه خلوص نیز در کیفیت قیر از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: قیر باید ۹۹٫۸ درصد خالص باشد و برای این منظور ماده اولیه یا VB ، وکیوم باتون، نوع نفت خامی که با آن قیر درست می شود و فرایند تولید در پالایشگاه اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: بعد از سال ۹۲ که کمپانی های قیرسازی از پالایشگاه ها جدا شده و VB را بیرون آوردند، با اضافه شدن مواد افزودنی درجه خلوص قیر نیز پایین آمد یعنی مواد ناخالص وارد آن شد که باعث گسستگی در مولکول قیر می شود و در نتیجه زمان اختلاط با سنگ، قدرت چسبندگی آن پایین می آید، سنگ ها از هم جدا می شوند و آسفالت به هم نمی چسبد.

رئیس انجمن قیر ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر آسفالت ها با قیرهای نامرغوب، یک بار مصرف شده اند، بیان کرد: بیش از ۵۰ کمپانی رقابت می کنند لذا با توجه به اینکه نمی توانند هزینه های تولید را بپوشانند کیفیت را پایین می آورند.

وی افزود: تعداد واحدهای تولید قیر که بیرون پالایشگاه‌ها تاسیس شده و قیر با کیفیت تولید می کنند به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

تاجیک خاطرنشان کرد: فرایند ساخت جاده ها باید کنترل شود تا عمر جاده با آسفالت خوب افزایش یابد و در این رابطه باید توجه شود که آیا همان باری که از یک کارخانه با تولید قیر مرغوب خارج می شود به مقصد می رود و یا محموله به مبادی صادراتی رفته و با قیر نامرغوب جایگزین می شود.

کد خبر: # 149601152374

دیدگاهتان را بنویسید