به بهانه پذیرش استعفای دسته جمعی هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛

رفع مشکل با پذیرش استعفا

صبای سلامت – همین چند ماه پیش بود که جمعی از پزشکان فول تایم و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در اعتراض به شرایط نا مناسب کاری و بی توجهی به مطالبات آنان به صورت دسته جمعی استعفا دادند. ده تن از پزشکان فوق تخصص دانشگاه علوم پزشکی به شرایطی معترض هستند که در برخی از موارد فقط در استان آذربایجان غربی وجود دارد و اقدامات و سیاست هایی است که در این استان اعمال می گردد و بهت آور این که امروز در اقدامی عجیب رئیس دانشگاه علوم پزشکی بجای رفع مشکل و رسیدگی به مطالبات آنان اقدام به پذیرش استعفای این پزشکان معترض نمود. اقدامی نسجیده که می تواند بار علمی دانشگاه را پایین و حتی به کیفیت آموزشی لطمات جبران ناپذیری وارد کند.
پزشکان فول تایم ( تمام وقت ) دانشگاه علوم پزشکی تعهد دارند که تا ساعت ۴ بعد از ظهر در دانشگاه خدمت کنند. اما نکته جالب توجه و بسیار بحث بر انگیز در این مورد این است که بعد از این ساعت ، یعنی زمان خارج از تعهد ،این پزشکان حق ندارند که بیمار ویزیت کنند و از دایر کردن مطب برای ویزیت بیماران منع شده اند. طنز تلخ این سیاست گذاری و مدیریت عجیب در این نکته نهفته است که آنها بعد از اتمام ساعت کاری می توانند هر شغل دیگری داشته باشند، مثلا مسافر کشی کنند، یا به عنوان مشاور املاک فعالیت داشته باشند ، در خرید و فروش خودرو، باز کردن بوتیک یا سوپر مارکت و هر شغل دیگری فعالیت کنند الا آن شغلی که در آن تخصص دارند یعنی طبابت.

آن هم در استانی که در برخی از این رشته ها نیاز مبرم به وجود پزشکان فوق تخصص به شدت احساس می شود و همین امروز هم در شهرستان ارومیه ( مرکز استان آذربایجان غربی ) در بسیاری از مطب ها برای ویزیت بیماران نوبت دهی های یک تا سه ماهه صورت می گیرد. سوال اینجاست در چنین شرایطی که نیاز به پزشکان متخصص و فوق تخصص در این استان احساس می شود چرا از ویزیت بیمار توسط این پزشکان در زمان فراغت از تعهد ممانعت می گردد؟

و آیا این امر با منطق سازگار و به نفع مردم استان است؟ و اصولا پذیرش استعفای پزشکان از سوی رئیس علوم پزشکی دانشگاه ارومیه بجای تلاش برای پاسخگویی به این مطالبه به حق و صد البته نیاز ضروری جامعه با کدام استدلال عقلی پذیرفتنی است و هزینه های جانبی آن بر دوش چه کسانی و کدام طبقه از مردم نهاده می شود؟
اهمیت بحث سلامت مردم و حوزه درمان بر هیچ کس پوشیده نیست و دامنه اقدامات نسنجیده در این حوزه نه تنها گسترده بلکه می تواند عواقب بسیاری ایجاد و مشکلات عمده ای را برای مردم تحمیل کند. اینکه در مقابل سوال پزشکان معترض مبنی بر اینکه ما بعد از فراغت از زمان تعهد کاری چه کار بکنیم گفته شود که به دنبال یک ” شغل آبرومندانه ” باشید نیز بر تلخی این اقدامات می افزاید.
حال پرسیدنی است عدم حمایت از این منابع علمی ، متخصصان و پزشکان کشور که هزینه های زیادی برای پرورش آنان صرف شده است آیا زمینه را برای فرار مغزها فراهم نمی کند؟ و یا اینکه عدم بهره گیری حداکثری از این توان علمی آیا اتلاف بیت المالی نیست که صرف پرورش این نخبگان در دانشگاههای کشور شده است تا در زمان مناسب از آنان برای توسعه کشور، خدمت به مردم استفاده شود؟

در این مورد خاص ممانعت از دایر کردن مطب و ویزیت بیمار در شرایط نیاز ضروری استان به پزشک ،همانگونه که ذکرش رفت ، آیا مانع از بهره گیری “حداکثری ” از سرمایه ها و داشته ها تلقی نمی شود و محروم ساختن مردم از دارایی های انسانی و حرفه ای کشورشان قلمداد نمی گردد؟
در نتیجه ی چنین بی توجهی ها به سرمایه های علمی کشور است که بحث های مهمی چون فرار مغزها ، عدم بهره وری ” حداکثری” از داشته ها و منابع ، حمایت از نیروها و توان علمی کشور مطرح و آسیب های عمده در این خصوص تولید می گردد. بی مهری به سرمایه های علمی کشور زمینه های توسعه و بهره مندی از دارایی ها و برخورداری مردم از درختان در زمان بار دهی را می خشکاند و دود آن به چشم کشور و مردمی می رود که نیازمند بهره مندی از این سرمایه هایشان هستند.

به نظر راقم این سطور پذیرش استعفای این پزشکان بجای رسیدگی به مطالبه آنها در گام نخست و ممانعت از دایر کردن مطب و ویزیت بیمار در زمان خارج از تعهد کاری به دانشگاه ، در مرتبه بعدی، در ساده ترین حالت می تواند یک بد سلیقه گی مدیریتی باشد.

اقدامی که می توانست با اتخاذ رویکرد مدبرانه به نفع دانشگاه علوم پزشکی، پزشکان و مردم استان آذربایجان غربی تمام شود به یک مشکل عمده تبدیل گردیده است که امید آن می رود تا فرصت از دست نرفته در این اقدام یعنی پذیرش استعفای دسته جمعی ده تن از اعضای هئیت علمی دانشگاه تجدید نظر شده و در گام بعدی با رسیدگی به مطالبات به حق آنان و صدور مجوز برای دایر کردن مطب ، مردم نیز از این حیث منتفع گردد.
ابوذر غلام نژاد

 

کد خبر: # 149703155130

دیدگاهتان را بنویسید