مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس

حضور بموقع اورژانس گامی در کاهش کشته های حوادث ترافیکی

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس گفت: حضور بموقع اورژانس در صحنه تصادفات و حوادث رانندگی نقش تعیین کننده ای در کاهش کشته های ناشی از این حوادث دارد.

به گزارش صبای سلامت، محمد جواد مرادیان، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس با بیان این مطلب افزود: بر اساس تحقیقات جهانی ۳۰ درصد کشته های حوادث ترافیکی در دم و در سر صحنه تصادف جان خود را از دست می دهند که طبیعتا حضور بموقع اورژانس و دیگر تیم های امدادی هیچ کمکی به آنها نمی کند.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ درصد هم هستند که در حوادث رانندگی و ترافیکی آسیب جدی و خاصی ندیده اند و چنانچه توسط اورژانس یا به هر شکل دیگری به مراکز درمانی اعزام شوند دچار مشکل خاصی نخواهند شد؛ اما حدود ۳۰ درصد از کسانی که در سوانح ترافیکی دچار آسیب های جدی می شوند چنانچه اورژانس بموقع در صحنه حاضر شود می توان از فوت یا وارد آمدن عوارض جانبی به آنها جلوگیری کرد.

مرادیان ادامه داد: بنابراین هرچه تعداد فوتی های حوادث ترافیکی کاهش پیدا کند ۳۰ درصد آن کاهش را می توان به حضور بموقع اورژانس نسبت داد.

وی میانگین جهانی حضور اورژانس در صحنه حوادث ترافیکی در شهرها را هشت دقیقه و در جاده ها ۱۰ دقیقه دانست و افزود: هم اینک میانگین حضور تیم های اورژانس فارس در صحنه حوادث درون شهری (بجز کلانشهر شیراز) حدود پنج و نیم دقیقه است که این زمان در کلانشهر شیراز با توجه به برخی مشکلات از جمله ترافیک حدود ۱۰ دقیقه است.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس درباره امکانات و زیرساخت های این مجموعه نیز گفت: اورژانس فارس تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، فسا، جهرم، لار و گراش ۱۸۰ پایگاه اورژانس دارد.

وی افزود: علاوه بر این امکان برقراری تماس با مرکز ۱۱۵ از طریق ۱۳ مرکز در استان فراهم است.

وی در پایان اظهار داشت: در کنار فعالیت سه فروند بالگرد اورژانس در فارس، ۱۸۰ پایگاه که به ازای هر یک از آنها حداقل یک آمبولانس فعال داریم نیز آماده خدمات رسانی است.

کد خبر: # 149705075198

دیدگاهتان را بنویسید