معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ؛

ثبت ۵ داروی ایرانی در روسیه

به گزارش صبای سلامت ، برای اولین بار است که دارو توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در قاره اروپا ثبت می‌شود و امروز پنج داروی ایرانی ، در روسیه ثبت شده است.

مراسم امضای توافق‌نامه همکاری‌ بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران امروز با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مدیرعامل هما، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور و جمعی از دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل هوایی انجام شد.

در این مراسم معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در خانواده ما علاقه قلبی به حوزه حمل‌ونقل هوایی وجود دارد.

سورنا ستاری به برقراری اولین پروازها در ایران اشاره کرد و گفت: فرودگاه قلعه‌مرغی در سال ۱۳۰۱ راه‌اندازی شد.

ستاری ادامه داد: در ابتدای انقلاب ما بزرگترین نیروی هوای دنیا را بعد از آمریکا داشتیم اما در جنگ وقتی که مستشاران رفتند و قطر تحریم شد فهمیدیم که هیچ چیز نداریم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها در کشور ایجاد شد اما مدل بومی‌سازی برای توسعه علم و دانش در کشور نداریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به اقتصاد نفت‌محور انتقاد کرد و گفت: اقتصاد نفتی فرهنگ مفت‌خواری با خود می‌آورد، اینکه نفت را از زیر زمین بیرون بیاوریم، ۳ دلار خرجش کنیم و ۷۰ دلار بفروشیم عایدی برای کشور ندارد و فقط موجب ایجاد رانت در اقتصاد کشور می‌شود.

ستاری ادامه داد: در اقتصاد نفتی فکر می‌کنیم دانش، علم و آدم را می‌توان خرید یا اینکه در اقتصاد نفتی فکر می‌کنیم می‌توانیم دانشمند و تکنولوژی تحویل دنیا دهیم در حالی که تکنولوژی خریدنی نیست بلکه یاد گرفتنی است.

وی افزود: ما چهارمین تولیدکننده مهندسی دنیا هستیم، تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسی ما معادل کشور آمریکاست در حالی که در اقتصاد نفتی نیازی به مهندس نداریم، زیرا همه چیز را داریم و هر چه را بخواهیم می‌خریم، در حالی که آدم‌ها، کارآفرین‌ها و دانشمندان خریدنی نیستند، ساختنی هستند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در اقتصاد دانش‌بنیان درباره آدم‌ها صحبت می‌کنیم و این تفاوت آن با اقتصاد نفتی است،ما راهی نداریم جز حرکت به سمت‌ اقتصاد دانش‌بنیان زیرا با پول نفت دیگر این کشور نمی‌چرخد و هزینه‌ها و سطح رفاه افزایش یافته است.

ستاری افزود: تحصیل‌کرده‌های دانشگاه‌های سطح بالا رفتار کارمندی را نمی‌پذیرند و ما با استخدام آنها در واقع نوآوری را در آن نابود می‌کنیم، زیرا حس نوآوری بشر است که پیشرفت را می‌آفریند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید مبدأ اقتصاد باشند، گفت: در حال حاضر ۶۰ هزار میلیارد تومان شرکت دانش‌بنیان داریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به برخی قراردادهای دولتی‌ها با شرکت‌ها و کشورهای خارجی انتقاد کرد و گفت: در زمینه این قراردادها، موضوع انتقال تکنولوژی عنوان می‌شود، چهار مدیر، یک هفته‌‌ به کشورهای خارجی می‌روند و می‌چرخند و خروجی کاملی هم نداریم؛ همین گزینه‌ها مثل انتقال تکنولوژی و عدم توجه به تولید داخل، موجب فرار مغزها شده است.

ستاری ادامه داد: انتقال تکنولوژی در حیطه مهندسان، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی است و شرکت‌های دولتی نمی‌توانند انتقال تکنولوژی انجام دهند.

وی گفت: امروز برخی شرکت‌های دانش‌بنیان ما به فروش بالای ۵ هزار میلیارد تومان رسیدند و بیش از ۲۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که سالانه فروش بالای هزار میلیارد تومان داشتند، در حالی که در گذشته این گونه نبود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، از استارت‌آپ‌ها به عنوان یکی از عوامل جذب نیروهای تحصیل‌کرده و باسواد یاد کرد و گفت: بزرگترین پلت‌فرم برگشت تحصیل‌کرده‌های ما از کشورهایی نظیر کانادا و یا آمریکای شمالی، همین استارت‌آپ‌ها هستند.

ستاری ادامه داد: سال گذشته صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴۵۰ میلیون دلار رسید و برای اولین بار است که دارو توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در اروپا ثبت می‌شود، ضمن آنکه در حال حاضر پنج داروی ما، در روسیه ثبت شده است.

وی ادامه داد: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۱۴۰ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود و در حوزه هوانوردی سیویل هم آمادگی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داریم.

کد خبر: # 149702085023

دیدگاهتان را بنویسید