رییس سازمان غذا و دارو در کوبا و مکزیک:

تلاش مشترک در جهت ارتقای سلامت

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از روابط عمومی سازمان غذا و دارو ، رییس سازمان غذا و دارو در سفرش به مکزیک با همتای خود دیدار و در موضوعات گوناگون گفتگو کرد.

دکتر رسول دیناروند درباره این دیدار و توافقات صورت گرفته گفت: مقرر شد تفاهم نامه‌ی همکاری در حوزه‌هایی که مورد توجه طرفین است امضا شود. کوفه پریس (cofepris)، دستگاه نظارتی غذا و داروی مکزیک، از کشورهای شناخته شده در منطقه آمریکا و در سطح جهانی است، قرار شد تفاهم نامه‌ای با این کشور امضا شود. بخصوص در بحث مقررات زدایی در جاهایی که میسر است، کارهای خوبی در مکزیک انجام شده است.
وی افزود: در سفر به مکزیک بازدیدی از کوفه پریس که معادل سازمان غذا و داروی ایران است انجام شد. البته وظایف کافه پریس نسبت به وظایف سازمان غذا و دارو در ایران مبسوط‌‌‌‌‌ ‌‌‌تر است. از جمله اینکه وظایف مبارزه با دخانیات و همچنین بهداشت محیط هم به این سازمان واگذار شده است. این سازمان بسیار بزرگ است و ۲۰۰۰ نفر پرسنل در سازمان مرکزی و ۸۰۰۰ نفر پرسنل در ایالت‌های مختلف مکزیک دارد.
رییس سازمان غذا و دارو بااشاره به اقدامات مثبت مکزیک در حوزه غذا و دارو گفت: در مکزیک اقداماتی انجام شده که مورد توجه ایران قرار گرفت . ایران نیز اقداماتی در بحث کنترل اصالت و رهگیری و ردیابی کالاهای سلامت، علامت راهنمای تغذیه ای روی کالاهای خوراکی و آشامیدنی برای کنترل شکر، نمک و روغن انجام داده است که نظر مسئولان مکزیکی را جلب کرد.
وی از سفررییس و هیئتی از سازمان کافه پریس طی۳ یا ۴ ماه آینده برای بازدید به ایران  خبر داد و گفت: تفاهمی که صورت می‌گیرد راه را برای تسهیل تبادلات کالاهای سلامت بین دو کشور ایران و مکزیک فراهم می‌کند. این مسئله با توجه به اینکه قرار است واکسن تولید پاستور ایران به آنجا صادر شود حائز اهمیت است. این توافق تسهیل کننده کسب و کار دو کشور و کمک کننده به هردو دستگاه نظارتی است.
وی در ارتباط با تفاهمی که در کوبا صورت گرفت نیز افزود: تفاهمی که بین ایران ودستگاه نظارتی دارو و تجهیزات پزشکی کوبا انجام شد، در راستای همگون سازی مقرارتی است که دو کشور دارند و همچنین در زمینه پذیرش مطالعات بالینی داروها و فراورده های بیولوژیک و هماهنگ سازی مقرارت در حوزه سلامت است.
کوبا درحوزه بیوتکنولوزی پیشرفت خوبی داشته و با توجه به جایگاه موفق ایران دراین حوزه، توانمندی های دو کشورمی‌تواند مکمل همدیگر باشد. به خصوص درحوزه واکسن که انتقال تکنولوژی از باکو به ایران انجام گرفته است و همین طور در بحث فرآورده‌ای بیوتکنولوژی طرفین انتظاراتی دارند و مقرر شد در این راستا همکاری‌هایی انجام شود.

کد خبر: # 149511301733

دیدگاهتان را بنویسید