تاکید رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو:

تخریب بدن در صورت استفاده نادرست از مواد آرایشی و بهداشتی

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هرمحصولی که برای پاک کردن، جذب کردن یا تغییر دادن ظاهر بوسیله مالیدن، ریختن، پاشیدن و یا اسپری کردن روی بدن انسان به کار می رود بعنوان فرآورده های آرایشی و بهداشتی شناخته می شود توصیه هایی را برای پیشگیری از آسیب های احتمالی به دلیل استفاده اشتباه از فراورده های آرایشی و بهداشتی بیان کرد.

به گزارش صبای سلامت، رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفتگو با ایفدانا  با  بیان اینکه هرمحصولی که برای پاک کردن، جذب کردن یا تغییر دادن ظاهر بوسیله مالیدن، ریختن، پاشیدن و یا اسپری کردن روی بدن انسان به کار می رود بعنوان فرآورده های آرایشی و بهداشتی شناخته می شود اظهار داشت: باتوجه به فراوانی و افزایش روز افزون مصرف انواع این گونه فرآورده ها چنانچه بصورت صحیح استفاده نگردد و یا در شرایط مناسب نگهداری نگردد می تواند به مصرف کننده آسیب برساند.

  دکتر مصطفی اسماعیلی  آسیب ها مذکور را ناشی از فعالیت میکرواورگانیسم ها و یا تخریب فیزیکی و شیمیایی فرآورده عنوان کرد که سبب صدمه به مصرف کننده و همچنین افت کارایی آن می شود .

وی به مصرف کنندگان توصیه کرد برای حفظ خود و فرآورده علاوه بر اینکه هرگز فرآورده های آرایشی را  به طور مشترک استفاده  نکنند؛ همچنین به غیر از زمان مصرف درب آنها را کاملا بسته نگه داشته و دور از نور آفتاب نگه داری کنند زیرا نور سبب تجزیه مواد نگهدارنده (عامل حفظ فرآورده از آلودگی) موجود و کاهش اثر آن می گردد.

 این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو همچنین تصریح کرد:  تاحد امکان از بسته بندی کوچک این فرآورده ها  استفاده گردد زیرا  بسته بندی کوچک فرآورده را محافظت کرده و از خشکی، آلودگی و ناپایداری آن تاحدی ممانعت می نماید.

وی همچنین با اشاره  به افرادی که به فرآورده های آرایشی حساسیت دارند از آنها خواست  فرآورده های ضد آلرژی استفاده نمایند.

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  در توصیه ای دیگر در مورد فرآورده های آرایشی چشم اضافه کرد:  این ها نسبت به دیگر فرآورده ها عمر مفید کمتری دارند واین موضوع به دلیل ایجاد آلودگی توسط استفاده مکرر مصرف کننده است لذا توصیه می شود سه ماه پس از باز شدن تعویض گردد.

دکتر اسماعیلی  در توصیه های دیگر خاطر نشان کرد: درصورت خشک شدن از افزایش آب به فرآورده ها خودداری گردد؛ زیرا آب سبب تخریب مواد نگهدارنده می شود.

 وی همچنین گفت: چنانچه رنگ، بو و شکل ظاهری فرآورده تغییر کرد دیگر قابلیت مصرف ندارد.

او  در پایان با اشاره به  اینکه  استفاده مکرر از فرآورده های فوق  در مجاورت هوا و آلودگی ناشی از انگشت جهت کاربرد امکان آلودگی را  افزایش داده و بسیاری از فرآورده ها را  قبل از تاریخ انقضاء غیر قابل  مصرف می کند کما اینکه عمر مفید فرآورده های آرایشی بهداشتی بستگی به فرمولاسیون طریقه نگهداری و چگونگی مصرف دارد.

کد خبر: # 149512232167

دیدگاهتان را بنویسید