بهداشت حرفه‌ای ترکیبی از علوم پزشکی و مهندسی است

وظیفه شناسایی، ارزشیابی و حذف عوامل مخاطره آمیز شغلی بر عهده مهندسی بهداشت حرفه‌ای است، تامین و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برای کارگران همه مشاغل و اندازه‌گیری و ارزیابی خطرات و کنترل حوادث ناشی از آن، از دیگر مسئولیت‌های این متخصصان است.

به گزارش صبای سلامت ، طب کار و بهداشت حرفه ای، شاخه‌ای از طب پیشگیری در زمینه سلامت پزشکی در رشته‌های تخصصی پزشکی جدید در سراسر جهان است که سلامت افراد را با اجرای برنامه‌های پیشگیری و درمان با توجه به شرایط کاری آنها تامین می‌کند.

بهداشت حرفه‌ای ترکیبی از علوم پزشکی و مهندسی است که عوامل زیان آور فراوان مختلف از جمله:

۱٫ عوامل فیزیکی مانند: سر و صدا، گرما، ارتعاش، کمبود و ازدیاد فشار، اشعه مادون قرمز، اشعه ماورا بنفش و…

۲٫ عوامل شیمیایی مانند: گازها، گرد و غبار، بخارات، دود و م، اسید و باز، فلزات و…

۳٫ عوامل بیولوژی مانند: انتقال ویروس و باکتری، انگل، قارچ از طریق خون و سایز مایعات بدن و…

۴٫ عوامل مکانیکی مانند: بلند کردن بار بیش از حد مجاز، سطوح کار شامل میز و صندلی و ابزار کار که به ارگونومی کار که همان علم تطابق انسان با محیط کار است مرتبط هستند و …

۵٫ عوامل روحی و روانی مانند: استرس شغلی و یا روابط کارکنان با کارفرما، تشویقات، تنبیهات، ارتقاء شغلی و رضایت شغلی و … را در محیط کار شناسایی، اندازه‌گیری و در نهایت کنترل می‌کند.

براساس طب کار و بهداشت حرفه‌ای بیماری‌های ناشی از کار یا بیماری‌های شغلی در نتیجه کار در محیط‌های غیر استاندارد شغلی ایجاد می‌شود، این بیماری‌ها گاهی تاثیر نهایی خود را در طولانی مدت حتی بعد از ۳۰ سال بر روی بدن خواهند گذاشت که علت اصلی آن در نتیجه تماس با عوامل بیماری‌زا در محیط کاری بوده است.

مرگ و میر زیاد ناشی از این عوامل بیماری‌زا امروزه باعث شده که مرگ و میر افرادی که در این شرایط قرار دارند و یا داشته‌اند را تا ۶ برابر بیشتر کند، به همین منظور سازمان بهداشت جهانی برای حمایت از افراد شاغل قوانینی را طبق بهداشت حرفه‌ای و طب کار وضع کرده است که پیمانکاران و شرکت‌ها موظف به اجرای آن هستند که در راستای آن امنیت سلامت افراد تضمین شود.

اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران که طبق آن پیمانکاران باید متناسب با نوع فعالیت نسبت به رعایت ملاحظات ایمنی، شناسایی مخاطرات و ارزیابی ریسک، به کارگیری مسئولان ایمنی و فراگیری آموزش‌های ایمنی توسط کارگران و کارفرمایان اقدام کنند و مشاوره در دریافت ایزو در طب کار از موارد مهمی است که طبق قانون کار باید توسط متخصصان این حوزه تایید شود.

از وظایف اصلی پیمانکاران براساس طب کار و  بهداشت حرفه ای ، شناسایی و ارزیابی عوامل زیان‌آور محیط کار و کنترل عوامل زیان آور از طریق روش‌های فنی و مهندسی، اجرای برنامه‌های مراقبتی شامل معاینات سلامت شغلی، کاهش عوارض و بیماری‌های ناشی از کار از طریق تغییر شغل و گردش کاری است.

وظیفه شناسایی، ارزشیابی و حذف عوامل مخاطره‌آمیز شغلی بر عهده  مهندسی بهداشت حرفه‌ای است، تامین و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برای کارگران همه مشاغل و اندازه‌گیری و ارزیابی خطرات و کنترل حوادث ناشی از آن، از دیگر مسئولیت‌های این متخصصان است.

به منظور حفظ سلامت کارکنان در محیط‌های کار، طبق بهداشت حرفه‌ای در طب کار به صورت دوره‌ای معاینات پزشکی برای کارکنان در نظر گرفته شده است که در آزمایشگاه معتمد انجام می‌شود.

انواع معایناتی که در مراکز تخصصی طب کار برای سلامتی شاغلان انجام می‌شود عبارتند از:

معاینات بدو استخدام، معاینات ادواری، معاینات تطابق با کار، معاینات بازگشت به کار و معاینات خروج از کار.

شرکت مهندسی زیست صنعت آراد (زیصا) شرکتی تخصصی با تجربه فراوان با متخصصان بهداشت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات مهندسی و پزشکی و مدیریتی است که پیمانکاران می‌توانند اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران و یا مشاوره در دریافت ایزو و همچنین سنجش آلاینده‌های محیط کار از قبیل سنجش گازهای خروجی و چکاپ پزشکی نیروهای کار خود و … را به مخاطبان خاص خود ارائه دهد، به همین منظور با ارائه این خدمات تخصصی به پیمانکاران رسیدگی به این امر را آسان کرده است.

کد خبر: # 149807107593

دیدگاهتان را بنویسید