امنیت امروز مدیون از جان گذشتگی شهداست

 امنیت امروز مدیون از جان گذشتگی شهداست
صبای سلامت – حجت الاسلام سعید شاه آبادی فرزند شهید آیت الله مهدی شاه آبادی است که در سال 1337 در تهران متولد شده است . حدود 13 سال اول زندگی خود را در قم گذراند و در سال 1350 به همراه خانواده به تهران آمد . بعد از سپری نمودن سال آخر دبیرستان ، در مهر 1355 وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در اردیبهشت 1357 زمانی که به تحصیل در ترم 6 رشته مهندسی شیمی آن دانشگاه اشتغال داشت ، در اولین تظاهرات خیابانی سراسری تهران که به مناسبت مراسم چهلم شهدای یزد برگزار شده بود دستگیر شد و به زندان قصر انتقال یافت . پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مدتی در سپاه پاسداران و پس از آن نیز در آموزش و پرورش به تصدی امور تربیتی در دبیرستان های تهران به ویژه دبیرستان دارالفنون اشتغال داشت و سپس به منظور استفاده از فرصت تعطیلی دانشگاه ( انقلاب فرهنگی ) ، برای ادامه تحصیل حوزوی به قم رفت .

در سال های 1387 و 1388 به مدت 2 سال به عنوان مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت اشتغال داشت و از سال 1389 تاکنون با تاسیس و اداره کارگاه تخصصی غدیر پژوهی ، به فعالیت های فرهنگی خود ادامه می دهد . برگزاری مراسم کوهنوردی و تاسیس هیئت عهد آدینه در تهران و چند شهر بزرگ کشور نیز از دیگر فعالیت هایی است که توسط وی از زمستان 1390 آغاز گردیده و هم اکنون هم ادامه دارد . ایشان همچنین تصحیح ، گردآوری و چاپ مجدد کتاب عارف کامل را به عهده داشته اند .

   ابتدا بفرمایید ” عهد آدینه ” یعنی چه ؟ چرا این نام را انتخاب کردید ؟

عهد آن از دعای عهد و آدینه هم به به دلیل برگزاری مراسم در روزهای جمعه است . ما جمعه ها گرد هم می آییم ؛ لذا نام عهد آدینه از این دو مضمون برخواسته شده است .

–   از چه زمانی و چگونه به این نتیجه رسیدید که مراسم های خودتان را بر مزار شهدای گمنام و در کوه برگزار نمایید ؟

در اردیبهشت 1385 و سالگرد شهید شاه آبادی فکری به ذهنمان خطور کرد که به جای اینکه مراسم را در مسجد برگزار کنیم بیاییم و برویم بر سر مزار شهدای گمنام در تپه نورالشهدا زیرا ویژگی های شهید شاه آبادی به گونه ای بود که ایشان خیلی کوه و محیط طبیعت را دوست داشتند احساس می کردیم برکاتی از این تصمیم عایدمان بشود .

لذا در اردیبهشت 1385 مراسم را در مزار شهدای کلک چال برگزار کردیم . همان جا احساس کردیم این کار باید تداوم داشته باشد .در تابستان همان سال موفق شدیم 13 برنامه دیگر در همان مکان با عنوان عهد آدینه برگزار کنیم .

–  امکانات اجازه چنین کاری را داد ؟

در ابتدا امکانات بسیار کم بود و به همین دلیل با سرمای هوا به مشکل بر می خوردیم .

موانع متعددی وجود داشت ولی بحمداالله یکی یکی برطرف می شد . البته بخش عمده مشکلات هزینه های برگزاری مراسم است که لازم می دانم همین جا خیرین عزیز را در این خصوص توجه دهم . با تمام این مشکلات به مسائلی بر می خوریم که سختی کار را از یادمان می برد برای مثال در یکی از دفعات توفیق دیدار مقام معظم رهبری را داشتیم البته ایشان نسبت به برگزاری مراسم های ما مطلع بودند و به اینجانب و آقای پناهیان فرمودند : بروید به مراسم برسید دیرتان نشود . البته توفیقی بود که حضرت آقا را زیارت کردیم .

– آیا مقام معظم رهبری توصیه ای هم در این خصوص دارند ؟

به هر حال آقا توصیه های فراوانی در این خصوص دارند . از جمله در بحث کوهنوردی ایشان فرمایشی به این مضمون دارند که : کوه نوردی باید رواج پیدا کند و عموم مردم به کوه بیایند . علی الخصوص متدینین و خانواده ها هم به کوه بیایند . و این بیانات انگیزه ای مضاعف برای ما می باشد .

–  در مورد اهداف و انگیزه های برگزاری مراسم بیشتر توضیح بدهید ؟ چه ضرورت هایی در برگزاری این گونه مراسم وجود دارد ؟

همانطور که عرض کردم موانع و مشکلات زیادی برای هر کاری وجود دارد بعد از پشت سر گذاشتن این مشکلات مثل مسائل عمرانی و توسعه مزار شهدا از 9 دی 1390 تصمیم گرفتیم مراسم های عهد آدینه با قدرت بیشتری تداوم یابد .

 به بیان دیگر اهداف مختلفی را دنبال می کنیم یکی ترویج فرهنگ دعای عهد است . این دعا با مفهوم تجدید عهد با امام زمان از دعاهایی است که خیلی مورد سفارش می باشد .

  به همین منظور روشی طراحی کردیم به نام ” چله عهد ” در روایات از امام صادق (ع ) داریم . هر کس چهل روز دعای عهد را به طور مدام بخواند اگر قبل از ظهور آقا از دنیا برود در آینده هنگام ظهور جز رجعت کنندگان و یاران حضرت می باشد .

هدف دیگر ترویج کوهنوردی است . کوهنوردی فی النفسه یک حرکت ارزشی و مثبت است .

علی الخصوص رهبر معظم انقلاب هم به آن توصیه کرده اند . گویا جایی فرمودند : من غصه می خورم وقتی به کوه می آیم و می بینم کوه ها خلوت است . پس باید ما باید کاری کنیم که ایشان غصه نخورند .و از مواهب طبیعت بطور موثر بهره مند شویم و استفاده کنیم .

کوه نوردی باید در زندگی مردم مخصوصا شهرهایی که کوه دارند رسوخ کند . هدف دیگر رواج سحر خیزی است . انسان برای حضور به موقع در کوه باید سحر بیدار شود . بیدار شدن در سحر توصیه اکید دین است هرکس سحر از بسترش برخیزد برکاتی در زندگیش ظاهر می شود .

هدف اصلی دیگر تجدید عهد با شهدایی است که در این اماکن آرمیده اند . ما شهدا را در اینجاها تدفین کردیم تا به زیارت آنها برویم نه اینکه آنها را رها کنیم . این خودش پر از پیام است . این شهدا هم جوانانی بودند که هزاران آمال و آرزو داشتند . آنها از جان خود گذشتند تا ما به این رفاه و امنیت برسیم .

الان در کشور های همجوار مثل افغانستان ، عراق و سوریه توجه داشته باشید چقدر نا امنی و مصائب بوجود آمده است . الحمدلله ما به برکت خون این شهدا به آرامش رسیده ایم ، خب برویم با آنها تجدید میثاق کنیم .

هدف دیگر پاکسازی محیط کوه و تفرجگاه ها از آلودگی های فرهنگی بدون استفاده از روش قهری است . متدینین با حضور خود می توانند هم از فضا بهره ببرند هم اینکه در تلطیف آن موثر باشند .

اگر من بخواهم دست خانم چادری ام را به همراه بچه هایم بگیرم و به پارک یا کوه ببرم فضا آنقدر ناسالم است که حس می کنم وقتی برگردم برای برای بچه هایم بد آموزی دارد . ولی اگر متدینین حضوری با نشاط داشته باشند اولا خودمان شاداب می شویم و تنبلی از وجودمان رخت می بندد ثانیا بدون تعارض و رفتار قهر آمیز فضا بتدریج اصلاح می گردد.

اگر انسان های با تقوا در این اماکن حضور پیدا نکنند دیگران جایشان را پر می کنند . اگر ما احنمام داشته باشیم دیگرانی که در امور دینی و مذهبی و معرفتی ضعف دارند نیز کم کم گرایش پیدا می کنند .

از طرفی متاسفانه برخی فکر می کنند اگر می خواهند شاد باشند باید دین را کنار بگذارند ! پون دین فقط برای عزاداری است . این اشتباه است باید بدانیم شادترین شادی ها در دین است .

–  در پایان مطلب خاصی دارید بفرمایید ؟

من آرزو می کنم ان شا الله روزی بیاید که صبح های جمعه هیچ مسلمان شیعه ای و هیچ منتظر امام زمانی در خانه اش خواب نباشد همه در کوه و دشت بیفتد و صدای ” یابن الحسن ( عج ) همه جا را فرا بگیرد . همین جا از همه دعوت می کنم بصورت انفرادی یا گروهی در این اماکن حضور پیدا کنند .

مصاحبه کننده : حمید رضا مهدی پور

کد خبر: # 14951007778

دیدگاهتان را بنویسید