افزایش مصونیت بدن با مصرف ” کواس”

صبای سلامت –  “کواس” نوشیدنی گازدار است که از گندم گرفته می شود .  منشا تولید کواس به پنجاه قرن پیش و اوایل پیدایش تولیدات آبجو برمی گردد. کواس که شباهت زیادی به ماءالشعیر دارد نوشیدنی مورد علاقه بسیاری از مردم کشورهای اسلاوی و عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق مانند بلاروس، اوکراین، لیتوانی، لهستان، استونی، لتونی، قزاقستان، ارمنستان و البته روسیه است.

برای اولین بار از کواس در تواریخ کهن روسی، در سال ۹۸۹ سخن به میان آمده است اما روش تهیه و نام کسی که برای اولین بار کواس را تهیه کرده است؛ هنوز هم یک راز مانده است . هنوز هم فروشندگان کواس در خیابان های بسیاری از کشورهای اسلاوی و عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق دیده می شوند. یک ضربالمثل قدیمی روسی می گوید “کواس بد بهتر از آب خوب است.”

کواس دارای مقادیر زیادی ویتامین ب است و به عنوان یک منبع سالم انرژی و پیش غذایی اشتها برانگیز؛ شناخته شده است. نمونه غیرالکلی این نوشیدنی سالم توسط پزشکان و مربیان بدنسازی به ورزشکارانی که قصد تقویت و افزایش حجم عضلات خود را دارند؛ همواره توصیه می شود. در سال ۱۹۱۳ باکتریشناسان روسی موفق شدند اثبات کنند که کواس خاصیت میکروب کشی دارد. آنها با انجام آزمایشی که طی آن باکتری های تیفوس در ظرف حاوی کواس قرار گرفته و می مردند، خاصیت ویژه این نوشیدنی سنتی را نشان دادند.

این مایع به دلیل دارا بودن مقادیر انبوهی از ویتامین ها و اسیدهای آمینه به رفع تشنگی به نحو احسن کمک می کند . همچنین با وجود مواد سرشار معدنی که در این نوشیدنی هست ، مصرف آن سبب افزایش مصونیت ، تنظیم انرژی بدن و زیبایی پوست می شود . گرچه انواع کواس با درصد الکل خیلی کم نیز وجود دارد اما تنها نمونه غیر الکلی آن به عنوان یک نوشیدنی مفید توصیه می شود.

نوشیدنی های مشابه کواس که در دیگر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می گیرند، مالت، عرق صبر زرد مکزیکی، ریولا و چیچا نام دارند. با این که فرایند تولید کواس بسیار شبیه به روش تهیه آبجو است اما کواس یک نوشیدنی غیر الکلی است و حتی نمونه های الکلی آن نیز مقادیر بسیار اندکی (۰.۰۵ – ۱.۴۴%) الکل دارند.

ماده مورد نیاز اصلی برای تولید کواس نان گندم سیاه یا همان چاودار است. گاهی از مخمر غربال نشده نیز در تهیه کواس استفاده می شود. کواس خانگی نیز از نان گندم سیاه ورقه و سوخاری شده، مخمر و مایع تخمیری مخصوص به نام “زاکواسکا” تهیه می شود. البته نمونه های گوناگونی از روش تهیه کواس وجود دارد و طعم کواس نیز به میزان و نسبت های مواد اولیه استفاده شده برای تهیه آن، بستگی دارد.
اگر می خواهید  در خانه کواس تهیه کنید، بهترین روش به شرح زیر است:
مواد لازم: نان گندم سیاه، قند، مخمر خشک فعال کننده، آب

ابتدا ۲۵۰ گرم نان گندم سیاه را ورقه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر که قبلاً به درجه حرارت ۱۵۰ سانتی گراد رسیده است قرار دهید تا سوخاری شود. سپس قطعات سوخاری شده نان را در ظرفی ریخته و روی آن آب جوش بریزید، تا حدی که کاملاً در آب قرار بگیرند. ظرف را برای مدت ۴ ساعت در محیطی گرم قرار دهید. مخمر را در حدود ۲۰۰ میلیلیتر آب ولرم حل کرده و شکر را به آن اضافه کنید. پس از چهار ساعت مخلوط به دست آمده را از صافی رد کنید و مایع آن را نگه دارید. مخلوط مخمر را در این مایع به هم بزنید و سپس ظرف حاوی مخلوط جدید را به مدت ده ساعت در محیطی گرم قرار دهید. بعد از آن باری دیگر این مخلوط را از صافی بگذرانید و درون ظرفهای تمیز بریزید. درب ظرف ها را محکم ببندید و آنها را در محیطی خنک قرار دهید تا برسد.

لازم به ذکر است که این ساده ترین روش تهیه کواس است و روش های تخصصی بسیار پیچیده تر هستند و رمز و رازهای خاص خود را دارند. در روسیه از کواس نه تنها به عنوان یک نوشیدنی بلکه به عنوان یکی از مواد اولیه برخی غذاها استفاده می شود. برای مثال در “اوکروشکا” که یک سوپ سرد سنتی روسی است و از سبزیجات و گوشت سرد یا آبپز شده درست میشود، کواس می ریزند.

 

کد خبر: # 149702225049

دیدگاهتان را بنویسید