در هم اندیشی بررسی نقش موثر رسانه ملی برای تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده مطرح شد:

از «نداشتن متولی متمرکز در حوزه خانواده» تا «آموزش مهارت های ارتباطی در رادیو»

سازمان ها و دستگاه های مختلفی در کشور وجود دارند که وظیفه پرداختن به موضوع خانواده را بر عهده دارند، اما یک متولی مستقل با سیاست و برنامه واحدی در این زمینه وجود ندارد.
به گزارش صبای سلامت، دکتر رضا شریفی، استادیار و عضو کمیسیون روانشناسی سازمان نظام روانشناسی در هم اندیشی بررسی نقش موثر رسانه ملی و رادیو سلامت برای تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده که با حضور مدیران و برنامه سازان رادیو سلامت برگزار شد،  با بیان اینکه نهاد پاسخگویی در خانواده به طور مستقل نداریم، گفت: سازمان ها و نهادهای مختلفی در کشور وجود دارند که وظیفه پرداختن به موضوعات و مشکلات خانواده ها را بر عهده دارند، اما یک نهاد و سازمان مستقلی وجود ندارد که بتواند به طور یکپارچه به موضوع خانواده و مسائل پیرامون آن بپردازد.
وی اظهارداشت: در هر دولتی سیاست ها و ساختار مدیریتی متفاوتی وجود دارد و با پایان یک دولت و آغاز دولتی دیگر سیاست ها، برنامه ها و ساختارهای پرداختن به موضوع خانواده نیز دچار تغییر و تحول می شوند.
*** نقش مهم و اثرگذار رسانه در آموزش و اطلاع رسانی
رسانه ملی به ویژه شبکه رادیویی سلامت در آموزش و اطلاع رسانی خانواده ها نقش مهم و تاثیرگذاری دارد و می تواند با برنامه سازی های مدون و حضور کارشناسان علمی به تحکیم و تعالی خانواده کمک کند.
دکتر ناصر صبحی قراملکی، قائم مقام معاونت آموزش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران و مدیر کل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ضرورت و اهمیت پرداختن به موضوع خانواده در رسانه ملی گفت: رسانه ملی، ظرفیت پرداختن به موضوع خانواده را دارد و می تواند همچون گذشته در راستای تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده نقش بسزایی ایفا کند.
وی ادامه داد: خوشبختانه طی سالهای اخیر، شاهد کاهش آمار طلاق و افزایش آمار ازدواج در برخی استان های کشور بوده ایم که این آمارها نشان دهنده موفقیت نسبی برنامه های سازمان ها، دستگاه ها و رسانه ها است.
صبحی، با بیان اینکه هنوز به سطح ایده آل اقدامات نرسیده ایم، اظهارداشت: رسانه ملی در سطح کلی و رادیو سلامت به طور مجزا در کنار دیگر متولیان اجرایی در حوزه خانواده می بایست بر اساس تفاهم نامه، کار برنامه سازی انجام دهند و از کارشناسان مورد صلاحیت سازمان ها بهره گیرند. همچنین می توانیم از تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم تا مسیرهای اشتباهی را که آنها رفته اند طی نکنیم.
*** لزوم تغییر نگرش در فرد و جامعه
رسانه ملی با بهره گیری از کارشناسان و پژوهش های علمی می تواند در انتقال دانش در حوزه سلامت روان نقش مؤثر و بسزایی ایفا کند.
در ادامه این هم اندیشی، دکتر خدا بخش، روان شناس و دبیر شورای ازدواج جوانان با اشاره به اینکه تشکیل اتاق فکر تخصصی ازدواج در رادیو سلامت اقدام ارزنده ای است، گفت:  اگر اتاق فکر تخصصی ازدواج به طور منظم و مدام و با ثبات تشکیل شود می تواند به نتایج مطلوبی دست یابد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تابوی طلاق شکسته شده است، افزود: متأسفانه در حال حاضر طلاق برای جوانان مسأله مهمی تلقی نمی شود و تابوی طلاق در جامعه شکسته شده است.
این مقام مسئول اظهارداشت: عشق، محبت و حس واقعی در کشور و خانواده ها ضعیف شده است و رسانه ملی می بایست در بستر برنامه سازی ها به عواطف و احساسات نیز بپردازد.
***تغییر هنجارها منجر به تغییر در ساختار خانواده می شود
در ادامه این هم اندیشی دکتر دولت آبادی، روان شناس و مدیر انجمن روانشناسی با اشاره به تغییر هنجارها در جامعه گفت: تغییر هنجارها باعث تغییر در ساختار خانواده می شود. دستگاه ها و سازمان ها می توانند از تجربه های کشورهای دیگر در زمینه جلوگیری از آسیبهای ناشی از تغییر در ساختار خانواده استفاده کنند.
وی اظهار داشت: رسانه ملی، پیام هایی را که به مخاطب می دهد باید بداند با چه اثرپذیری احتمالی پخش می کند.
***نهادینه کردن فرهنگ ارجاع در جامعه
دکتر نامور، روان شناس و عضو کمیته طلاق قوه قضائیه با اشاره به رسالت مهم برنامه سازی گفت: در تمام کشور همه موضوعات و اتفاقات به خانواده مربوط است؛ از این رو، در تمام برنامه سازی ها باید به مسأله خانواده پرداخته شود.
وی با اشاره به تغییر در گفتمان خانواده ادامه داد: گفتمان خانواده مربوط به باورهای افراد است و باید در باورها تغییرات اساسی ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه برای پرداختن به موضوع خانواده باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم، اظهارداشت: رسانه ملی در برنامه سازی خود می تواند با حضور کارشناسان به مسأله خانواده بپردازد که از این طریق می تواند فرهنگ ارجاع به متخصصان را در جامعه نهادینه کند.

***بهره گیری از شیوه های نوین آموزشی در برنامه ها
دکتر خسرو محمدی،  رئیس انجمن ازدواج و خانواده کشور گفت: در دنیای پیچیده امروز، زندگی، دشوار شده است. در امر خانواده، متولیان پرشماری وجود دارند اما متولی واحدی نیست و در واقع خانواده ها رها شده اند.
وی با اشاره به ضرورت بهره گیری از شیوه های نوین آموزشی در برنامه های کارشناسی اظهارداشت: بین دستگاه ها و سازمان ها هماهنگی وجود ندارد تا به نتیجه مطلوب برسند که همین امر آسیب زا است چون متولیان در برخی موارد بر عکس یکدیگر اقدام به فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه برای رشد و تعالی خانواده به برنامه سازی در رسانه ی ملی نیازمندیم، تصریح کرد: از آنجا که سازمان ها و دستگاه های زیربط خانواده نتوانسته اند رویکرد و ساختار واحدی را برای خط مشی خانواده ارائه کنند، به طور نمونه در زمینه مهارت فرزند پروری و اینکه والدین چگونه با فرزند خود ارتباط برقرار کنند جمع بندی واحدی ارائه نکرده اند، بنابراین می شود با برنامه سازی در رسانه ملی با  رویکرد و ساختار واحد، به نتیجه مثبتی رسید.
***توجه به استقلال روانی در نسل جدید خانواده ها
دکتر میناپورفرخ، روان شناس نیز به نبود استقلال روانی در نسل جدید خانواده ها اشاره و بیان کرد: خانواده ها باید به جوانان خود استقلال بدهند تا پس از ازدواج جوانان به خاطر نداشتن استقلال روانی دچار آسیب نشوند.
*** در هم اندیشی حجت الاسلام مرتضوی، رئیس انجمن خدمات روان شناسی و مشاوره ایرانیان گفت: رسانه ملی، ظرفیت برنامه سازی در امر خانواده را دارد و می تواند در حوزه سلامت و خانواده به موضوعات مختلف بپردازد.
* دکتر حبی نیز در این هم اندیشی به تهیه و تنظیم سند چشم انداز یا سند انتظار اشاره و بیان کرد: برای تعیین سیاست ها و برنامه های مدون می بایست سند چشم انداز یا سند انتظار تهیه، تنظیم و اجرایی شود..
وی در ادامه اظهار داشت: رسانه ملی و شبکه رادیویی سلامت می بایست از مخاطبان نیازسنجی کنند و برنامه های خود را آسیب شناسی نمایند و بر اساس نیاز مخاطبان اقدام به برنامه سازی کنند.
* دکتر عفت‌السادات مرقاتی خویی نیز با اشاره به ضرورت نیازسنجی از مخاطبان گفت: مخاطبان علاوه بر اینکه برنامه های رادیویی را گوش می دهند باید بتوانند نیازشان را نیز برآورده کنند و اگر برنامه ها بر اساس نیاز مخاطبان تهیه شوند، رسانه به نیاز مخاطب پاسخ داده است و می تواند تاثیرگذار باشد.
***شناخت دقیق مخاطب
 حجت الاسلام سعیدی، کارشناس مذهبی در ضمن این سخن که نصیحت کردن غیرکارشناسی به نوجوانان و جوانان منجر به تاثیرنپذیرفتن آنان می شود، گفت: رسانه با شناخت دقیق مخاطب می تواند افراد را به سمت هدف درست سوق دهد.
وی ادامه داد: رسانه می بایست مراجعه به کارشناس را در جامعه نهادینه کند و بیاموزد که در خانواده باید عقلانی عمل کرد نه احساسی.
***اعتماد مخاطبان به رسانه ملی
دکتر علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس با اشاره به وجود نهادهای آموزش، مذهب، اقتصاد، سیاست و خانواده گفت: نهاد خانواده در دو دهه اخیر به دلیل کارکردهای ضعیف دیگر نهاد ها، تغییر یافته است.
وی ادامه داد: مخاطبان رادیو سلامت به برنامه های این شبکه رادیویی اعتماد دارند که این امر رسالت رادیو سلامت و کار برنامه سازی را دشوار تر می کند، زیرا رادیو سلامت و رسانه ملی بر روی مخاطبان خود اثرگذارند.
وی با بیان اینکه رسانه می تواند احترام و کرامت انسانی، و عزت نفس در جامعه را افزایش دهد، ادامه داد: مسئولیت پذیری، عدالت، احترام و کرامت انسانی از دیگر مواردی هستند که رسانه می تواند به آن ها بپردازد و آن ها را در درون خانواده ها نهادینه کند.
***آموزش مهارت های ارتباطی در رادیو
دکتر حسین اعرابی، روان شناس نیز در این هم اندیشی با اشاره به آمار طلاق گفت: ۸۵ درصد از تقاضا کنندگان طلاق خانم ها هستند که ۸۰ در صد آنها بعد از طلاق پشیمان می شوند.
وی ادامه داد: در خانواده ها افراد مدارا کردن و مهارت های ارتباطی بلد نیستند و آموزش ندیده اند که رسانه می تواند به آموزش مهارت های ارتباطی بپردازد.
گفتنی است، هم اندیشی بررسی نقش موثر رسانه ملی و رادیو سلامت برای تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده ؛ به همت رادیو سلامت و با حضور مدیران و برنامه سازان این شبکه رادیویی و روانشناسان، جامعه شناسان و مسئولان مرتبط با حوزه خنواده برگزار شد.

کد خبر: # 149603023000

دیدگاهتان را بنویسید