رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ؛

آنفلوانزا می تواند کشنده باشد

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در واکنش به برخی ادعاها در شبکه های مجازی مبنی بر اینکه واکسن آنفلوانزا هیچ نفعی ندارد و هزینه نظام سلامت را افزایش می دهد، گفت که واکسن آنفلوانزا در تمام دنیا استفاده می شود .

به گزارش صبای سلامت ، ایرج خسرونیا، گفت: تزریق این واکسن به خصوص برای افراد سالمند، افرادی که بیماری های مزمن و تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن را دارند، مثل ایدز، سرطان، دیابت و…، باید تزریق شود .

وی، همچنین بر تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان و مادران باردار تاکید کرد و افزود: آنفلوانزا همه گیری دارد و می تواند به یکباره جمعیت زیادی را گرفتار کند. از همین رو، لازم است که این واکسن برای گروه های پر خطر تزریق شود.

خسرونیا با عنوان این مطلب که آنفلوانزا می تواند کشنده هم باشد، گفت: این ویروس در ابتدا به شکل سرماخوردگی بروز می کند، اما عوارض آن به تدریج سخت تر از سرماخوردگی است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با تاکید بر تزریق این واکسن برای افرادی بالای ۷۰ سال، تصریح کرد: بسیاری از این افراد با ابتلا به آنفلوانزا بستری می شوند و بعد فوت می کنند.

وی ادامه داد: اینکه شایعه کنیم این واکسن هیچ ضرورتی ندارد، حرف درستی نیست و ما باید بتوانیم از شدت عوارض آنفلوانزا با واکسن آن، جلوگیری کنیم.

خسرونیا، به کیفیت واکسن های آنفلوانزا اشاره کرد و گفت: بعضی واکسن ها که در کشورهای جهان سوم ساخته می شود، ثابت شده در بعضی افراد ایجاد مشکل و عارضه کرده است.

وی افزود: از نظر بنده که یک پزشک هستم، استفاده از واکسن آنفلوانزا برای همه خوب است، اما برای گروه های پرخطر، واجب است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با عنوان این مطلب که واکسن آنفلوانزا موجب تضعیف ویروس ها می شود، گفت: این واکسن همه ویروس ها را در نمی گیرد، اما همان مقدار هم که باعث تضعیف ویروس ها شود، کافی است.

خسرونیا با اشاره به شروع فصل پاییز و سرد و گرم شدن هوا، افزود: بهتر است که افراد برای تزریق این واکسن اقدام کنند. با توجه به اینکه مدارس هم باز شده است، اگر یک دانش آموز مبتلا شود، بقیه هم کلاسی های خودش را مبتلا خواهد کرد و این دانش آموزان، ویروس را به خانواده خود منتقل می کنند و به این صورت، باعث همه گیری این ویروس می شویم.

در همین حال، مسعود مردانی عضو کمیته کشوری آنفلوانزا و متخصص بیماری های عفونی، گفته است که در حال حاضر ۲ نوع واکسن سه و چهار ظرفیتی آنفلوانزا در بازار موجود است. این ۲ نوع واکسن نسبت به هم برتری ندارند، ولی در واکسن چهار ظرفیتی یک نوع ویروس بیشتر است، بنابراین افرادی که در معرض خطر هستند، بهتر است که از نوع چهار ظرفیتی استفاده کنند.

وی، این موضوع را هم مورد تاکید قرار داده است که فرآیند دریافت واکسن آنفلوانزا در کودکان زیر سه سال همانند سایر گروه‌ها است و همان یک نوبت تزریق حتی برای اولین بار کافی است.

کد خبر: # 149807097589

دیدگاهتان را بنویسید