توسط محققان کشور عنوان شد ؛

کاربرد ضد میکروبی پوست میگو در صنایع غذایی

محققان کشور در صدد آمدند تا نانو کامپوزیت هایی بر پایه نانو ذرات کیتوسان و با بهره گیری از پوسته میگو تولید کنند که در صنایع مختلف غذایی، آرایشی و بهداشتی و … مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از مهر ، باکتری های بیماری زا همه جا وجود دارند به خصوص بیمارستان ها که باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها وقتی زمینه رشد آنها فراهم شود رشد کرده و آلودگی ایجاد می کنند؛ به دلیل اینکه این باکتری ها بیماری زا هستند می توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند همچنین آلودگی های باکتریایی و قارچی مواد غذایی علاوه بر تهدیدات سلامتی جامعه ضایعات مواد غذایی را افزایش می دهند.

از این رو محققان در صدد آمدند تا با فناوری نانو، کامپوزیت های ضد میکروب را تولید کنند که در صنایع مختلف نساجی، آرایشی و بهداشتی، صنایع مواد غذایی و … کاربرد دارند. این نانوکامپوزیت بر پایه نانوذرات کیتوسان است.

کیتوسان یک پلیمر با منشا زیستی و زیست سازگاری است که از کیتین مشتق می شود.این زیست پلیمر دارای خواص ضد میکروبی است و وقتی به نانو ذرات خود تبدیل می شود اثر ضد میکروبی آن بهبود می یابد.

بعضی از باکتری های گرم منفی حساسیت کمتری نسبت به کیتوسان از خود نشان می دهد به همین خاطر در این پژوهش نانوذرات کیتوسان با یک پپتید فعال اصلاح و سنتز شد که علاوه بر حساسیت قارچ ها و باکتریهای گرم مثبت به  باکتری های گرم منفی هم حساسیت نشان می هند به طوریکه اثر ضد میکروبی در آن فعال می شود.

کیتوسان پلیمر سازگار، زیست تخریب پذیر و فاقد سمیت است که به راحتی در سیستم بیولوژیکی تجربه می شود، این زیست پلیمر از کیتین مشتق می شود که عمدتا از پوسته میگو استحصال می شود.

نانو کامپوزیت کیتوسان حاوی پپتید فعال بوده که با غلظت خیلی پایین اثر ضدمیکروبی خود را دارند؛ این نانو ماده باکتری های گرم منفی و گرم مثبت و طیف وسیعی از قارچ ها را از بین می برد. اثر ضدمیکروبی سریع به دلیل بر هم کنش الکترو استاتیکی کیتوسان با دیواره میکروبی و همچنین اثر کشندگی باکتری در غلظت بسیار پایین به خاطر پپتید فعال ضدمیکروب از خواص این محصول به شمار می رود.

این محصول در انواع منسوجات و بانداژهای ضدمیکروب، ضدعفونی کننده دهان، جلوگیری از فساد مواد غذایی، ضدعفونی کردن سطوح مختلف از جمله بیمارستان ها، جلوگیری از تولید بوی بدن و پا و بندآورنده سریع خونریزی استفاده می شود.

از آنجایی که سالانه ۱۱ درصد از هزینه های سلامت در دنیا و همچنین بیشتر از آن در ایران صرف بهداشت و جلوگیری از آلودگی های میکروبی می شود، به همین دلیل نانو مواد ضدباکتری همچون نانو ذرات نقره در سال های اخیر به صورت گسترده ای در زمینه پزشکی و بهداشتی تولید صنعتی شده اند و بازار آن با وجود محدودیت ها و تهدید سلامت جامعه رو به رشد است؛ در حالی که نانو ذرات کیتوسان یک ضد میکروب بسیار قوی محسوب می شود.

این نانوکامپوزیت مخاطرات نانو ذرات نقره را نداشته و یک محصول زیست سازگار محسوب می شود بنابراین انتظار می رود این محصول در آینده جای نانوذرات نقره را در صنعت پزشکی و بهداشتی گرفته و دامنه کاربرد آن به حوزه های دیگری همچون آب و فاضلاب، فیلتراسیون آب و هوا، داروسازی و صنایع مواد غذایی گسترش یابد.

این محصول با همکاری علیرضا صابر، مسئول فنی طرح، آرش شفیعی مسئول تحقیق و توسعه  طرح و هومن زارع مسئول فروش و ارتباط با مشتری به تولید رسیده است.

کد خبر: # 149612024942

دیدگاهتان را بنویسید