صفحه نخست / آخرین اخبار / چگونگی برخورد با شاگردان

چگونگی برخورد با شاگردان

سال اول ابتدایی باید به عنوان سرچشمه در نظر گرفته شود. نقش معلم در آموزش اول ابتدایی از یک استاد دانشگاه بیشتر است.
به گزارش صبای سلامت، طاهر قاسمی هنری، دکترای ریاضی واستاد دانشگاه خوارزمی در گفت وگو با برنامه «چرخ» شبکه چهار سیما در پاسخ به این سوال که مهم ترین مشکل سیستم آموزشی از نظر شما چیست ؟گفت: مهم ترین مشکل سیستم آموزشی، روش آموزش است که توسط معلم اعمال می شود. تشکیلات آموزشی و محتوا توسط معلم اعمال می شود و مقدار زیادی از نارسایی های آموزشی از معلم سرچشمه می گیرد .
استاد دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این سوال که سهم شما به عنوان یکی از تعلیم دهنده های معلمان چه بوده است ؟ افزود: چند سالی است که وزارت آموزش وپرورش تربیت معلمان را خود به عهده گرفته است و دیگر زیر نظر آموزش عالی نیست؛ قبلا پرورش معلم ها در دانشگاه های مختلف در سطح کارشناسی با عنوان تربیت دبیر صورت می گرفت و دانش آموخته درس های تخصصی رشته مورد تدریس را همراه با علوم مورد نیاز در زمینه تربیتی وروانشناسی می اموخت.
وی در ادامه بیان کرد: ولی هم اکنون این آموزش ها در مراکز دانشگاهی آموزش وپرورش و ابتدا در مقطع کاردانی بعد کارشناسی ناپیوسته ادامه پیدا می کند .البته این دانشجویان معلم های فعلی مدارس هستند که ممکن است از پتانسیل لازم برای یادگیری برخوردار نباشند.
قاسمی هنری تاکید کرد: مسأله دیگر توان علمی اساتید این مراکز است که با توجه به مشاهدات در سطح دانشگاه های کشور نیستند و افت تحصیلی از همین جا آغاز می شود .
وی در مورد اعمال نظام آموزشی حافظه محور و نتیجه تلاش معلمان در مورد از بین بردن این وضعیت توضیح داد: سال اول ابتدایی باید به عنوان سرچشمه در نظر گرفته شود نقش یک معلم در آموزش اول ابتدایی از یک استاد دانشگاه بیشتر است. تاکید بر داشتن دانش روانشناسی و جامعه شناسی برای دانستن چگونگی برخورد با شاگردان در این مقطع ضروری است .
استاد دانشگاه خوارزمی در ادامه تصریح کرد: از ابتدا باید حافظه محوری حذف شود و یک اجبار یا الزام باید از طرف آموزش وپرورش باشد که این روش اعمال نشود. مثلا در گذشته بازرس تعیین می شد که بر نحو تدریس معلم وارزیابی میزان علم او نظر می داد .این بازرسی واقعی بود؛ ولی هم اکنون سوری است .
قاسمی در مورد نکته های دیگری که بر روند آموزشی تاثیر به سزایی دارند، ادامه داد: میزان حقوق و مزایای معلمان یکی از مهم ترین نکته هاست دراین زمینه کشورهای پیشرفته و موفق مانند فنلاند حقوق و درجه های عالی اجتماعی خود را به شغل معلمی اختصاص داده اند در گفت وگو با یکی از مسؤلان ژاپن در مورد آموزش وپرورش کشورش را در حال رکود در مقایسه با کشورهای چین سنگاپور و کره می دید چرا که آن کشورها حقوق معلمان شان را به اندازه پزشکان افزایش می دادند واین خیلی مهم است .
وی افزود: داشتن حقوق مزایای مناسب باعث می شود بهترین افراد جذب تدریس شوند. نکته بعدی استفادده از همه استعدادها در همه دانشگاه هاست که متاسفانه در این زمینه جواب آموزش و پرورش مبنی بر ارزشی نبودن افراد بود که غیر معقول است و ما نیروهای ارزشی زیادی در دانشگاه ها داریم که با اموزش یک ساله تبدیل معلمان فوق العاده می شوند .
قاسمی در پاسخ به این سوال که سرفصل ها تا چه میزان برآموزش تاثیر دارند، خاطرنشان کرد: سازمانی به نام تالیف در آموزش وپرورش هست که سرفصل های جدید را تالیف می کند وبه روزرسانی می شود. این تالیفات ممکن است دارای اشکال باشد ولی خوب است و باید توسط معلمین ونحوه تدریسشان به سر انجام برسد .
گفتنی است، «چرخ» کاری از گروه دانش شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت ۲۱:۱۵ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس