تاثیر روزه داری بر چربی های خون

ورزش به درمان «یبوست» کمک می کند

اگر در ایام ماه مبارک رمضان موفق شویم در وعده های سحری و افطار غذاهای مناسب بخوریم، می توانیم از روزه داری نتایج مثبت کسب کنیم.
به گزارش صبای سلامت، کیوان الچیان -متخصص داخلی با بیان این مطلب افزود: وعده افطار بهتر است با آب گرم، سوپ گرم و غذای سبک آغاز و پس از عبادت، شام سبک میل شود. از وعده افطار تا سحر نیز آب و میوه و یک ساعت قبل از سحر، یک وعده غذای اصلی خورده شود که شامل پروتئین، کربوهیدرات و چربی است.
وی با بیان اینکه وعده سحری باید پرکالری تر از وعده افطار و شام باشد چون ۱۸ ساعت گرسنگی بعد از آن داریم و باید بتوانیم مواد غذایی پر هضمی را مصرف کنیم تا انرژی آن ها به تدریج آزاد شوند، ادامه داد: گرسنگی بیش از حد، موجب مصرف ذخیره های قند می شود. ما ذخیره قند در کبد داریم که در روزهای اول ماه مبارک رمضان مصرف می شوند. اگر گرسنگی، طولانی مدت باشد، بدن برای فعالیت اعضا به خصوص مغز از متابولیسم غیر طبیعی خودش یعنی متابولیسم سوخت چربی ها استفاده می کند. سوخت ناقص چربی ها موجب تولید کتون می شود. الچیان، در ادامه تأکید کرد: کتون آزاد شده هم منجر به آزاد شدن اسیدها ی چرب می شود و این ها موجب بوی بد دهان، بوی بدعرق، کسالت، سردرد، خستگی و ناتوانی در فرد می شوند. فرد کم حوصله می شود. این ماجرا در دراز مدت یعنی ۳۰ روز ماه مبارک رمضان عوارضی ایجاد می کند که یکی از آن ها آزاد شدن چربی هاست.
وی با بیان اینکه اسید های چرب، پیش نیاز ساختمانی تری گلیسرید و کلسترول اند، تصریح کرد: آزاد شدن این چربی ها در افراد مسن، آقایان بالای ۵۰ سال، خانم های رسیده به سن یائسگی، افراد بالای ۴۵ سال که فعالیت بدنی شان کم است، افراد چاق، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، افراد مبتلا به کوشینگ، افراد مبتلا به فئو کروموستیوم، افراد مبتلا به هایپرآلدوسترونیسم، افرادی که چاقی موضعی دارند،  افرادی که سابقه فامیلی مثبت بیماری عروق کرونر دارند، در همه این افراد، استعداد گرفتن تنگی عروق کرونر را ایجاد می کند. یعنی ما با یک مکانیسم برعکس، خطر فاکتور بیماری های  قلبی را افزایش می دهیم.
این متخصص داخلی در رادیو سلامت با تأکید بر اینکه افرادی که کلسترول و تری گلیسرید بد خونشان بالاست باید تغذیه مناسب در این ماه داشته باشند، اضافه کرد: همچنین فعالیت بدنی فراموش نشود. فعالیت بدنی مثل دویدن، پیاده روی تند؛ یعنی ورزشی که ضربان قلب را از ۶۰ به ۱۰۰ برساند توصیه می شود. ورزش به درمان یبوست هم کمک می کند. روزه داران گرامی بهتر است پس از اجرای مراسم عبادی و صرف افطار و شام مختصر،دقایقی را به پیاده روی اختصاص دهند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی افراد در ماه مبارک رمضان یا پس از آن ، مشکلات گوارشی پیدا می کنند؟، گفت: زیرا این افراد اصول مهم تغذیه ای را رعایت نمی کنند. بنابراین توصیه می شود هنگام افطار زیاد غذا نخورید، اگر آب یا چای می نوشید به آرامی میل کنید، لقمه های غذا را خوب بجوید، وسط غذا آب نخورید، اگر هنگام افطار آب خنک بنوشید به معده ای که هنوز گرم است شوک وارد و در هضم غذا اختلال ایجاد می کنید. توصیه آخر اینکه سفره افطار را پر از خوراکی های متنوع مانند حلوا،  شله زرد، زولبیا و بامیه نکنید.
الچیان در پایان به روزه داران در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان توصیه کرد: گرسنگی طولانی برای بدن مفید نیست و می تواند منجر به افزایش چربی های خون و مشکلات دیگری شود. از اینرو توصیه می شود افراد حتماً سحری میل کنند. مصرف نان، پنیر، سبزی، خرما، آب در وعده سحر، بسیار مفید است زیرا خوردن آب و سبزیجات، حرکات روده را بهتر می کند.

کد خبر: # 149603313303

دیدگاهتان را بنویسید