جراح و متخصص زنان با اشاره به راه‌های درمان و پیشگیری از زگیل‌های تناسلی گفت: این بیماری در ۹۰ درصد از زنان مبتلا، دو سال پس از آلوده شدن بروز می کند.

به گزارش صبای سلامت به نقل از خبرگزاری سلامت، دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی اظهار داشت: بر اساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های منتقله از راه تماس جنسی است همچنین زگیل تناسلی یکی از عفونت های آمیزشی بسیار رایج بوده که ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) عامل انتقال آن است.

وی افزود: عفونت ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی حداقل ۵۰ درصد افرادی را که در رابطه جنسی فعال هستند، مبتلا می کند. اغلب مبتلایان تا زمانی که علایم بروز کند، متوجه این عفونت نمی شوند. در اکثر موارد زنان آلوده به این ویروس بدون علامت هستند اما ممکن است ضایعات شبیه خال گوشتی در آنها ایجاد شود.

این جراح و متخصص زنان خاطر نشان کرد: بیماری زگیل تناسلی زنان به شدت مسری بوده و حتی با یک بار تماس جنسی شانس آلوده شدن بسیار بالا است. تحقیقات نشان داده است که گاهی اوقات این بیماری در ۹۰ درصد از زنان مبتلا، دو سال پس از آلوده شدن بروز می کند.

هاشمیان نایینی گفت: در زگیل تناسلی زنان ضایعات پوستی به شکل بر آمدگی های توپر و کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی و  جوش های زیر پوستی است.

وی اضافه کرد: بسیاری از بیماران که به بیماری ژنیتال وارت یا زگیل تناسلی زنان مبتلا می شوند، در صورتی که علامت دار شوند از ظهور ضایعاتی شبیه خال روی پوست که ناگهانی ایجاد شده و روز به روز نیز بر تعداد و اندازه آنها افزوده می شود شکایت دارند.

این جراح و متخصص زنان در خصوص نحوه گسترش زگیل تناسلی گفت: ویروس های پاپیلوم انسانی به وسیله پوست ناحیه تناسلی، غشاء های مخاطی، یا مایعات بدن فرد مبتلا، به دیگری و از طریق انواع روابط جنسی، منتقل می شود. استفاده از روش های محافظتی نمی تواند خطر ابتلا را صد در صد از میان بردارد.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۱۰۰ نوع ویروس در دسته ویروس پاپیلوم انسانی قرار دارند و برخی از انواع این بیماری، فرد را به سرطان دهانه رحم، مقعد یا سرطان اندام تناسلی مبتلا می کند.

هاشمیان نایینی با بیان اینکه براساس تحقیقات مشخص شده است که به طور تقریبی، سه چهارم افرادی که فعالیت جنسی ناایمن دارند و بین ۱۵ تا ۴۹ ساله هستند، استعداد ابتلا شدن به این بیماری را دارند، گفت: احتمال ابتلا در افرادی که از سنین کم، رابطه جنسی، بیش از یک شریک جنسی و یا با فردی در ارتباط هستند که چند شریک جنسی دارد، بسیار زیاد است.

وی افزود: همچنین استفاده از کاندوم میزان سرایت را کاهش می دهد ولی چون انتقال از طریق پوست به پوست است، احتمال انتقال از سایر مناطق آلوده پوست از بین نمی رود.

وی گفت: اغلب انواع خطرناک این ویروس با دوام باقی مانده و موجب تغییرات ناهنجاری در سلول های دهانه رحم و یا اندام تناسلی مردان و در نهایت سرطان می شوند.

این جراح و متخصص زنان درباره  روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی گفت: روش هایی برای کم کردن خطر آلوده شدن به این ویروس وجود دارد، از جمله واکسینه شدن با واکسن HPV و پرهیز از داشتن رابطه جنسی با افراد مختلف است.

هاشمیان نایینی با بیان اینکه دو نوع واکسن به نام های گارداسیل و سرواریکس در حال حاضر وجود دارد که در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر هستند، گفت: گارداسیل به جلوگیری از آلوده شدن به ویروسی که اکثر موارد سرطان دهانه رحم را موجب می شود، کمک می کند سرواریکس نیز می تواند جلوی ابتلا به سرطان را بگیرد.

این جراح و متخصص زنان گفت: از آنجایی که ویروس های HPV نوع ۱۶ و ۱۸در زنان طولانی مدت احتمال ابتلا به انواع سرطان همچون  رحم و مقعد و در مردان سرطان اندام تناسلی و مقعد را افزایش می دهند، این واکسن از اهمیت بسیاری برخوردار است همچنین بهترین سن تزریق واکسن ۱۲ تا ۱۵ سالگی و در نهایت زیر ۲۶ تا ۳۰سال است.

هاشمیان نایینی گفت: این واکسن علیه ۲ نوع اصلی HPV با ریسک بالا (۱۶،۱۸) و ۲ نوع شایع با ریسک پایین (۶،۱۱) برای فردی که هنوز آلوده نشده است، مصونیت ایجاد می کند. واکسن گاردازیل در ایران موجود است که باید ۳ نوبت تزریق انجام شود یک نوبت بار اول، سپس۲ماه بعد از تزریق اول و نوبت سوم۶ ماه بعد از تزریق اول است.

وی افزود: پاپ اسمیر رایج ترین تست برای کمک به ردیابی سرطان گردن رحم است. چون واکسن تنها می‌تواند از عفونت پیشگیری کند و قادر نیست عفونت موجود را درمان کند، واکسیناسیون افراد باید پیش از آغاز فعالیت جنسی آنها صورت گیرد. زنان باید، علاوه بر استفاده از این واکسن، با انجام پاپ اسمیر از خود محافظت کنند.

هاشمیان نایینی گفت: با انجام پاپ اسمیر می توان سلول های پیش سرطانی را پیدا کرد و آنها را پیش از تبدیل شدن به سلول های سرطانی از بدن خارج کرد. با ادغام کردن پاپ اسمیر و تستی که برای ردیابی HPV در زنان طراحی شده است می توان دقیق ترین نتایج را برای تشخیص این ویروس به دست آورد.

وی تصریح کرد: متاسفانه درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما بیشتر مواقع، عفونت به خودی خود از بین می رود یا به اندازه ای ضعیف می شوند که روی بدن اثر مخربی نمی گذارند. البته عفونتی که فعال نیست، زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف است، به صورت فعال درمی آید.

این جراح و متخصص زنان گفت: زگیل و ضایعات پیش سرطانی را می توان با درمان انجمادی از میان برداشت در این روش زگیل در معرض سرما و کاهش دما قرار می گیرد. روش دیگری نیز به نام حلقه الکتریکی وجود دارد که در آن با استفاده از جریان برق، بافت های غیرطبیعی معدوم می شوند. داروهای موضعی مانند کرم ها، نیز برای درمان زگیل های تناسلی مفیدند. گاهی اوقات نیز براساس تشخیص پزشک با عمل جراحی، زگیل ها برداشته می شوند.

هاشمیان نایینی در پایان خاطر نشان کرد: برطرف شدن زگیل به معنای این نیست که شخص به HPV آلوده نیست و امکان دارد زگیل ها باز هم برگردند.